Motorsåg och handhållet

Knepig H-qvarna 576XP

15 inlägg 5735 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Knepig H-qvarna 576XP

Huskyman  
#278349 Köpte en 576XP som har fungerat klockrent hela vintern. Idag körde jag den utan problem, stängde av och böt till 346:an för kvistning. När jag skulle starta 576:an igen så trilskades den vid starten. Vägrade att starta. Stendöd.Tog bort stiftet och såg att det var blött. Drog några gånger i startsnöret för att ventilera, satte tillbaka stiftet och den startade direkt.
Saken är att det här hände tre gånger. Sågen stod i solsken och det var ju ganska varmt idag (20 grader). Kan det vara så att det helt enkelt blir övertryck i tanken av värmen och att sågen blir sur av det? Aldrig hänt på någon annan såg dock.
Nåt problem med tankluftningen? Tacksam för råd.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Knepig H-qvarna 576XP

traktorz  
#278364 Om tankluftningen, kan ju bero på om tanken är nästan tom eller full.

Annars så är startproceduren kinkig hos en 2T motor, kanske ett förhöjt gasläge är att rekommendera vid start av varm motor?

Sågen är för ny för att det skall vara ett för stelt doseringsmembran och kärvande nålventil. Om inte sågen stått länge med handelbensin med gelé utfällning som påföljd.

Användarvisningsbild

Re: Knepig H-qvarna 576XP

Huskyman  
#278436 Tanken var minst halvfull.
Provade att starta både med förhöjt gasläge och full gas, utan choke. Stendöd. Blev blöt...
Stiftet var som sagt blött, enda sättet var som sagt att ta bort stiftet, dra ett par gånger, tillbaka med stift. Efter det startade den på första rycket.
Själva sågen var kall vid (försök till) start då den hade stått ett tag i solen.
Hade en tanke på att byta stift, men den går ju bra när man väl får igång den.
Gnistan ser ju bra ut dessutom. Men det kanske kan vara nåt att prova?
Hur kollar jag enklast om tankluftningen fungerar?
Känns lite bökigt att ta bort stiftet varje gång jag skall starta när den har stått i solen! :surp:

   TS
Avatar Fallback

Re: Knepig H-qvarna 576XP

Blivande snickare  
#278438 Prova byta stift.

Användarvisningsbild

Re: Knepig H-qvarna 576XP

Huskyman  
#278445
Tankluftning.JPG
Jag tittade i manualen om luftningen och den skall tydligen inte kunnas sättas igen? Låter för bara för att vara sant...

The tank valve (C) is a two-way valve and has the following
features:
• Controlled opening pressure in both directions,
which prevents excess of pressure or vacuum
developing in the fuel tank and impairing engine
operation.
Resistant to clogging with dirt.
• Resistant to icing up during winter operation.
Venting pressure 150-400 mbar. Opening pressure
under vacuum, max. 115 mbar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Knepig H-qvarna 576XP

anersimyra  
#278456 Byt stift Göran. Min 550 med gissningsvis liknande gångtid som din 576:a börjar bli klart mer trögstartad. Ett friskt stift ger en intensivt blå gnista, knappt märkbar i solljus, har du en gulaktig, väl synlig gnista är det dags att byta.. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Knepig H-qvarna 576XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278501 In med dem till säljaren för tusan. Det är nya grejer ni talar om. De ska fungera, det har ni betalt för.

Användarvisningsbild

Re: Knepig H-qvarna 576XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278502 Husqyman.
Är det samma luftning globalt sett genom hela modellens liv hittills?
Det brukar vara lite olika konfigurationer för olika marknader genom en modells liv över några år.

Användarvisningsbild

Re: Knepig H-qvarna 576XP

Huskyman  
#278533 Anders; Köpte ett par nya stift idag. Champion RCJ7Y. 0,5 mm eletrodavstånd har jag för mig. Ska testa imorgon.
Mange; vet ej om det finns olika varianter på luftning på denna maskin. Köpte ett demoex -2012 års modell av en handlare. Men vad händer med bensinen när det det blir övertryck i tanken? Är det risk att maskin blir sur då? Var hamnar bensinen undrar man?

På tal om stift; läste nånstans att NGK är mindre känsliga för att bli "blöta" jämfört med andra märken.Nån som har någon erfarenhet av det eller är det bara snack?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Knepig H-qvarna 576XP

totte  
#278551 I normalfallet skall inget hända när det blir övertryck i tanken. Bara om nålventilen i förgasaren är dålig och läcker så kan det komma in i sågen. Så om allt är i ordning så stannar soppan kvar tills det svalnat och trycket sjunkit.

