Gallring

Varför gallras skogen?

78 inlägg 46027 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

samuel  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277387
Mangan skrev:Varför betalar då sågen lika bra för frodvuxet?

Det finns fortfarande sågar som betalar för bra kvalite.

Malwa
Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277388
Mangan skrev:Varför betalar då sågen lika bra för frodvuxet?
De tecken jag ser är att de betalar lika dåligt för bra virke.
Detta är ofördelaktigt för skogsägare och virkesanvändare, men en använd metod, så länge det går för virkeshandlare.

Södra som gått i spetsen för detta bulkbetonade dåliga virke, de köper virke till ca 100 kr/m3 lägre pris än normal marknad nu. Då blir det "fest" efter att skogsägaren anmält virket.
- Södra betalar troligen massaveden 100 för lågt och kan använda dessa pengar till att finansiera en sågverksindustri som gått dåligt i 40 år.
- Även massaveden har man försökt att betala i vikt eftersom det motsvarar användningsmöjligheten i industrin.

Vd Håkan Svensson sa att kvaliteten Södra har räcker för byggvaruhusen. Okunniga kunder och husägare blir "bedragna av proffs".
Ett exempel på detta är följande panelbräda viewtopic.php?f=29&t=9982&start=1515#p273631

Att bara aptera en kvalitet är populärt bland skogsägare, men många skulle inte vilja få tillbaka den egna leveransen.

Avgörande är att så länge skogsforskare och andra talar om virke som volym och mätt i form av yttre volym, så påstås "glesa" förband ge lika mycket som 30 m mellan stickvägar och 3.5 m mellan träd (om än lite symboliskt). Att torrvikten är olika och styrka och formstabilitet det blir inte fullt ut beaktat.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277416
Skogsforskare skrev:
Mangan skrev:Nu handlar det om att få fram eTT värdefullt slutbestånd, inte köpa svampskog med sjöutsikt. Om du envisas med att citera mina inlägg, kan du väl hålla dig till ämnet?


Jag diskuterar principfrågan, inte ett specifikt bestånd.


Så varför spelar det roll vem som äger vad,när frågan gällde hur man får ett värdefullt slutbestånd? Intäkter under tiden är per definition oväsentligt i det fallet.

När jag citerar gör jag det för att den som läser på forumet ska förstå vilken fråga jag kommenterar.

Och sen förvillar du genom att diskutera något .annat. Än det du citerar. Vad hjälper det då? Om du skall citera, håll dig till det som citeras, dvs hur man får ett värdefullt slutbestånd.
Om du ska citera, se då till att citera korrekt så att inte dina egna kommentarer ser ut att vara en del av det du citerar.


Inte så jävla lätt på telefon. Nu fattas bara att du klagar på stavfel, då har du visat tydligt vad du tycker är viktigt.

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277417
T Landström skrev:Du försöker att vrida och vända på det jag skriver...och till viss del kanske jag pratar mot mig själv...


Jo, om du klagar på skogsägare som räknar pengar, samtidigt som du vill skapa en värdefull skog, pratar du emot dig själv.

.jag förstår inte bara grejen när man anser att man ska skjuta på en gallring bara för att priset på massaved är lågt...visst man kan ju skjuta på den något år...men något år blir ju lätt 5, 10, 15 år...då kan det ju vara försent...
Skulle det bli ett samhälle med minimalt behov av papper ska man då ge fan i att gallra bara för att priset på massa är dåligt...
[/quote]
Ja, varför skulle man gallra annars? Skogen klarar sig ändå.

Jag röjer och gallrar för att jag vill ha en fin skog...föra arvet vidare...


Vad är en fin skog då? Värdefull pelarna av tall?

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Skogsforskare  
#277420 Mangan, det är inte du som avgör vad tråden diskuterar, utan alla som gör inlägg här inne väljer själva vad de vill tycka, kommentera, osv. Mina inlägg handlar oftast om att kommentera påståenden som är tveksamma, felaktiga eller där det finns andra aspekter på samma ämne. Däremot får folk tycka vad dom vill, eftersom vi ofta värderar fakta olika.

Frågan om beståndsgående kontra strikt stickvägsgående skördare handlar om gallring, inte om slutavverkning. Gallring kan ha flera syften, varav de tre vanligaste är att föregripa självgallring, skapa ett värdefullare bestånd till slutavverkning, och att få en intäkt någorlunda tidigt i beståndets utveckling.

