Avverkning (slutavverkning)

Slutavverkning- bilder, före och efter

45 inlägg 30354 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Slutavverkning- bilder, före och efter

molnia  
#278985 Jag har i tråden "Anpassa Valmet 705 för skog och snö" viewtopic.php?f=8&t=9888&st=0&sk=t&sd=a&start=255#p278076
Berättat om våran pågående slutavverkning.
Jag tänkte det var lika bra att separera trådämnena så här blir en tråd som jag lägger in bilder och luftar mina tankar med er som uppkommer under detta för oss stora projekt.
För att berätta läget så är avverkningen på min fars gård och jag och min bror hjälper till i den mån vi kan. Avverkningen och skotningen görs av södra för det är för mycket för att vi skulle kunna ens köra ut det själva.
När jag lägger in bilder blir det flera som är sammansatta av flera bilder och kan visa allt mellan 90 till över 180 graders vinkel, de sammansatta bilderna heter Panorama i början på bildnamnet. De bilderna sammansätts av ett program och där blir ibland saker sneda och ibland så fattas det även saker i bilden.
20140423_1588L.jpg

20140423_1589L.jpg

20140423_1590L.jpg

20140424_1564R.jpg

20140424_1565L.jpg

20140424_1563L.jpg


Panorama skogR.jpg

Panorama 20140502-2L.jpg

Panorama 20140423-1L.jpg

Untitled_Panorama1L.jpg

Fler bilder blir det, jag ska försöka fixa någon översikt av skiftet.


Senast redigerad av molnia fre 05 sep 2014, 21:20, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

molnia  
#278989 citerar mig själv från tidigare tillfälle för att samla bakgrunden till avverkningen

det har gått rotröta i det skiftet. Vi kände till att det var en del röta i den granskogen som är i mitten av skiftet men vid stormen i höstas så gick det omkull 20tal träd. Och då började vi se omfattningen av det. stormluckan blev bara större och större för vi hittade ju "rötna" granar bredvid. Sen började vi gå igenom ett parti i början av skiftet där det var majoritet tall. Ju fler granar vi fällde desto mer rotröta hittade vi. Så all gran åkte när där det var mest tall. Södra var förbi och tittade för någon vecka sedan. De föreslog slutavverkning hela skiftet (förutom där vi gått igenom tallskogen) ,pratades om 1500kubik.
jag har inte varit längst ner på skiftet mot sjön och tittat sedan södra sa detta. Men jag vill minnas att det är mer tall där. Granen är ju inte någon idé att spara när det är röta i den men jag gillar inte att sopa omkull all tall även där nere mot sjön.
jag gillar det inte riktigt då det innebär kal skog på ca 1/3 av gården.


vi har ju vetat om rötan en tid men efter diskussioner med södra så blev min far rådd att avverka allt redan i vår, låta riset ligga till höst/nästa vår och sedan kunna markbereda och plantera redan nästa vår. Allt för att få de nya plantorna att komma igång så snabbt som möjligt. Rötan kommer ju inte minska med tiden, så det finns inte något för oss som det ser ut, som försvarar att inte avverka. Mer än att det svider i mitt hjärta att se allt gå omkull och få ett risigt hygge på lite mindre än 1/3 av gården.....

..... för vår del var det lättare att ta beslutet då det var mycket röta och stora delar av skogen är mogen. och att båda grannarna har avverkat på vardera sida av vårt skifte. Gör ju det väldigt vindkänsligt.


jag kan erkänna att efter att ha sett hur grov skogen är de kör ut och hur stor andel tall det faktiskt är så är jag mer och mer tillfreds med att det blir slutavverkning. skogen var/är helt klart mogen att avverkas. Men det är ändå svårt att vänja sig vid skillnaden.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

molnia  
#278999
Panorama 20140502-3L.jpg
Panorama 20140502-4L.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

ananders  
#279002 Hur stor är avverkningen? Jag ska slutavverka i vinter och funderar på att köra ut det själv efter skördaren, men jag tar mig kanske vatten låångt över huvudet.

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

rikard_e  
#279054 Beror på vad du själv har för maskin att skota med.

