Föryngring

Kvävetillskott vid plantering

12 inlägg 7974 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kvävetillskott vid plantering

loppan  
#276347 Jag har roat mig med att slänga med en skvätt NPK 24-4-5 i planteringsröret innan jag stoppar ner plantan,täckrot gran.
Det går åt ca 3 kg NPK per 75 plantor,alltså ca 40 g eller 10 g ren N per planta.
Är det någon som provat och sett resultatet?
Jag satte en provyta om 150 plantor på detta vis.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Kvävetillskott vid plantering

JensSkoog  
#276359 Jag vil gärna at du gir rapport om resultat. Mycket intressant!

Avatar Fallback

Re: Kvävetillskott vid plantering

jannee  
#276367 Personligen tror jag att det finns nog med näring för de små plantorna. Inbillar mig att det kan göra mer skada än nytta. Näring = växa fort = mer vatten - om det nu inte finns tillgång till mer vatten?

Användarvisningsbild

Re: Kvävetillskott vid plantering

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276369 Vad är syftet? Jordklumpen som följer med plantan ska redan vara specialpreparerad med humus och näring för plantan. Känns som att det är onödigt att gödsla extra som du gör, det borde finnas forskning på detta.

Givan blir ca 100 kg per ha vilket är lägre än vanlig skogsgödsling, 500 kg per ha för medelålders och äldre skog.

Användarvisningsbild

Re: Kvävetillskott vid plantering

loppan  
#276370 Det lär väl dröja några år innan resultatet synns.
De flesta träd och buskar som nyplanteras har en rekomendation att få ett näringstillskott så varför inte gran frågade jag mig.
Köp tex ett äppleträd och det står att man skall tillföra hellst stallgödsel.
När man planterar i omvänd torva efter markberedning så skall man ju plantera i det dubbla humuslagret för maximal tillgång till näring.
Att jag lägger en ganska liten giva är att jag tror att det kan göra mer skada än nytta om man överdoserar.
Det är mer som en puff i rätt riktning för plantan.
Det är ju inte riktigt jämförbart på en sådan liten planta med vanlig skogsgödsling.
En sista gallring bör få 80-120 kg ren N per ha 10 år före slutavv.
I detta fall är det ca 25 kg N per ha men precisionsgödslat.
Som sagt det var en försöksyta på 150 plantor på en del av hygget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kvävetillskott vid plantering

Jägare  
#276373 Rådjur är tokiga i gödslad täckrot gran tyvärr så jag föreslår besprutning mot det bara som ett tips.

Avatar Fallback

Re: Kvävetillskott vid plantering

Skogsforskare  
#276403 Detta finns testat och om jag minns rätt så vinner man inget på det. Det plantan har brist på i början är vatten.
10 g N/planta kan låta lite, men jämför med hur litet plantan väger, eller snarare barren. Det blir 25 kg N per hektar, att jämföra med de 150 kg man gödslar med i uppvuxen skog.

När man planterar trädgårdsbuskar så gräver man ofta en djup grop rakt ner i mineraljorden och där finns inget kväve. Dessutom vattnar man rejält samtidigt.

Användarvisningsbild

Re: Kvävetillskott vid plantering

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276407 Frågan är om rötterna kan tillgodogöra sig näringen innan plantan rotat sig. Alternativt att rötterna bränns likt om man fått lite för mycket gödsel på ett och samma ställe på gräsmattan.

Användarvisningsbild

Re: Kvävetillskott vid plantering

loppan  
#276417 Min största farhåga kring detta experiment är nog att plantan inte hinner etablera sig nog så att den klarar av ta upp kvävet innan det har urlakats ut marken.
Det krävs alltid mycket vatten för att en växt skall kunna tillgodogöra sig kväve vid all form av växtodling.
En förutsättning är således en nederbördrik vår och försommar.
En annan möjlig fara är som påtalats att plantorna blir än mer smakliga för
viltet vid ökad tillväxt.

Det råder ju ingen som helst tvekan om att granskog växer betydligt mer om den hela tiden kan få mer kväve,det ser man inte minst på de igenlpanterade åkrar som innehåller mer kväve än skogsmark generellt.
Så varför inte prova att ge dem en startgiva.

Jag riskerar ju inte mer än 150 plantor och 6 kg NPK,den som lever får se.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kvävetillskott vid plantering

Martin_G  
#278497 Efter slutavverkning stiger sakta nitrat och ammonium koncentrationer (dvs kväve koncentrationer) i markvattnet de första fem åren, därefter klingar det av för att efter kanske 8-9 år vara nere på låga nivåer igen. Jag skulle vara mycket förvånad om nysatta plantor led brist på kväve. Betänk pluggen som de sitter i också, den är fylld med näring. Ovanpå detta är plantans behov av näring (räknat per tex hektar) försvinnande litet. Näe, det där tror jag inte hjälper etableringen. Om de ska gödslas tidigt föreslår jag (OBS! ren gissning) vid 10 års ålder, då kanske man får en tillväxtrespons.

Kolla upp hur de gör vid BAG-gödslingsprogram (BAG=behovsanpassad gödsling). Tror det är Johan Berg som sysslar mycket med detta.

/martin

tillägg: såg nu att i praktisk BAG rekommenderas start av näringstillförsel när beståndet nått ca 2 m höjd.
Senast redigerad av Martin_G tis 29 apr 2014, 10:09, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: Kvävetillskott vid plantering

rokon  
#278505 inte ens vid 10 år är gödslingen att rekommendera då det gäller att trädet ej växer för fort i ungdomsåren (i diametertillväxt), det gäller att minska utvecklingen av juvenilved i stammen. Det utgör ju en av de grunder som finns för de nya kvalitetsklasserna för virket. Vill man Gödsla ett bestånd tidigt så föreslår jag 5 år efter första gallring.

Avatar Fallback

Re: Kvävetillskott vid plantering

PerDal  
#290228 Den extra näringen kommer tas upp av de växter som konkurrerar med dina plantor, så det är rent kontraproduktivt att gödsla som du gör.

Vattna hellre...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).