Föryngring

Hur kom tallen dit?

37 inlägg 20622 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur kom tallen dit?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277784 Under 1700-1800-talet var det väl gott om ljunghedar och myrslåtter, samt att skogens viktigaste uppgift var att ge bete åt kreaturen. Virkesproduktionen var alltså sekundärt i skogen, om ens det.

I takt med den agrara revolutionen kunde man öka skördarna på åkrarna, varför betydelsen av myrslåtter och skogsbete successivt minskade. Ungefär samtidigt började skogens virkesproduktion bli mer intressant.
/Niklas

Arevo
Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

ÅsaNisse  
#277807 Mossmark växer i höjd i och med att gräs, ljung osv vissnar och ruttnar. Det förändrar (förbättrar) succesivt möjligheten för olika arter att etablera sig. En annan anledning var att , som nämnts tidigare, mossarna odlades förr och då även dikades i viss mån. Även torvbrytning i täkter gjorde att vattnet leddes bort så det blev en möjlighet för skogen att etablera sig.
Jag har själv tydliga tecken på hur skogen kommit i den takt som dessa övriga verksamheter försvunnit. Det är en skarp gräns mellan det som förr var slåtteräng ( idag skog) och den obrukade mossen, som idag fortfarande är mosse med enstaka förvridna småtallar och starrgräs. Var nere och tog hand om en vindfälld gran igår som var ca 60cm i rotskäret, men nog inte så gammal. ( Har inte räknat ringarna)

Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277808 Vore kul om du kunde ta en bild på din mosse, ÅsaNisse! Var i landet är du?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

Skogsforskare  
#277828 Lantmäteriets gamla kartor finns fritt tillgängliga via internet numera. Där finns ofta information om hur det såg ut, vad som brukades, osv.

Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277830 Det var skog vid laga skiftet 1940, innan dess var bara inägorna karterade. Någon gång skall jag leta upp hela akten, men den är på måååånga sidor.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

jannee  
#277841 Jag läste lite lätt om storskiftet som ägde rum någon gång sent 1700 tal eller tidigt 1800 tal. Det som då var värdefullt var bl.a åkermark, vattenkällor och sand eller grustag. I den byn jag bor blev det så att alla 3 gårdarna fick lila många tunnland åker/mossmark, däremot blev den tilldelad skogsmarken som inte var alls värdefull väldigt olika, dessutom flyttades då gårdarna i sär.
I den byn jag bor verkade det som om att det i princip inte fanns någon skog att räkna med.

Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

Chainsaw Charlie  
#278561 De flesta mossarna i södra Sverige brukades på ett eller annat sätt, oftast slog man starrhö på dem. Dräneringen var även betydligt bättre då, det vittnar alla gamla igenvuxna mossdiken om. Hur snabbt mossarna växte igen kan man spekulera i. Var det gynnsamt för frösådd efter den sista slåttern eller växte de igen stegvis under kanske 20 år? Den typiska tallmossen här i söder är 60-120 år gammal, lite beroende på hur ihärdiga bönderna var på att bruka dem in i det sista. Jag har borrat enstaka tallar som varit upp emot 250 år men de är sällsynta och majoriteten av träden på samma mosse har då varit betydligt yngre.

Tallskogen på frisk mark är många gånger kultiverad av människan. Loppans tallskog viewtopic.php?f=1&t=12924&p=160336#p160336 fröplanterad 1870 är ett lysande exempel. Den är långt ifrån unik men det är mer sällan att man har dokumentation kvar om hur den har uppstått.

Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278571 Tack, det var ju tänkvärt. Skulle samma mossar kunna få tall på sig idag, om man slutavverkade? Det är högre betestryck och sämre dränerat antagligen.
Senast redigerad av Mangan ons 30 apr 2014, 08:59, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

Skogsforskare  
#278585 Med rätt behandling skulle det gå, men mossen är rimligen klassad som impediment och då får du inte avverka där:
"13 a § Avverkning, skogsvårdsåtgärder och gödsling får inte ske på skogliga impediment som är större än 0,1 hektar. enstaka träd får dock avverkas om det inte förändrar natur- miljöns karaktär."

Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278588 Rimligen klassad som impediment? Varför skulle den vara det?

Den är klassad som produktionsmark, T16 till T20 beroende på vilken mosse det handlar om.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

Skogsforskare  
#278589 Då är det med andra ord varken mosse eller myr utan vanlig skog på torvmark, vilket är något helt annat.

Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

Skogsforskare  
#278590 Har du kollat torvdjupet?

Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278593
Skogsforskare skrev:Då är det med andra ord varken mosse eller myr utan vanlig skog på torvmark, vilket är något helt annat.



Om du inte från bilderna och uppgifterna om ståndortsindex själv kunde avgöra om det var impediment, mosse, myr eller skog på torvmark, så undrar jag om du riktigt vet vad du pratar om?

Och visst kan man kalla det mosse om man vill.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

Skogsforskare  
#278598 Du kan naturligtvis kalla det berg eller åker också, om du vill, men det blir svårt att diskutera med andra människor om du envisas med att hitta på egna definitioner.
Produktiv skogsmark är inte vare sig myr eller mosse, oavsett om träden står på fastmark eller torvmark.

Har du mätt torvdjupet? Det är enkelt att sticka ner en jordsond och se om det är relativt grunt, under metern, eller om det är djupare än så. Ibland kan det se ut som torvmark därför att det är fuktigt, även om det egentligen bara är någon decimeter humus och därmed inte torvmark.

Avatar Fallback

Re: Hur kom tallen dit?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278599
Skogsforskare skrev:Du kan naturligtvis kalla det berg eller åker också, om du vill, men det blir svårt att diskutera med andra människor om du envisas med att hitta på egna definitioner.


Det är ganska vanligt att kalla det jag visade upp för mosse. Någon egen definition är det inte...

https://www.sydved.se/senaste-nytt/nytt ... -pa-mossen

Produktiv skogsmark är inte vare sig myr eller mosse, oavsett om träden står på fastmark eller torvmark.


Du är mycket för att märka ord, du. Ser du inte skillnad på impediment och en T20 tror jag inte du kan tillföra mer.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).