Jakt och Fiske

Era åsikter om olika jägareförbund?

16 inlägg 12997 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Era åsikter om olika jägareförbund?

SHR  
#278627 Hallå!

Till hösten kommer jag jaga i mitt nya (och första) jaktlag och blev uppmuntrad att gå med i något jägareförbund pga. försäkringarna.

Vilket tillhör ni och vad ser ni för fördelar med det?

Lutar just nu mot Jägarnas Riksförbund men jag är fortfarande kluven. :|



   TS
Användarvisningsbild

Re: Era åsikter om olika jägareförbund?

halvproffs  
#278629 Jägarnas riksförbund upplever nog sin värsta kris någonsin efter att ha gått ut med nollantal varg så skrev ordf. under en gynnsam bevarande status när det brändes. Gillades inte av många. Här kallas dom för tvärs emotarna för dom gör tvärsemot saklighet.

Du förstår nog var jag står i frågan. Det bra med JR är att dom är små lokalt och att dom här arr. olika resor mm.

Användarvisningsbild

Re: Era åsikter om olika jägareförbund?

SHR  
#278634 Ja det är ju bra med bestämda åsikter, anser jag. Tack för svar!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Era åsikter om olika jägareförbund?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278635 Tycker det beror lite på vad du vill med ditt medlemskap. Få en försäkring så titta vilket som ger bäst villkor. Vill du stå bakom en åsikt så är ju JR väldigt tydliga i vad de står, och kanske lite marginaliserade när det kommer till verkligt beslutsfattande. SJ är mer som socialdemokraterna, väldigt pragmatiska och kompromissar och har sig, men har tack vare det ändå ett reellt inflytande.

Eller också väljer du utifrån vilken som har bäst tidning! :P

(Själv så valde jag SJ för jag har svårt för alla organisationer som har EN bestämd åsikt i svåra frågor.)

Avatar Fallback

Re: Era åsikter om olika jägareförbund?

Jägare  
#278641 Skit i förbunden är ändå inget att ha. Jag prenumererar på Jaktjournalen en fristående jakttidning med en bra jägarförsäkring har aldrig ångrat mig.

Användarvisningsbild

Re: Era åsikter om olika jägareförbund?

halvproffs  
#278642 Prenumererar också på Jaktjournalen men blir man utsedd att representera klubben vid kretsmöte(numera äso) så har man inte rätt att rösta. Bara ett påpekande.

Uvskogen; Dom var ju väldigt tydliga i vargfrågan men när det kom till kritan så svek modet!?

Avatar Fallback

Re: Era åsikter om olika jägareförbund?

axwell  
#278659 Stå kvar vid Jägarnas Riksförbund om du anser att små markägare skall ha någon som talar för sig.

Är du riksdagsman utan egen mark så är det självklara valet Svenska Jägareförförbundet, egen skjutbana i riksdagshuset.
Där kan du "träffa" likasinnade som bla anser att älgkor bara i nödfall skall skjutas, behövs för att öka älgstammen.

SJ bestämmer det mesta som har med jakt att göra, överlägset de skickligaste lobbyisterna.

Användarvisningsbild

Re: Era åsikter om olika jägareförbund?

lissnils  
#278700 Själv medlem i SJ. JR är sunda i de flesta frågor utom "den grå". Tyvärr verkar de fronta den i elva fall av tio och får inte fram sundheten i övriga frågor. Det är inte fel med två förbund - håller de historiskt dominanta SJ på tå.

Användarvisningsbild

Re: Era åsikter om olika jägareförbund?

SHR  
#278706 Jag har faktiskt en tanke att förbundet jag går med i ska ha liknande åsikter om jakt som mig. Har läst igenom deras "åsikter" på respektive hemsidor och som det ser ut är det faktiskt JR som har mest lika som mig! Men det är väl ett tag kvar så har ju tid på mig B-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Era åsikter om olika jägareförbund?

dwurg  
#278715 Sen finns det ju också ett tredje förbund numera. Rädda Jakten

Användarvisningsbild

Re: Era åsikter om olika jägareförbund?

lissnils  
#278724
dwurg skrev:Sen finns det ju också ett tredje förbund numera. Rädda Jakten

Missat dem - men har ägnat skogen mer intresse än jakten sista året. Hm, en snabb titt på deras websida gav mig känslan av att de är än mer anti-varg än JR(hur nu det kan va möjligt :wink: )

Avatar Fallback

Re: Era åsikter om olika jägareförbund?

dwurg  
#278762 Har jag fattat det rätt så va de folk ifrån JR som hoppade av och startade RJ just för rovdjurspolitiken. Och nu börjar det ju krypa fram att JR har lite dubbla budskap vad gäller vargen.

Användarvisningsbild

Re: Era åsikter om olika jägareförbund?

SHR  
#278823 RJ skulle (som det ser ut på deras hemsida) i dagsläget lika gärna kunna döpa om sig till "skjut vargen". att de var för ett vargfritt sverige var det första som mötte en när man läste om organistationen :P

kan tycka det är lite tråkigt att det är mycket bara vargfrågan som syns idag, inom förbunden. det finns ju annat som också är viktigt.. :|

   TS
Användarvisningsbild

Re: Era åsikter om olika jägareförbund?

halvproffs  
#278848 Enligt mig så följer SV.Jäg. bara det som riksdag o regering beslutar om i vargfrågan, men nu är den ju så brännhet så att dom måste förklara och agitera sig i massor av intervjuer mm. Vargen är ju symbol för mycket elände för landsbygden genom djurhållningen och även för stadsbor för häromdagen sprang en varg genom Gävle centrum och tänk på dom stackare som är hundrädda när en varg är nästan dubbelt så stor.

Organisationen har ju blivit minst sagt splittrad inom RJ då dom går ut med en sak och gör en annan så var är trovärdigheten då?

Avatar Fallback

Re: Era åsikter om olika jägareförbund?

curre  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#279013 Enligt mig är SJ till för Grevar, Baroner, andra stora markägare och arrendatorer i södra sverige.
Meddans RJ är till för små markägare och vanliga jägare i mellan och norra Sverige.
Men det finns det säkert delade meningar om :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).