Skogsvagn (Huggarvagnar)

Stickan dras för långsamt in

27 inlägg 18637 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stickan dras för långsamt in

BjörnS  
#277984 Nej, jag tror det går inte, men jag får prova näst gång.

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Stickan dras för långsamt in

Seb macahan  
#277993 Tips till BjörnS. Att parkera kranen som på bilden med Kellfri vagnen är jättebra om du inte har nog med argument för o byta gripen.
Det jag vill ha sagt är, Vägtransport funkar det parkeringsläget utmärkt, men det är så lätt o glömma kvar den i det läget när man kör av från vägen och ut i terrängen och då räcker det med att en liten stubbe eller sten sticker upp för långt o vips så har du slitit hela gripen sned. Det är MÅNGA gripar som slutat sina dagar i det parkeringsläget.
Jag tar för vana att aldrig sätta gripen så just för jag vet hur lätt det är o glömma. Kan du inte vika i hop kranen och låta gripen vila där fram mot centrumröret och grinden?

Användarvisningsbild

Re: Stickan dras för långsamt in

BjörnS  
#280408 Nu är det äntligen lagat.
Vilken skillnad det är. Stickan är nu jätte snabb och går väldigt lätt. :grin:
Dessutom har jag provat att parkera kranen som ni rekommenderade. Grippen står på centrumsbalken, men själva kranen får jag inte så långt ner. Och det verkar som att det är gjort för det. Kranen svänger inte längre åt sidan.
Tack för alla tips!

image.jpg

image.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Stickan dras för långsamt in

stektlök  
#280433 Fint att det blev lagat. Visst känns det xtra gott i själen när man fixar gamla fel på maskinerna :)

Avatar Fallback

Re: Stickan dras för långsamt in

Hema  
#280483
Seb macahan skrev:Tips till BjörnS. Att parkera kranen som på bilden med Kellfri vagnen är jättebra om du inte har nog med argument för o byta gripen.
Det jag vill ha sagt är, Vägtransport funkar det parkeringsläget utmärkt, men det är så lätt o glömma kvar den i det läget när man kör av från vägen och ut i terrängen och då räcker det med att en liten stubbe eller sten sticker upp för långt o vips så har du slitit hela gripen sned. Det är MÅNGA gripar som slutat sina dagar i det parkeringsläget.
Jag tar för vana att aldrig sätta gripen så just för jag vet hur lätt det är o glömma. Kan du inte vika i hop kranen och låta gripen vila där fram mot centrumröret och grinden?

Det var ett bra tips, hade jag inte tänkt på. :-bd

Avatar Fallback

Re: Stickan dras för långsamt in

Jim_the_one  
#280520 En nackdel med att parkera kranen sådär när du inte får stöd på bomtoppen är att kranen vaggar fram å tillbaka och detta knäcker kuggkrans å kuggstänger i vridhuset.

Användarvisningsbild

Re: Stickan dras för långsamt in

BjörnS  
#280595
Jim_the_one skrev:En nackdel med att parkera kranen sådär när du inte får stöd på bomtoppen är att kranen vaggar fram å tillbaka och detta knäcker kuggkrans å kuggstänger i vridhuset.


Men stöd på bomtoppen får jag hur som helst inte. Vilken position rekommendera du då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stickan dras för långsamt in

Skogstomte  
#280606 Ett bra sätt är att öppna gripen och ställ den på bakre banken - om den räcker ut till stöttorna så man nyper fast den genom att öppna. Då står gripen "bredbent". Nackdelen är att kranen blir högre.

Användarvisningsbild

Re: Stickan dras för långsamt in

BjörnS  
#371651
Skogstomte skrev:Ett bra sätt är att öppna gripen och ställ den på bakre banken - om den räcker ut till stöttorna så man nyper fast den genom att öppna. Då står gripen "bredbent". Nackdelen är att kranen blir högre.


Hej Skogstomte!
Din variant har visat sig att vara bäst för min vagn. Kranen är helt låst.
Man får bara tänka på att kranen är lite högre när man kör under träd eller ledningar :!:

   TS
Avatar Fallback

Re: Stickan dras för långsamt in

rikard_e  
#371725
BjörnS skrev:Jag parkera kranen så som på den här bilden.
image.jpg

Sedan tar det kanske 1-2 dagar och då har kranen svängt åt sidan.
Så man får komma ihåg att svänga den tillbaka innan man åker iväg.
Samma problem har jag haft när gripen låg på full lass, då har det nästan klämt sönder gripens hydraulslang över natten.
Finns det ett bra alternativ till spännband?


Jag brukar stänga den helt och sedan lägga den på centrumbommen.
När man har den som på bilden är jag rädd för att backa emot en sten och kröka gripen.

Användarvisningsbild

Re: Stickan dras för långsamt in

BjörnS  
#371785
rikard_e skrev: Jag brukar stänga den helt och sedan lägga den på centrumbommen.
När man har den som på bilden är jag rädd för att backa emot en sten och kröka gripen.


När jag parkerar vagnen, eller vid korta körsträckor gör jag det likadant nu.
Men när jag körar längre sträckor så gör jag det så som skogstomte beskriver.
Då står kranen helt still.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stickan dras för långsamt in

john85jj  
#393941 Hej hur långt är det från knät till centrumröret? Det kanske går att tillverka en bit av ett grövre plattjärn som är fäst runt kranen och når ner till centrumröret?

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).