Motorsåg och handhållet

Jonsered 510 SP

11 inlägg 9982 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Jonsered 510 SP

ron.ja  
#276386 Finns det någon här på forumet som kan hjälpa mig att få tag i en manual till en Jonsered 510 SP? Reservdelslista har jag men behöver instruktionsboken. Gärna PDF.
Tack på förhand.



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jonsered 510 SP

Menofm  
#277468 Har en original som ja kan göra inskanning av när tid ges,

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP

Andreas 833  
#424298 Har precis köpt en Jonsered 510 SP ur ett konkursbo som jag tänkt restaurera. En inscannad instruktionsbok vore mycket uppskattat!

Avatar Fallback

Re: Jonsered 510 SP

jannee  
Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP

Andreas 833  
#424353 Tack, reservdelslistan hade jag redan hittat, men instruktionsboken (eller servicemanualen) har jag inte hittat någonstans.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP

ErikS42  
#659254 Hej,

Fick du tag på en användarmanual? Jag har ärvt 2 st 510SP, men får ingen av dem att starta. Har gjort underhåll och snyggat till dem båda. De kan iofs båda vara trasiga, men det känns mer som om det är en startspärr som jag inte förstår var den är.

Så om jag kan få tips eller få tag på en manual så vore det toppen.

Tack på förhand

MvH,
// Erik

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP

Williamm  
#659267 Jag tror att det är en liten vipp brytare typ en sådan:
1596303952__mg_96752.jpg
Senast redigerad av Williamm lör 01 aug 2020, 18:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP

totte  
#659268 Glöm det där med manual, där står ändå ingenting som hjälper en att få igång en såg som inte vill. Möjligen då en verkstadsmanual, men såna kan vara knepiga att hitta.

Finns inget som kan kallas för startspärr på dessa. Vad som krävs för att de skall går är: Kompression, vevhus utan luftläckor, förgasare, bränsleslangar och filter som ser till att bränslet når vevhuset och sen cylindern samt slutligen en korrekt placerad rejäl gnista som antänder bränslet. Extra på just dessa en slang för impulserna från vevhuset till förgasaren, är den kass går sågen inte.

Börja med att häla en tesked tvåtaktsbensin på luftfiltret och dra. Tänder den då till och kanske t o m går några varv så har den gnista. Då kan du koncentrera dig på att få ordning på bränsleslangar och förgasarmembran och eventuella stopp p g a smuts i förgasaren.

Tänder den ändå inte så är första åtgärd att byta tändstiftstift och sen gå igenom alla kablar och stoppbrytare. Hjälper det inte sä är det I slutänden tyvärr så att du måste börja leta efter en ny tändmodul,

Avatar Fallback

Re: Jonsered 510 SP

Avslutat-02  
#659269 Kollat bränsle tillgång?
Gnista?
Kolven kondition?

Börja där och leta sedan en sak i taget...

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#659339
williamm skrev:Jag tror att det är en liten vipp brytare typ en sådan:
1596303952__mg_96752.jpg

Nej, en röd glid brytare på toppkåpans bakre sida.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered 510 SP

Williamm  
#659358 Tack!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).