Vedmaskiner, flishuggar

Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

61 inlägg 51360 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

henrik.rinder  
#279017 Hej,

Vi har just bytt ut gamla vedklyven till en COTECH 5 ton och tänkte att det skulle vara enkelt att ordna enhandsmanövrering, men verkar inte så lätt.

COTECH har en spak till hydraulventilen för att skjuta kolven framåt samt strömbrytare för att starta pumpen. Det innebär att man bara får retur genom att släppa båda (returen drivs av fjädrar).

Egna idéer hittills handlar om att flytta strömbrytaren så nära spaken att man kan manövrera båda med en hand. Men jag vill först höra med forumet om det finns några bra förslag till lösningar? Lösningar måste inte gälla COTECH specifikt, utan det kanske finns andra fabrikat som är konstruerade på samma principiella sätt?

Henrik



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

traktorz  
#279019 Börja med att ta en riktigt grundlig funderare över orsaken till att alla vedklyvar inom EU säljs med dubbelkommando.

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

henrik.rinder  
#279023 Det funderingen har jag redan tagit och anser att EU har fel.

Jag vill inte att denna tråd växlas in på politik, utan hoppas på konstruktiva förslag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279028 Jag avråder för att bygga om.

Det finns skäl varför man har tvåhands .

Det beror på alla olyckor som Har varit.

Jag har själv en Claes i Sjön klyv, funderade oxå på att bygga om.
Men det är inte så betungande med två hands.
Jag kommer inte att ta bort tvåhands tvånget.

Användarvisningsbild

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

traktorz  
#279032 Jag funderade också först på att bygga om vår vedklyv, och ringde faktiskt till italienska Serva för råd. Naturligtvis avrådde de sådant ingrepp pga säkerhetskraven. Med tiden har jag accepterat tvåhandsfattningen. Skulle vi behöva en ny klyv idag, så kanske vi skulle prioritera snabbhet som t.ex. hos en Faxe trefas-klyv.

Ref:
viewtopic.php?f=13&t=8333#p100404

Användarvisningsbild

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

totte  
#279034
henrik.rinder skrev:Det funderingen har jag redan tagit och anser att EU har fel.

Jag vill inte att denna tråd växlas in på politik, utan hoppas på konstruktiva förslag.


Det är inte nåt som har med politik att göra, det är, som Sweden-Viking och traktorz så riktigt påpekar, säkerhet det handlar om. Det är inte så få, som klämt hand eller fingrar av sig. Enligt min mening bör man inte på ett forum, där vi sätter säkerheten i allt arbete långt fram, komma med konstruktiva förslag till hur man försämrar den. Min åsikt om saken.

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

henrik.rinder  
#279042 Jag förstår att det finns skäl och regler om att ha tvåhands. Men vi klöv med farlig yxa tills för 11 år sedan då vi skaffade hydraulisk klyv (ombyggd) som känns betydligt säkrare. Och innan veden hamnar i klyven har vi hanterat de betydligt mer farliga maskinerna motorsåg och vedkap.

Om moderatorn tycker detta är ett olämpligt ämne respekterar jag det, men efterlyser fortfarande förslag till ombyggnad!

   TS
Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

caprice666  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279087 Jag byggde om min Cotech så att jag kunde starta motorn med foten.
Hittade en gammal fotströmställare på jobbet, det var enkelt att koppla in.

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

skogshasse  
#279089
henrik.rinder skrev:Det funderingen har jag redan tagit och anser att EU har fel.

Jag vill inte att denna tråd växlas in på politik, utan hoppas på konstruktiva förslag.


jag tror att hans förkortning betyder europa alltså alla länder och inte Europaparlamentet så var är politiken. jag har åkt motorcykel i eu=Europa och det var semester inte politik

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

henrik.rinder  
#279174 Hej caprice666, och tack för svar!

Fotströmställare var en av mina idéer men tänker att den kan krångla i miljön i en vedbod?

Funkar den bra för dig? Jag läste att du hittade den på jobbet, men vet du om liknande går att köpa?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

JensSkoog  
#279203 Jag kör min 4,5-tonare med knä/lår och har båda händerna fri. Vet det inte är bra, :oops: men det är enda sättet å få jobba lite snabbt!
IMG_4195.JPG

Byggd den ner i en rama som passar på släpvagnen, och när jag använder den har jag aggregatet på samma vagn och ett bord för kubbar så intet hamnar på marken. Högerlår tar sig av hydrauliken, och vänster knä på/av.
Använder alt mera "Ingmars klyv", men hämtar fram den här til dom risiga klabbarna.

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

elis  
#279226 Jag är inte rätt person att leta rätt på det du behöver men jag är övertygad om att det finns strömbrytare som enkelt kan monteras på lr intill hydraulspaken så att du får enhands. Någon elkunnig med rätt internetsida uppe borde kunna fixa det i ett nafs, måste vara absolut enklast och f f a säkrast om bägge funktionerna körs med enbart spaken. Då kan du koncentrera dig på klyvningen och inte på dans. :wink:
Själv har jag klipp och en hembyggd klyv intill som jag kör med samma hydraulaggregat och spak. Funkar utmärkt men ska skaffa en ventil med automatisk återgång.

En alldeles sann saga från trakten: en man med liknande vedklyv lessnade på tvåhandskörningen och anlitade svärmor för själva körningen. Resultatet blev två fingrar färre på ena handen. :roll:
Bättre då att köra enhands själv, eller hur?

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

SaabAero  
#279227 Jag har flyttat knapplådan till "gaveln"
Förlängt spaken och monterat ett fjäderbelastat "finger" som trycker på knappen när man drar i spaken.

Lite finjustering behövs för att det ska funka bra.
Motorn måste starta innan ventilen påverkas om man har en bit som precis ryms mellan kniv och anhåll.
Viktigt också att spaken fjädrar tillbaka helt för att kolven ska gå tillbaka så snabbt som möjligt.

Ver 2 av ombyggnaden är att den bara startas med spaken och sedan går själv till ändläget där den stannar automatiskt och går tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279229
henrik.rinder skrev:Jag förstår att det finns skäl och regler om att ha tvåhands. Men vi klöv med farlig yxa tills för 11 år sedan då vi skaffade hydraulisk klyv (ombyggd) som känns betydligt säkrare. Och innan veden hamnar i klyven har vi hanterat de betydligt mer farliga maskinerna motorsåg och vedkap.


Motorsåg och vedkap är farligare, helt klart, men en rätt hanterad yxa (tvåhands) gör inte att du blir av med fingrarna.

Motorsåg har en hel del skyddsdetaljerm, och vedkapen i alla fall ett klingskydd. Vem skulle få för sig att montera bort dessa?

Arbetet är nog farligt som det är. Jag ber dig, ta den extra tiden det kostar med tvåhands så slipper vi kanske en olycka till.

(Jag vet, inte den diskussionen du ville ha, men jag kände mig tvungen... :sad: )

Avatar Fallback

Re: Bygga om vedklyv till enhands (COTECH)

Hema  
#279232 Annat alternativ, köp en annan klyv som är snabb (3-fas) och som har ett tillräckligt bra bord att lägga vedkubben på så att du inte behöver ha händerna i närheten, då spelar dubbelfattningen mindre roll. Alternativt skaffa en enklare vedmaskin.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).