Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Polaris eller Yamaha

36 inlägg 37394 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Polaris 550?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278108


Jag gillar Polaris reklamfilmer

Avatar Fallback

Re: Polaris 550?

tjärn  
#278376 Har kör en bekants Grizzly 700 -09 hela helgen på mina marker och det känns inte som att jag saknar något där. Har gallrat lite och kört ut med timmervagn. Va till min återförsäljare till Polaris och hörde om dom hade nån demo maskin att låna hem, men det gick lika bra att få provköra det dom hade på plats på vanlig bilväg. Satt ja, det skulle vara intressant att få prova en Polaris i skogen också men..

   TS
Avatar Fallback

Re: Polaris eller Yamaha

tjärn  
#286494 Det blev en Grizzly 550 eps camo. Hämtar den förhoppningsvis i slutet på nästa vecka. Den var ej uppackad. Känns riktigt bra. Hasplåt, hand/tum-värmare. Tillbehör fixar man väll eftersom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Polaris eller Yamaha

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286503 Kul med ny maskin, bilder är alltid roliga.

Avatar Fallback

Re: Polaris eller Yamaha

Midgård  
#286526 Har också köpt en ny Grizzly 550 EPS. Haft den 2 månader. Maskinen fungerar alldeles utmärkt och till full belåtenhet, men... Jag trodde jag skulle kunna nyttja den för att köra på mina traktorvägar kors och tvärs genom skogen men det är inte möjligt pga sten och stubbar. Att dra ut timmer eller massaved ur skogen med en sådan här maskin är helt enkelt otänkbart om man är van vid traktor och riktiga grejer. Grizzlin är en trevlig maskin för att transportera sig i någorlunda hyfsad terräng men i våra skogar kan man glömma att använd den som dragfordon. Det är traktor som gäller, minst....

Användarvisningsbild

Re: Polaris eller Yamaha

traktorz  
#286536
tjärn skrev:...Hasplåt, hand/tum-värmare. Tillbehör fixar man väll eftersom.

Hasplast är bättre än hasplåt enligt våra erfarenheter.
Hand/Tum-värmare är ett måste, vindruta rekommenderar vi dessutom.
Oftast får man bättre pris på tillbehören i samband med köpet av ATVn.

Avatar Fallback

Re: Polaris eller Yamaha

tjärn  
#286601 Hugger hasplåten fast mycket mera eller? Fick hem grizzlyn idag, men väntar med att montera dit tum/handvärmare tills första servicen. Är ju så jävla varmt nu ändå så.

   TS
Avatar Fallback

Re: Polaris eller Yamaha

tjärn  
#286602 Tog en liten tur o kollade hur tallarna mår.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Polaris eller Yamaha

svampbob  
#286609
Midgård skrev:Har också köpt en ny Grizzly 550 EPS. Haft den 2 månader. Maskinen fungerar alldeles utmärkt och till full belåtenhet, men... Jag trodde jag skulle kunna nyttja den för att köra på mina traktorvägar kors och tvärs genom skogen men det är inte möjligt pga sten och stubbar. Att dra ut timmer eller massaved ur skogen med en sådan här maskin är helt enkelt otänkbart om man är van vid traktor och riktiga grejer. Grizzlin är en trevlig maskin för att transportera sig i någorlunda hyfsad terräng men i våra skogar kan man glömma att använd den som dragfordon. Det är traktor som gäller, minst....


Jag har kört ut en heldel senaste året med en Grizzly 550 EPS och Avestavagn och jag har upptäckt att sämst går det om jag försöker köra i gamla skotarspår. Det är inte riktigt samma spårvidd :grin: så jag försöker nästan alltid hitta nya slingervägar för att komma mig fram. Kapar stubbar och fyller de värsta hålen med toppar och ris.