Hur man värderar dessa tre syften gentemot varandra, eller om man har något annat eller ytterligare syfte, påverkas ofta av vem man är som skogsägare. Privatpersoner som äger skog äger i allmänhet mindre än 50 hektar medan aktiebolag oftast äger minst några tusen hektar. Det påverkar kassaflöde och hur man betraktar det kapital som är bundet i skogsinnehavet. Privatekonomiska kalkyler skiljer sig dessutom oftast från företagsekonomiska kalkyler. Sen spelar det roll om den privata skogsägaren har ärvt skogsinnehavet eller köpt det med pengar lånade i bank, osv.

När det gäller ekonomi finns det nästan aldrig ETT svar som är rätt, men när det gäller hur träd och skog växer finns det ofta principer som är någorlunda generella.

Och apropå T Landströms kommentar: Ur min synvinkel är det inget fel att gallra skogen för att man tycker att den blir vackrare då. Det är inte mer ologiskt än att stapla ved i vackra staplar, att klippa gräsmattan eller ansa häcken därför att man tycker att trädgården blir vackrare på det viset. Som privatperson gör man hela tiden en hel massa saker som är "olönsamma" bara därför att man tycker att det är roligt, eller blir vackert, eller av nåt annat skäl.

   TS
Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277421
Skogsforskare skrev:
Mangan skrev:Ett ogallrat bestånd har Normalt högre volym än ett gallrat, och om man inte har allt för bråttom är även de små träden tillräckligt stora för att avverkas.

Du tänkte nog på totalproduktionen.


Nej.

Jag talade om medelstammens volym och gagnvirkesvolymen vid slutavverkning. Gallring höjer alltid medelstammens volym vid oförändrad omloppstid


Beror på gallringsform.


, och ofta även gagnvirkesprodutionen, alltså det virke man kan ta tillvara vid avverkning.

Totalproduktionen i ett gallrat bestånd är normalt aldrig större än ett ogallrat. Hur kan du då dra slutsatsen att gagnvirkesvolymen i ett ogallrat slutbestånd skulle vara lägre än i ett gallra?
Totalproduktion inkluderar även det virke som förlorats genom självgallring.
[/quote][/quote]

Så mycket försvinner inte om man inte gallrar, så att de närmar sig den aktiva gallringen.

Avatar Fallback

beståndsgående på väg att dö ut?

Skogsforskare  
#277423
Mangan skrev:Beror på gallringsform.


Gallringsformen har betydelse. Om man konsekvent skulle höggallra så är det svårare att ge generella utsagor om hur medelstammen påverkas, eftersom det beror på hur ofta och hårt man gallrar. Höggallring påverkar dessutom tillväxtens förlopp över tiden, så om man konsekvent höggallrar kommer medeltillväxten kulminera senare, och för att få ut samma tillväxt måste man alltså slutavverka senare. En rimlig jämförelse mellan bestånd som antingen får växa helt ogallrade, konsekvent låggallrade, eller konsekvent höggallrade kan därför inte göras vid samma tidpunkt.

Mangan skrev:Så mycket försvinner inte om man inte gallrar, så att de närmar sig den aktiva gallringen.

När det gäller självgallring så finns det skillnader mellan tall och gran, men med de stamantal som vi startar med idag i Sverige så kommer en hel del att självgallras om man inte gallrar.

   TS
Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277424
Skogsforskare skrev:Mangan, det är inte du som avgör vad tråden diskuterar, utan alla som gör inlägg här inne väljer själva vad de vill tycka, kommentera, osv.


Om du citerar det jag är skriver förutsätterjag att det är det citerade du kommenterar. Om du vill diskutera något annat än det du citerar, så gör du helt enkelt fel. Det går att svara utan att citera någon annan.


Frågan om beståndsgående kontra strikt stickvägsgående skördare handlar om gallring, inte om slutavverkning. Gallring kan ha flera syften, varav de tre vanligaste är att föregripa självgallring, skapa ett värdefullare bestånd till slutavverkning, och att få en intäkt någorlunda tidigt i beståndets utveckling.


Värdefullt bestånd får du utan gallring, de andra skälen har jag inte diskuterat alls. Det är därför intäktsbehovet inte kommer in i diskussionen. Som sagt, det var förutsättningarnatt i det du citerade. Om du vill skriva en uppsats om hur man sköter skog på olika sätt, blanda inte in mig

Hur man värderar dessa tre syften gentemot varandra, eller om man har något annat eller ytterligare syfte, påverkas ofta av vem man är som skogsägare. Privatpersoner som äger skog äger i allmänhet mindre än 50 hektar medan aktiebolag oftast äger minst några tusen hektar. Det påverkar kassaflöde och hur man betraktar det kapital som är bundet i skogsinnehavet. Privatekonomiska kalkyler skiljer sig dessutom oftast från företagsekonomiska kalkyler. Sen spelar det roll om den privata skogsägaren har ärvt skogsinnehavet eller köpt det med pengar lånade i bank, osv.

