Traktorn i skogen

Valmet 805 kopplings problem

17 inlägg 20987 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Valmet 805 kopplings problem

idolf  
#277691 Hej
Det sista jag körde i skogen så gick inte kopplingspedalen tillbaks helt, utan stannade ca 3cm innan "toppläge". Skakade det till eller man putte till den åkte den ut fullt.
Men nu i helgen så stannade den nästan helt nere och det gick inte att koppla ur, traktorn drog för fullt.
Jag har inte mekat speciellt mycket i mina dar så jag är som ett rakt frågetecken.
kan det vara det dom kallar "urkopplingsgaffeln" märkt röd som är kass.
"Kopplingshävarm" märkt grön kan jag trycka helt mot hytten, men kopplingen frikopplar inte.
Är det någon som har haft ett liknadne fel?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Valmet 805 kopplings problem

andan  
#277692 Hej!

Hade nåt liknande på min 604, va så enkelt som att en fjäder till pedalen gått av...

MVH
//
Anders

Användarvisningsbild

Re: Valmet 805 kopplings problem

idolf  
#277698 Hej
Sitter en fjäder under ratten men den är hel.
Den "gröna" kopplingshävarmen är lätt att trycka mot hytten, så det måste ju vara något nere i.
Om jag fattar rätt enligt verkstadshandboken så trycker "gaffeln på ett rör som då rör sig framåt och skall då frikoppla, men den frikopplar inte.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 805 kopplings problem

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277709 Kan det vara urtrampningslagret. :?:

Avatar Fallback

Re: Valmet 805 kopplings problem

valmet862  
#277722 hade liknande problem en gång och då var det gaffeln som hade gett med sej vid svetsen till den gröna armen

Avatar Fallback

Re: Valmet 805 kopplings problem

Axl  
#279096 Något facit på vad som var fel? Har liknande problem... Om det är felet på bilden, får man plocka ut golvet i hytten för att komma åt och kolla eller måste man dela traktorn?

Avatar Fallback

Re: Valmet 805 kopplings problem

ostnordväst  
#279099 den gröna gade gett sig på våran 705 om jag inte minns fel det var nog delning av traktorn som gällde vill jag minnas.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 805 kopplings problem

jonathanA  
#279100 jag har samma problem på min 705:a för tillfället, pedalan åker inte hela vägen upp.
Hade problem med kopplingen för ett par år sedan, då hade svetsen gett sig längst ner på den gröna. Har för mig att jag svetsade det på plats, men kan ha fel.
Har även klyvt den en gång och bytt plattan till kraftuttagesdrivningen som hade kassa splines.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 805 kopplings problem

jonathanA  
#279101 Kan m eddela att dom är grymt enkla att klyva. Två personer gör det på en timme typ.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 805 kopplings problem

idolf  
#279110 Har konstaterat att det inte kan vara "gaffeln" för kopplingshävarmen (den gröna) är lite fjäderbelastad. Det sitter en fjäder på röret som går fram till kopplingen.
Så felet måste vara framme vid kopplingen.
Så det blir till att klyva. skall bara sätta lite granplanter först.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 805 kopplings problem

idolf  
#281282 Nu fick jag delat traktoren i helgen.
Det var kopplingshävarmen, svetsen närmast gaffeln har gett sig och gapar över 3mm, så gaffeln lutar bakåt.
Såg även att splinsen för kraftuttaget i medbringaren var riktigt slitna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 805 kopplings problem

idolf  
#283592 Nu är traktorn "hel" igen, bytte även kopplingen när den var delad.
Med lite svetsning o svarvning (ett lite tjockare shims vid urtrampningslagret) så verkar den nu fungera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 805 kopplings problem

Bo Karl  
#522226 Har precis samma problem med min 705.a . Borde man inte kunna ta upp kopplings (armen med gaffeln å svetsa den utan att dela?? )

Avatar Fallback

Re: Valmet 805 kopplings problem

zingen  
#637981 Jag har samma problem med min 705:a var i kontakt med lantmännen ang detta och det går att få bort gaffeln utan å dela på traktorn men man måste lossa på styrmekanismen som sitter precis ovanför gaffeln. Man kan inte svetsa på plats p.g.a, Brandrisk

Användarvisningsbild

Re: Valmet 805 kopplings problem

Fredi  
#638170 Nästan enklare att dela än att pillra ut gaffeln uppåt, är inte kraftuttagets/oljepumpens medbringare bytt förut så går det på samma gång. Även skarvhylsans splines vid snabbväxeln brukar bli släta på dessa. Allt detta går att kolla och åtgärda samtidigt om man delar den 😀

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).