Avatar Fallback

Re: Polaris eller Yamaha

Mr shogun  
#287995 Hej!
Tips till alla Grizzly ägare är Yamahas variatorkit som växlar ner maskinen 10%. Maskinen blir betydligt mjukare på gasen och bättre att smyga med. Kostar endast ca 1500-2000:- monterat och klart och värt varenda krona.
Finns nu även röjsågsfäste och stänkskydd(perfekt när man drar älg eller timmer som skall sågas efter skitiga vägar) och monterad i Yamahas kombifästen.
Plåtsatsen passar bättre för Yamahas övriga tillbehör som den infällda vinschen fram samt snöbladsfästet.

Användarvisningsbild

Re: Polaris eller Yamaha

halvproffs  
#288040 Vilken reklam! Du säljer förmodligen Yamaha för det är rena annonsen.

Avatar Fallback

Re: Polaris eller Yamaha

Mr shogun  
#288047 :)
Om de vore så väl ändå men då min andra Atv är en Polaris så skulle jag inte tro det...
Däremot byter jag fyrhjulingar väldigt ofta och då de är ett så fantastiskt bra komplement till traktor (ej ersättare) så blir man ganska insatt. (Besatt enligt frun... :)

Användarvisningsbild

Re: Polaris eller Yamaha

Åke Nilsson  
#288147 Är yamaha och artic cats diffspärr aktiveringsbar under körning ?

Sett ett antal tester fast lite vinklat på youtube mot polarishåll så såg man
klart och tydligt vilka som var mer ON DEMAND så att säga.

Yamaha hade ingen motorbroms maskinen skenade nerför backen.
Can- am slirade bara på ett framhjul..

Kör själv polaris och tycker det finns annat än att tänka på diffspärr.
Nog jävligt ändå att komma sig fram i dålig terräng då vill man inte stanna
i onödan.

Avatar Fallback

Re: Polaris eller Yamaha

Mr shogun  
#288155 Nix de rekommenderas inte att lägga ur/i 4-hjuls drift under körning men det går... Tror dock man skall verkligen försöka undvika det men vid låg belastning är det inga problem att lägga i eller ur.
Motorbromsning på Yamaha är inte så kraftig med högväxeln i men på lågväxeln använder man mycket sällan bromsen då den motorbromsar mycket bra enligt mig.
Can-am har ej 4-hjulsdrift tyvärr utan det är som du skriver endast 3 hjul som drar. Fick själv tipset av handlaren att hålla in bromsen samtidig som jag skulle försöka ta mig upp men hur lätt är det?!
Rakt fram fick jag till det nån gång med bromsens hjälp men det var mycket svårt och vid sväng gick den aldrig i!
Polarisen är mycket snabb att lägga in 4-hjulsdriften.
På yamahan väljer du med en knapp på styret 4-hjulsdrift och i skogen kör man med den i mest hela tiden. Maskinen är då 3-hjulsdriven med en lamell som hjälper till lite på andra hjulet så 3+ driven kan man säga. :)
Den har dock knappen bredvid där man spärrar hela maskinen och då är den verkligen helt 4-hjulsdriven på alla 4 hjul.
Den knappen aktiverar jag bara vid väldigt svår terräng och med fullt timmerlass.
Polaris system funkar bra och man behöver inte bry sig utan den väljer aut 4-hjulsdrift när det behövs. Men problemet är att för att den skall aktiveras måste bakhjulen slira och även om det så bara är nån mm så är fästet påverkat. Därför upplever jag att Yamahans system funkar bäst och är snabbt att välja.
2-hjulsdrift på fin mark.
3+hjulsdrift lägger jag i när jag kör in i skogen.
4-hjulsdrift är det är riktigt tuffa förhållanden.

Användarvisningsbild

Re: Polaris eller Yamaha

Åke Nilsson  
#288181 Kör för det mesta med kedjor på bakhjulen om det är lite blött.

Tittat lite på artic 700 kan de va nått ?
Även på Hondan men dom har mig veterligen ingen diffspärr om det inte blev nytt för i år efter jag pratat med en Honda säljare.
Enda fördelen men den modellen med stel bakaxel niger inte.

Finns ju kit för att låsa bakaxeln stum men blir väl dåligt grepp i dålig terräng.

Farsan sugen på byta en med servostyrning...
Att uppgradera en utan löns inte då måste även laddningen modifieras ev. större batteri.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).