Börjar man tidigt och har bra terräng så går det mesta

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

molnia  
#279067 jag minns inte hur stor yta som det upptar men ska ta reda på detta.
Det sista budet jag hörde på uppskattat mängd virke som skulle ut var 1800 kubik.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

Jim_the_one  
#279084 Förstår inte varför du är så vemodig inför detta, det blir ju ny skog som du får pyssla om och se växa upp ist för att bara gå å blega på avverkningsmogen skog ;)

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

nisse8  
#279102 Intressant! Antar att det blir tall på ytan igen. Plantera eller så? Vilken typ av markberedning har du tänkt dig?

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

Karlsson_98  
#279106 Trevlig tråd!

Visst det blir ju inte fint direkt efter man har avverkat, sönderkört osv.. Men det roligaste är att se skogen växa upp på nytt. :)

Vi avverkade cirka 5 ha i vintras, sönderkört som bara den. Och vi har nyss gått o planterat 1500 granplantor där. Får hoppas det växer bra i framtiden! ;)

Blir roligt att följa tråden!

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

T Landström  
#279123
Karlsson_98 skrev:Trevlig tråd!

Visst det blir ju inte fint direkt efter man har avverkat, sönderkört osv.. Men det roligaste är att se skogen växa upp på nytt. :)

Vi avverkade cirka 5 ha i vintras, sönderkört som bara den. Och vi har nyss gått o planterat 1500 granplantor där. Får hoppas det växer bra i framtiden! ;)

Blir roligt att följa tråden!


1500 plantor på 5 ha??? Det tycker jag låter lite...

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

Karlsson_98  
#279128
T Landström skrev:
Karlsson_98 skrev:Trevlig tråd!

Visst det blir ju inte fint direkt efter man har avverkat, sönderkört osv.. Men det roligaste är att se skogen växa upp på nytt. :)

Vi avverkade cirka 5 ha i vintras, sönderkört som bara den. Och vi har nyss gått o planterat 1500 granplantor där. Får hoppas det växer bra i framtiden! ;)

Blir roligt att följa tråden!


1500 plantor på 5 ha??? Det tycker jag låter lite...

Står kvar en ordentlig fröställning också. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

T Landström  
#279131 Det får jag hoppas ;) Ska plantera knappt 2 ha i sommar och där skall det väl sättas minst 3500 plant...och med en för hoppning av en bra insådd av tall från skogen runt omkring... :)

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

ananders  
#279140
molnia skrev:jag minns inte hur stor yta som det upptar men ska ta reda på detta.
Det sista budet jag hörde på uppskattat mängd virke som skulle ut var 1800 kubik.


Ja, 1800 kubik är ju ganska mycket virke. Min tänkta slutavverkning uppskattar jag till mellan 500 till 600 m3fub. Jag har räknat lite på hur lång tid det skulle ta för mig och jag anser att det är värt det då jag kan köra när förhållandena är bra under vintern.

Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

molnia  
#279205 varför jag var/är vemodig för skogen åkte omkull...
Den har alltid varit där, känns så tomt utan den.
vi har gjort en och annan avverkning men inte i denna skala.
och jag tycker det är roligare att gå med motorsågen och gallra än att röja med röjsåg.
men vi hade ett behov att slutavverkning enligt skogsbruksplanen.
Sen är det mycket vackrare med skog än ett hygge/plantering.
Men jag blir mer och mer tillfreds med detta. Nu gäller det att se möjligheterna, lägga bättre vägar, planera för framtiden.
Vad som planteras exakt är inte bestämt än, men tror södra hade föreslagit mest/enbart gran. Min far tyckte att han ändå skulle ha en del tall.
markberedningen antar jag blir vanlig, med "skogsmaskin". Skulle ta väldigt lång tid med grävare, men det skulle bli snyggare och jag vill ändå ha dit en stor för vägars skull men jag har inte sista ordet..


20140505_2275R.jpg


Alla bitar på skiftet förutom 18PG blir tillsammans 8,1 ha. Men avverkningen blir inte riktigt så stor då det lämnas ett område närmast sjön.
Panorama 20140423-2.jpg

Panorama 20140423-3L.jpg

Panorama 20140502-5L.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning- bilder, före och efter

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279276 Vet hur det känns. Rakade ut 35 ha när jag köpte loss skiftet, 5000 m3. Hade jag inte haft lånen hade jag inte avverkat en pinne.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).