Föryngring

Viltåkerns nytta för minskad viltbetning

6 inlägg 5852 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Viltåkerns nytta för minskad viltbetning

Seb macahan  
#279314 Hej.
Jag undrar vad ni har för erfarenheter angående nyttan av en viltåker.
Att jag funderar på att anlägga en är: dels för o minska viltbetet på mina nygjorda planteringar, samt för o få användning av en vacker "skogslycka" som idag håller djur med mat i form av hagmark.
Tidigare har det gått får o betat o nu är det fantastiskt vackert gammalt odlingslandskap blandat med ek bok björk vildapel och gran. Jag ska röja fram ädellöven och behålla några enstaka granar. Men de öppna ytorna mellan stenmurarna tänkte jag röja/slå så de inte växer igen med ris. I mitten av detta tänkte jag anlägga en viltåker.
Det jag är rädd för är att jag lockar dit mer älg och rådjur som snart tömt viltåkern på föda o sen går upp till min plantering (detta gör dom ju oavsett) men kanske i mindre omfattning om de har tillgång till mat. Vi har mycket både älg, rådjur och vildsvin så jag vill inte ha dit fler.
Vad tror/vet ni?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Viltåkerns nytta för minskad viltbetning

Jägare  
#279331 En viltåker har oftast fint foder som är rikt på proteiner med som följd att särskilt älgen går hårt åt skogen.
När dom har protein rikt foder i vommen efter ett besök i viltåkern går dom och betar grovfoder som lövsly,gran o tallplantor.
Risken är stor att betestrycket blir väldigt högt på skog som finns i anslutning till viltåkern.

Användarvisningsbild

Re: Viltåkerns nytta för minskad viltbetning

JensSkoog  
#279379 Skulle hellre lämna krat som dom gillar. Där det passar lämnar jag sälg och rönn. "Röjer" dom 70 - 80 cm över marken, så det blir många nya skott. Ser att älgen holler sig där, och inte går til granplanteringen. Som tur (eller otur) är, går det går det en kraftlina genom skogen jag sköter. Där är det ideelt å göra på det sättet.

Användarvisningsbild

Re: Viltåkerns nytta för minskad viltbetning

Anders Hansson  
#279384 Så havre och locka dit björnar! Problemet med rådjur och älg löst! :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Viltåkerns nytta för minskad viltbetning

Seb macahan  
#279404 Ja det får nog va riktigt begärlig havre om björnarna ska komma ner till Blekinge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Viltåkerns nytta för minskad viltbetning

torpöbo  
#279416 Ett tips är att plantera viltfoder i ledningsgator exempelvis "Sälg". Då får man ett viltfoder som sköter sig självt, djuren har skydd och elverket kommer och röjer gratis var femte år ;)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).