Öppna kategorin

Bil till å ifrån skogsbruksfastighet.

17 inlägg 11481 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bil till å ifrån skogsbruksfastighet.

Oden  
#278257 Hej

Funderar lite på vad som gäller för bil (avdrag/ersättning) för resor mellan hemort å skogsfastighet!

I mitt fall så handlar det nästan om 70 mil t/r. Jag har en näringsverksamhet utöver min anställning. Ensild firma. Verksamheten slumpar sig så lyckligt att den till vissa delar liknar den som gäller för gårdens drift. Dvs vad det gäller maskiner bla motorsågar traktorer å dyl.

Har en pickis i firman. Som jag hittills använt för transporter till gården.

Hur tänka? Är det bättre å använda en privat bil till å ifrån gården när jag far upp å tex röjer?
Eller kan jag fortsätta använda pickisen? Å skriva upp milen.

Tacksam för svar!



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Bil till å ifrån skogsbruksfastighet.

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278261 Krångla inte till det, alla jobbresor mellan bostad och skogsfastighet med egen bil är avdragsgill enligt Skatteverkets schablon från första milen.

Dock får du inte dra det mot inkomst av tjänst utan lägga in det som en kostnad i NE-blanketten.

Tror det är 18;50 kr/mil
I ditt fall blir det 70x18,5=906,5 kr per resa

Avatar Fallback

Re: Bil till å ifrån skogsbruksfastighet.

Risarvaren  
#278263 Jag har 40 mil till min skogsfastighet och tar upp ca en resa per månad. Sätterdetta som "arbets- och tillsynsresor". 18, 50 milen gäller för närvarande.

Avatar Fallback

Re: Bil till å ifrån skogsbruksfastighet.

Oden  
#278272 Tack för svar!
Som det är hittills har det blivit resa varannan vecka. Så kommer det troligtvis fortgå?

Låter som jag måste skaffa mig en snålare bil..!

Det bästa i mitt fall vore ju att kunna fortsätta använda pickisen förutom hög förbrukning/värdeminskning!

Men kanske inte lämpligt ur Skatteverkets synvinkel?

Vilka arbeten är godkända röjning gallring renoveringar av ekonomibyggnader?

Rent praktiskt skriver man upp milen som syns på instrumentbrädan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bil till å ifrån skogsbruksfastighet.

Midgård  
#278273 Alla arbeten med näringsfastigheten är godkända. Även resor för att bara "titta till".

Användarvisningsbild

Re: Bil till å ifrån skogsb..

rokon  
#278279
Oden skrev:Tack för svar!
Som det är hittills har det blivit resa varannan vecka. Så kommer det troligtvis fortgå?

Låter som jag måste skaffa mig en snålare bil..!

Det bästa i mitt fall vore ju att kunna fortsätta använda pickisen förutom hög förbrukning/värdeminskning!

Men kanske inte lämpligt ur Skatteverkets synvinkel?

Vilka arbeten är godkända röjning gallring renoveringar av ekonomibyggnader?

Rent praktiskt skriver man upp milen som syns på instrumentbrädan?


Jag kan ge dig ett råd om en bränslesnål bil Bränsleförbrukning, enligt EU-direktiv landsväg 4,3/10mil med en nyutvecklad (ca 2år) liten Turbo-bensinmotor det är Dacia Sandero Ambianse den kostar ny hos Volvohandlare 89900kr med TCe 90 motorn Obs den har kammkedja! Årlig bilskatt under 400kr då den har låga CO2-utsläpp! Denna bil är ingen pyttelitenbil utan den har god plats placerar sig bra i krocktest och gott rostskydd. Undvik den som är ännu billigare då det är en äldre motortyp med ca 75 hk som drar mer bensin samt har kammrem, det gör bilägandet dyrare i längden.

Avatar Fallback

Re: Bil till å ifrån skogsbruksfastighet.

mrvimek  
#278284 hur kort sträcka kan man få ersättning ?

Avatar Fallback

Re: Bil till å ifrån skogsbruksfastighet.

aalg  
#278285 Vad jag kan förstå så är det från första metern.

Avatar Fallback

Re: Bil till å ifrån skogsbruksfastighet.

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278286 Men vänta lite. Du har redan en näringsverksamhet närmare hemmet? I så fall kan man se deg som ditt tjänsteställe och resor från hemmet till tjänstestället räknas son resa till arbetet, medan resor från tjänstestället till skogen är en utgift i din näringsverksamhet.

Avatar Fallback

Re: Bil till å ifrån skogsbruksfastighet.

haggloader  
#278295 Det är lite flummiga regler kring milersättning...

Egentligen ska resor mellan hemmet och tjänstestället dras av i den privata deklaration och med ett schablonbelopp...

Helt klart är att resor mellan olika skogsskiften räknas som avdrag i näringsverksamhet. (Om inte bostaden ligger mitt emellan.)

Avatar Fallback

Re: Bil till å ifrån skogsbruksfastighet.

Midgård  
#278302 Jag vet. Jag har varit i kontakt med skatteverket ang detta några gånger och man kan få olika svar beroende på vem man pratar med där. Som nämnts ovan menar vissa på att man ska nå över "fribeloppet" i tjänstedeklarationen innan man får avdrag för resor oavsett om det är resor till en arbetsplats, där man är anställd, eller om det är tillsynsresor för skogsfastigheten. Dock den senaste jag pratade med på skatteverket hävdade att alla resor som har med skogsfastigheten att göra skall tas upp i näringsdeklarationen, så det håller jag mig till.

Användarvisningsbild

Re: Bil till å ifrån skogsbru..

rokon  
#278306 Jag har inte fått mitt belopp på tillsynsresor godkända av skattemyndigheten jag låg strax under 9000kr där "fribeloppet" låg förut, sedan 2 år så har jag således ej brytt mig om att tagit upp någonting. Beloppet idag är visst 10.000 så det som ligger därutöver skulle jag kunna få för, men det kom jag ej upp till.
Senast redigerad av rokon mån 28 apr 2014, 13:46, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
Vimekaren  
#278313 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 21:36, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Bil till å ifrån skogsbruksfastighet.

Risarvaren  
#278319
Vimekaren skrev:Jag har bara skummat här nu men kan direkt säga att jag känner mej lurad av min revisor på lrf! då han påpekat att jag bara har rätt att dra av resorna inom näringen inte till och från!!??



Visst är det märkligt att det kan vara så personberoende. Jag har haft en revisor från LRF-konsult (numera egen företagare) och ända sedan första deklarationen har han ansett att alla arbets- och tillsynsresor till och från skogsfastigheten skall tas upp i deklarationen. Så har jag gjort även i år.

Avatar Fallback

Bil till å ifrån skogsbruksfastighet.

haggloader  
#278393
Vimekaren skrev:Jag har bara skummat här nu men kan direkt säga att jag känner mej lurad av min revisor på lrf! då han påpekat att jag bara har rätt att dra av resorna inom näringen inte till och från!!??
Nej du har inte blivit lurad. Enligt nästan all litteratur inom området som jag har läst står det som din revisor påpekade.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).