Före och efter jobbet

Boktips!

63 inlägg 76367 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Boktips!

anersimyra  
#266890
JensSkoog skrev:Trägudars land var god! Ochså böcker jag läst ett flertal gonger. Ken Follets böcker om bygging av katedralen i medelålderen var toppers.
Ska ta en tur på Bokus och leta upp Sven Vernström och Birger Lundqvist och Fredrik Backman i kväll. Hundraåringen var rolig! :grin:
Har läst mestadelen av The Red Spruce. Mycket interessant, men du känner igjen den amerikanska pedagogiken med å överberätta detalj som vi ser i amerikanska you-tube filmar!

Sven Wernströms böcker om Per Stigman kan bli svåra att finna, jag fick dom av farsan i slutet av sextio. Jag har vid flera tillfällen sökt på nätet utan framgång.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Boktips!

anersimyra  
#266893 Aha, nu fann jag att Per Stigmans äventyr första skrevs av Nils Holmberg, under pseudonym:Marksman. Äventyren utspelar sig på 1360 talet. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Boktips!

anersimyra  
#266896 Otroligt !!! Jag fann hela serien på nätet för 59:- kr.... :grin:

Användarvisningsbild

Re: Boktips!

bodaedet  
#266933 Aleksis Kivi heter författaren till Sju Bröder, tydligen en av de första romaner som skrevs på finska språket enl Wikipedia.
Värd att läsas, brödernas vedermödor och strapatser är väl berättade, lite jobbigt med vers innan man kommer in i det.

Användarvisningsbild

Re: Boktips!

JensSkoog  
#277520
stektlök skrev:Jag ska läsa: En man som heter ove. Av fredrik backman

Jag har läst: Ved. Av Lars Mytting

Hur gillade du "En man som heter Ove"? Jag köpte den när jag såg det du skrivit, och jag läser den för andra gongen nu! Den är jättebra, isär för en gammal, sur gubbe som mig! :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Boktips!

lubo68  
#277623 En amerikan i Gulag - Dolgun, Alexander mycket bra bok
handling
saxat från en site



Berättelsen om Alexander Dolgun kom först till världens kännedom genom Solzjenitsyns "Gulagarkipelagen".
Det börjar utan förvarning en decemberdag år 1948 på en gata i Moskva. Alex Dolgun är 22 år - född i New York, son till en amerikansk ingenjör som under depressionen fick arbete i Ryssland - och har ett underordnat arbete på amerikanska ambassaden.
Han är på väg till en lunch med en vän när han plötsligt anropas av en främling - en man ur hemliga polisen. Inom några sekunder är han KGB:s fånge - och kommer att leva i dess skugga de närmaste 23 åren.
Vid de oupphörliga förhören under 18 månaders isolering, påtvingad sömnlöshet, fysiskt och psykiskt våld och på svältgränsen upptäcker Dolgun ett sätt att överleva, sin förmåga att uppfinna oändligt många knep för att behålla sitt förstånd och sitt välbefinnande.
Dolguns berättelse är berättelsen om en ensam människa i helvetet. Eftersom han inte tillåts ligga ner i cellen övar han sig i att "stjäla" sömn, sittande i upprätt ställning, i 60 sekunders intervall mellan vaktens inspektion genom celldörrens titthål. I sin ensamhet mellan förhören håller han förståndet friskt genom att tilldela sig själv den ena uppgiften efter den andra. Han arbetar t ex i veckor utan redskap för att tillverka en nål av ett fiskben från fängelsesoppan.
Han gör allt för att överleva, som att arbeta för att tyda ett meddelande som knackas till honom från cellen bredvid ... som att vinna de kriminella (ickepolitiska) fångarnas vänskap genom att berätta intrigen i amerikanska filmer. När man slår honom föreställer han sig att han befinner sig utanför sin kropp. Hopskrumpen, sårig, med starkt håravfall, hela veckor med minnesförlust upprätthåller han sin identitet, sin självkänsla, sitt liv.

Alexander Dolgun befriades ur fängelselägret 1956 under den allmänna amnestin för politiska fångar under Chrusjtjovs "töväder" och hölls kvar i Moskva ytterligare 15 år under KGB:s övervakning. Slutligen, 1971, fick han genom sin systers outtröttliga ansträngningar löfte att lämna Ryssland. Han bor nu tillsammans med sin hustru utanför Washington och arbetar för the Department of Health, Education and Wellfare.

Användarvisningsbild

Re: Boktips!

JensSkoog  
#277641 Kan samstämma att det var en mycket intressant bok och gott skrivit. Jag undrade när jag läste den hur jag själv skulle må om jag suttit fången på det settet!

Användarvisningsbild

Re: Boktips!

JensSkoog  
#286737 Har läst för andra gongen Jorden de ärvde - är ju på lov! Mycket intressant.

Avatar Fallback

Re: Boktips!

Dalle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286755 Jag är en man som dyrkar fenomenent ljudböcker.
Har ni lite historieintresse så lyssna eller läs Per-Anders Fogelströms historia om stockholm
Vill ni istället ha spänning så prova En nästan vanlig man, + 2 böcker till
Sista tipset är Sagan om isfolket under lyssning nu skall visst vara runt 40 böcker men den 7:e är påbörjad.

Kan varmt rekomendera Storytel, det är lite dyrt men det är helt klart värt det.

Användarvisningsbild

Re: Boktips!

JensSkoog  
#321624 Nu har jag läst Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman. Den gillade jag hemskt! Som norrbagge blir jag avundsjuk på Sverige som har en så god och underhållande författare! :mrgreen: Ser fram till han kommer med nya böcker. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Boktips!

sundelius  
#321640 Har du läst den senaste. Den heter Britt-Marie var här

Användarvisningsbild

Re: Boktips!

JensSkoog  
#321641
sundelius skrev:Har du läst den senaste. Den heter Britt-Marie var här

Nä, den har jag inte sett. Ska plocka den med när jag kommer till Strömstad igjen - där finns bästa bokhandelen jag vet, med trevliga och kunniga försäljare :grin: Har du lest den?

Användarvisningsbild

Re: Boktips!

sundelius  
#321788 Jag lyssnade på den förra veckan när jag gallrade, den var smårolig som de tidigare två han skrivit :smile:

Användarvisningsbild

Re: Boktips!

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#321804 "krutrök o sågspån" skriven av Ulf Bergkvist,som är ägare av en av Sveriges lönsammaste privata sågverk! :smile: väldigt underhållande för er som gillar både jakt o skog! Jag lovar!! Han har även skrivit en uppföljare som jag inte har lyckats fått tag i än??

Användarvisningsbild

Re: Boktips!

JensSkoog  
#324447 "Britt-Marie var här" av Fredrik Backman. Mycket bra fortsättning på "Min mormor hälsar och säger förlåt". Hoppas han snart kommer med mer. Jag gillar han starkt! :grin: Min fru läste den ochså, och vi har skrattat i lag om hur vi ska göra rent enligt Britt-Marie! :lol:
Jag har ochså läst "Stallo" av Stefan Spjut. Gillade den, men jag skulle inte läsa den om jag var innvånare i Kiruna och rädd mörkret :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar