Skogsröjning

vilken klinga kör ni med?

43 inlägg 34012 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vilken klinga kör ni med?

Marq  
#202641 Köpte en FS480 juni 2009 och en till i september samma år. Båda nya, och kom med 225 klinga och 225 skydd.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: vilken klinga kör ni med?

Skogsmästarn  
#260570 Intressant tråd, jag borde köpa en "Maxi" om den passar bättre än EIA i grövre röjning, kör numera HVA 244rx eller 250rx, eller är den nya 545:an bäst lämpad för Maxi?

Användarvisningsbild

Re: vilken klinga kör ni med?

JensSkoog  
#260586 Provar Strand klingan nu. 225 på FS 480 och 460. Dom verkar vara mycket "aggressiva" och kör inte så lett fast som Stihlklingan i grövre röjning, men i klenröjning och sly drar dom lett med sig sakor som kilar sig fast mellan klinga och skydd. Annars tycker jag Stihlklingan är mycket bra. Kör dom på 15 grader i slipmaskinen, enligt tabellen.

Användarvisningsbild

Re: vilken klinga kör ni med?

anersimyra  
#260587
Skogsmästarn skrev:Intressant tråd, jag borde köpa en "Maxi" om den passar bättre än EIA i grövre röjning, kör numera HVA 244rx eller 250rx, eller är den nya 545:an bäst lämpad för Maxi?

250 och 244har 200 klinga som standard, 545 har 225.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: vilken klinga kör ni med?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260594
Skogsmästarn skrev:Intressant tråd, jag borde köpa en "Maxi" om den passar bättre än EIA i grövre röjning, kör numera HVA 244rx eller 250rx, eller är den nya 545:an bäst lämpad för Maxi?


Om du filar Maxi-klingan med 5,5 mm rundfil, så får du strax en EIA-klinga?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: vilken klinga kör ni med?

Skogsmästarn  
#260637 Maxi ser mer aggressiv ut och borde vara mer produktiv i grövre röjning så länge sågen orkar hålla uppe varvtalet. Men EIA tycker jag iaf är lättkörd och skonsam för kroppen. Visst är det 5,5mm rundfil även för Maxi som gäller för skärpning? och ev även plattfil vid stenkörning?

Användarvisningsbild

Re: vilken klinga kör ni med?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278607 Är det fler som prövat strandklingan nu under våren?

Råkade ha det på en av röjsågarna som man lånande ut till de anställda och efter de har de svårt att vilja byta tillbaka till vanliga klingor. Dom är ju dock 3ggr så dyra som vanliga klingor så är fortfarande lite klyven om vad som är mest lönsamt.

Verkar inte finnas några riktiga (opartiska) test på hur mycket "bättre" strandklingorna är... '

   TS
Användarvisningsbild

Re: vilken klinga kör ni med?

JensSkoog  
#278625 Tror inte jag bytar tilbaka! Gillar Strandklingan oerhörd bra. Provade Stihlklingan igjen, men gick tilbaka til Strand efter en tank.

Användarvisningsbild

Re: vilken klinga kör ni med?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278638 Jag har "kört upp" en Strandklinga och har nu Hva-klinga, det helt klart skillnad på dem. Min röjstil gör att jag kör ungefär lika snabbt med båda men han jag röjer med får bättre flyt med Strandklingan så då får jag köpa såna åt han :grin:

De går även att fila till snabbt efter en stensågning, hva- o EIA-klingan brukar jag byta direkt så nån krona får man igen på inköpspriset där.

Avatar Fallback

Re: vilken klinga kör ni med?

röjjare  
#278871 Jag har tillgång till båda. Om jag kör sönder klingan i förrensning brukar jag byta till strand, och om jag är i typ ungskogsröjning byter jag till eia.
Jättesvårt det där med vilken som är bättre sett till inköpspris. Jag upplever att strandklingan blir sämre för varje gång man filar den. Medan eian bara blir bättre.

Avatar Fallback

Re: vilken klinga kör ni med?

cjj70  
#279373 Använder bara 225 klingor.

Avatar Fallback

Re: vilken klinga kör ni med?

isteskog  
#286478 För min del så blir det bara Strandklingor i fortsättningen. Bra bett, håller skärpan länge och tål lättare stensågning. Lite dyrare, men röjer man ca 20 ha/år så är inte klingkontot det viktigaste.

Avatar Fallback

Re: vilken klinga kör ni med?

jolo  
#290589 jag håller med min gamla klasskamrat "isteskog"det blir endast strandklingor framöver

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).