Öppna kategorin

Mygg, knott och "småsven"

11 inlägg 17750 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mygg, knott och "småsven"

M_M  
#278358 Hur handskas med dessa varelser? Kan knappt vara utomhus sommartid på min fastighet. Rör man på sig funkar hederligt myggmedel, men så fort man är stilla blir det olidligt. Värst är nog "småsvena", som vi kallar dem. Funkar myggfällorna?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Mygg, knott och "småsven"

JensSkoog  
#279252 Dom funkar mycket bra, men jag skulle sett runt på fastigheten och kollat om du har stillaståande vatten tät inpå. Even en tom surströmmingsburk kan vara källa til mygg om den står med vatten. :mrgreen: I gammla dar använde vi diesel eller paraffin på vattenytorna, men jag har hörd att rapsolja gör jobbet.

Avatar Fallback

Re: Mygg, knott och "småsven"

jannee  
#279255 I yngre dar använde vi också diesel och fotogen, var ju billigt. Diskmedel (Yes) kan hjälpa. Duschar man alla fuktiga partier ska säkert knottdj**na minska.

Avatar Fallback

Re: Mygg, knott och "småsven"

M_M  
#279267 Har både rinnande vatten i form av en liten bäck över gårn och fuktiga partier i skogen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mygg, knott och "småsven"

JensSkoog  
#279293
M_M skrev:Har både rinnande vatten i form av en liten bäck över gårn och fuktiga partier i skogen.

Det är dom fuktiga partien med en vattenyta som är dom viktigaste å göra något med. Skulla provat rapsolja. Billigt!

Användarvisningsbild

Re: Mygg, knott och "småsven"

anersimyra  
#279536 I början av veckan kunde man läsa i Dagens Nyheter om myggbekämpning med fladdermöss. Det var viktigt att iordningställa vinterbonade holkar av rätt mått. Två arter av fladdermus nämndes, någon långörad variant, sen finns en riktigt liten variant. Den lilla var klart effektivast, den kunde fånga minst 40.000 mygg per dygn. Blev " inplanteringen " lyckad, kunde man räkna med att till stor del slippa myggplågan. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Mygg, knott och "småsven"

stektlök  
#279545 Å jag som bygger våtmark.... nu äre kört för mig !!!
Men jag har även köpt en myggdödarmaskin. Känner en gubbe som har stuga i skogen och han säger att det blir jättestor skillnad :)

Användarvisningsbild

Re: Mygg, knott och "småsven"

lissnils  
#279587 Har myggmaskin vid fäboden. Det tuggar i sig bra med flygfän!

Här hemma har vi ett surdrag bakom bostadsområdet. Vi är tre grannar som skarpt lurar på att köpa en ihop.

Användarvisningsbild

Re: Mygg, knott och "småsven"

Treeminder  
#397743 Det enda som hjälper om man vill ha minskat antal "småvilt" i trädgården är insatser som har verkan dygnet runt hela säsongen. Det finns avancerade mygg/knott-maskiner som "äter" 24/7, men skulle det inte vara trevligare att köpa in ett trettiotal tama småfåglar eller fladdermöss för den delen? Sedan om man vill slippa de små kräken ute i det vilda kan jag rekommendera att smörja in dig med lera. Helt naturligt, luktar inte och ofarlig för huden. Ansiktet kan man kanske köra med hatt och finmaskigt nät.

Användarvisningsbild

Re: Mygg, knott och "småsven"

Äboda  
#397746 Har använt myggmaskin i ett par år nu och den gör nytta. Kommer även att jobba hårt på att lösa bostadsbristen för småfåglarna i området då dessa jobbar hårt med att hålla ner antalet flygfält. En holk i varje träd. [WHITE SMILING FACE]️

Användarvisningsbild

Re: Mygg, knott och "småsven"

JensSkoog  
#397747 Välkommen på Forum, @TREEMINDER :wink:
Det där rådet funkar faktiskt bra :-BD
Som pojk använde jag ofta fet myrjord, men då fick jag hoppa i sjön och
skrubba bra innan jag tog kvällen :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).