När det gäller ekonomi finns det nästan aldrig ETT svar som är rätt, men när det gäller hur träd och skog växer finns det ofta principer som är någorlunda generella.

Och apropå T Landströms kommentar: Ur min synvinkel är det inget fel att gallra skogen för att man tycker att den blir vackrare då. Det är inte mer ologiskt än att stapla ved i vackra staplar, att klippa gräsmattan eller ansa häcken därför att man tycker att trädgården blir vackrare på det viset. Som privatperson gör man hela tiden en hel massa saker som är "olönsamma" bara därför att man tycker att det är roligt, eller blir vackert, eller av nåt annat skäl.[/quote]

Avatar Fallback

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

Skogsforskare  
#277425
Mangan skrev:Om du citerar det jag är skriver förutsätterjag att det är det citerade du kommenterar.


Helt rätt. När jag citerar dig och andra så är det för att visa exakt vad det är jag kommenterar. Var har jag citerat dig fel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: beståndsgående på väg att dö ut?

T Landström  
#277429 Jag vill inte ha en skog som grannen har...den är bitvis ogallrad och där står granarna och torkar...kanske är bra om man vill ha ved...så jag är tveksam till att skogen klarar sig utan gallring...iaf här där vi har skog...

Och är det inte så att om du får lägre medelstamsvolym så stiger väl kostnaden på avverkning...eller har jag missuppfattat det?
Och då spelar det ingen större roll om det är en stickvägsgående eller beståndsgående skördare man släpper in i skogen...eller?

Avatar Fallback

Re: Varför gallras skogen?

Skogsforskare  
#277515 Skogen klarar sig utan gallring, om man helt bortser från att vi människor vill använda virket. Men precis som du skriver så stiger avverkningskostnaden per kubikmeter ju klenare träden är.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Varför gallras skogen?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278987 Kunde inte låta bli att citera från Skogforsks web-sida; Kunskap direkt; http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirek ... or-gallra/

Detta gäller väl fortfarande eller?





"Varför gallra?

Det handlar om ekonomi

En väl utförd gallring ökar normalt sett avkastningen (nettot från avverkningarna) av beståndet. Det är huvudskälet till varför man gallrar.

Genom gallring:
•regleras trädslagsblandningen så att trädslagen passar ståndorten och produktionsinriktningen
•fördelas tillväxten på färre och kvalitetsmässigt bättre träd
•blir de kvarvarande träden grövre, mer värda och billigare att avverka per kubikmeter
•minskar självgallringen (när träd dör av trängsel)
•får skogsägaren en omedelbar nettointäkt.

Gallringen ökar produktionen av grövre träd med bättre kvalitet. Gallringen har också stor betydelse för naturvården - de träd som ska sparas vid slutavverkningen får ju inte avverkas i gallringen".

Avatar Fallback

Re: Varför gallras skogen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279010 Frågan är om de positiva effekterna de räknar upp där, uppvägs av den ökade kostnaden och riskerna för skador. Kvalitetsskillnader i kvist och årsringsbredd betalas inte med så mycket nu längre. Om alls.

En tankeställare: Skulle du gallra i potatislandet? :wink:

Avatar Fallback

Re: Varför gallras skogen?

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279014 Man gallras ju morötter, skulle det funka med potatisen för större så skulle även gallring ske där om det vore praktiskt möjligt...

Användarvisningsbild

Re: Varför gallras skogen?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279022
Mangan skrev:Frågan är om de positiva effekterna de räknar upp där, uppvägs av den ökade kostnaden och riskerna för skador. Kvalitetsskillnader i kvist och årsringsbredd betalas inte med så mycket nu längre. Om alls.

En tankeställare: Skulle du gallra i potatislandet? :wink:

Vet inte om man kan jämföra potatisodling med trädodling. Potatis brukar ju vanligen bli för stora och man vill knappast gynna storlekstillväxten ytterligare. Här är väl andra parametrar viktigare såsom smak och att de är fri från sjukdom och djurangrepp.

Visst är det prisskillnad i betalning för sågtimmer fortfarande (iaf i norra landet). Rak, frisk, senvuxen stock med liten kvist betalas bättre. Frodvuxet virke betalas sämre, vilket även gäller stock med grov kvist, skador, tjur och krök.

Det du tar upp angående risk för skador är viktigt att beakta. Gallring ska utföras noggrant så att rätt träd lämnas kvar och så att det inte uppstår skador på kvarvarande bestånd. För att undvika skador på rötter bör skotning ej ske om det blir djupare spår än 10 cm. Helst ska marken vara frusen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).