Det där med tändstiftsmärken är nog mest bara snack, oftast beror det på att nån har bytt till ett mjukare stift än det var innan och samtidigt av ett annat märke. Om man surfar runt lite på motorrelaterade siter kan man vanligen hitta en hel del som totalsågar ett visst märke och höjer ett annat till skyarna och olika på olika ställen. Eller så har dom satt i ett nytt stift av ett vist märke i en motoer som det är nåt annat fel på och skyller på stiftet.

Sen producerar alla fabrikat måndagsexemplar av tändstift också.

Hjälper inte nytt stift, så håller jag med Mange, åter till säljaren, såpass ny såg skall fixas så den går.

Användarvisningsbild

Re: Knepig H-qvarna 576XP

traktorz  
#278553 Det är ju lika med de sågar som har en pumpblåsa för bränslet, inte blir sågen sur för att du pumpar 5 eller 10 ggr extra?

Beträffande tändstift, största skillnad är att du över huvudtaget byter, egalt om det är till Bosch, Champion eller NGK eller Denso. Jag har även kört på Oregon tändstift, men tyckt mig märka att dess elektroder fortare slits ned, så att de behövt bytas oftare bara.

Oftast beror det på operatören, t ex jag försöker ibland starta sågen med strömbrytaren kvar i stopp-läget. Eller att jag använder choke-läget i tid och otid. Lägger jag då sen ifrån mig sågen en kvart, så startar den på första draget igen!

- Din 576XP, är den försedd med AutoTune?

Användarvisningsbild

Re: Knepig H-qvarna 576XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278572
traktorz skrev:Det är ju lika med de sågar som har en pumpblåsa för bränslet, inte blir sågen sur för att du pumpar 5 eller 10 ggr extra?

Det är lite olika system på primers. Oftast är de till för att få fram bränsle till förgasare och överskott går ner i tanken igen.

Användarvisningsbild

Re: Knepig H-qvarna 576XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278576
Huskyman skrev:Anders; Köpte ett par nya stift idag. Champion RCJ7Y. 0,5 mm eletrodavstånd har jag för mig. Ska testa imorgon.
Mange; vet ej om det finns olika varianter på luftning på denna maskin. Köpte ett demoex -2012 års modell av en handlare. Men vad händer med bensinen när det det blir övertryck i tanken? Är det risk att maskin blir sur då? Var hamnar bensinen undrar man?

På tal om stift; läste nånstans att NGK är mindre känsliga för att bli "blöta" jämfört med andra märken.Nån som har någon erfarenhet av det eller är det bara snack?

Det ska vara ett visst tryck i tanken. Tank ventilation och rörelse ska se till detta. Det är för att underlätta bränslepumpens arbete. Ta en tankad såg och vänd från sida till sida någr ggr ska du se. Är det tätt ska det bli tryck.
Man spar 6-7ryck på nya såg på det viset.

ang stift. Tar du och sprejar tre stif av olika märke med bränsle blir de lika blöta vid samma temperatur.

Användarvisningsbild

Re: Knepig H-qvarna 576XP

Huskyman  
#278621
traktorz skrev:Oftast beror det på operatören, t ex jag försöker ibland starta sågen med strömbrytaren kvar i stopp-läget. Eller att jag använder choke-läget i tid och otid. Lägger jag då sen ifrån mig sågen en kvart, så startar den på första draget igen!

- Din 576XP, är den försedd med AutoTune?

Ja, nog har det väl hänt att man har glömt både choke och stopp-knapp ibland. :oops:
Och efter diverse svordomar och svettattacker har man kommit på sig själv varför man drar och sliter i startsnöret förgäves..
Men inte i detta fallet. Maskin var nyservad vid leveranstillfället, vet dock inte om stiftet blev bytt. Ska testa det imorgon.
Nepp, någon Auto Tune har jag inte på min 576:a.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Knepig H-qvarna 576XP

palbin  
#278682 Jag har två sådana 576xp - en gång har det hänt det ej gick
starta den när det var riktigt kallt och den stått och blivit kall
i snön - men annars startar de alltid fint - på dessa får man
nog typiskt ha "fullt ös" på både H och L tror jag - det tror
jag jag har - säkert på L i vart fall ... och så är de lite tröga av
sig ... men tuggar på förnämligt när de väl kommit igång ... .
De lär vara kända för förgasarproblem - redan i designen från
början så att säga - kan man läsa om på Arboristsite.com ... .

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).