Verkstan

Motor till sågverk

16 inlägg 15864 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motor till sågverk

joakima96  
#277309 Hej, jag är en yngre grabb som funderar på att på sidan om starta ett småskaligt sågverk för lite extra inkomster på råplank. Tanken är ett cirkelsågverk med klingdiameter på ca 500-700 mm för råklyvning av tall och gran (ca 17-30cm i diameter).

Nu är jag ännu bara i funderarstadiet, men hur kraftig motor kommer det att krävas för att driva denna klinga? Vet många småsågar som drivs av traktorer med en förlängd axel. Men skulle det fungera med en bilmotor? (gammal volvo eller liknande) Eller hur stor klinga kan man driva med en bilmotor?

MVH Jocke :smile:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Motor till sågverk

skogshasse  
#277311 största problemet är inte klingans dia utan det som är ett större problem är matningshastigheten genom klingan

Användarvisningsbild

Re: Motor till sågverk

rokon  
#277318 När man väljer sågmotor så är det en klar fördel om den är försedd med regulator som gasar på själv när det behövs mer kraft, vid kvistar och tjur. Traktormotorer har som regel regulatorer samt de lastbilsmotorer jag sett som använts till sågverk. Regulator har du inte på en bilmotor.
När det gäller varvtal, klingdiameter, antal sågtänder, matning så finns det tabeller för optimalt val. Felaktigt val kan ge alltför stor hartsbildning på klingan.
Du kommer också att se att rotationsriktningen på motorn är något som många bondsågar har valt olika sätt att lösa.
Den klingdiameter du har tänkt dig klarar ej dimensionerna på stockarna du tänkt såga, du måste upp i diameter.

Avatar Fallback

Re: Motor till sågverk

joakima96  
#277360 Tack så mycket! Är en gammal kronlastbil ett tänkbart objekt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motor till sågverk

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277385 Kronlastbil är det självklara valet för en äkta byfräsare!
Billig i inköp och ofta i mkt gott skick.

Avatar Fallback

Re: Motor till sågverk

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277518 Här kan du se var Laimet rekommenderar för motorstyrka: http://en.laimet.kummeli.fi/index.html?n=11002
Många av de som kör med dieselmotor har en gammal lastbilsmotor.
De brukar tendera att köpa en något överdimensionerad motor och låta den gå på någorlunda låga varv.

I princip borde en motor från ett större dieselelverk vara ännu mer lämplig då regulatorn på en sådan är känsligare än en fordonsmotor, dvs den gasar på mer när varvtalet sjunker.
Därmed upplevs motorn som "starkare", då varvet inte sjunker lika mycket vid belastning.

Men lastbilsmotorn har andra fördelar så som att den ofta inkluderar koppling och växellåda, vilket är praktiskt vid start och stopp samt kan underlätta bygget av kraftöverföringen.

Avatar Fallback

Re: Motor till sågverk

Jim_90  
#277557 min svärfar berättade att en bekant till honom gjorde som så att när traktorn han drev sågverket skar så tog han en gammal dieselpickup, lyfte upp ena bakhjulet tog en gammal fälg och svetsade på en axeltapp med splines, satte dit kraftöverföringsaxeln. han bromsade det andra hjulet på nogt vis.. det funkade som nödlösning. man kunde ju starta pickupen förs å sen lägga i en växel..

Avatar Fallback

Re: Motor till sågverk

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277821 Stackars diff i bakaxeln den är knappast gjord för sån drift med ett fastlåst hjul :)

Användarvisningsbild

Re: Motor till sågverk

totte  
#277829 Skall man göra såna fullösningar så är det bäst att AGA-diffa, dvs svetsa ihop diffen.

Användarvisningsbild

Re: Motor till sågverk

Camwood  
#277832
totte skrev:Skall man göra såna fullösningar så är det bäst att AGA-diffa, dvs svetsa ihop diffen.

Absolut ! helt rätt. men tänk på att när du svetsar i hop diffen så sänker du varvtalet med hälften på utgående axel.

Avatar Fallback

Re: Motor till sågverk

Hema  
#277836
Camwood skrev:
totte skrev:Skall man göra såna fullösningar så är det bäst att AGA-diffa, dvs svetsa ihop diffen.

Absolut ! helt rätt. men tänk på att när du svetsar i hop diffen så sänker du varvtalet med hälften på utgående axel.

Va?

Nu kanske det finns olika diffrentialer, men såsom jag har fattat det när man svetsar diffen är att man låser möjligheten för de två hjulen att kunna rulla olika, som vid en sväng. Varför skulle varvtalet sjunka? Det skulle ju vara himla negativt för alla som kör strippen.

Avatar Fallback

Re: Motor till sågverk

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277837 Att ena hjulet spinner o ett står stilla får du den effekten att de spinnande går dubbelt så fort fast på strippen ska båda spinna eller inget ;)

Avatar Fallback

Re: Motor till sågverk

Hema  
#277840 Ahh jag missade den lilla men ack så viktiga detaljen att man hade låst ena hjulets möjlighet till att snurra. Ja då blir dett en sänkning med hälften.. Nee kanske bäst jag lägger energi på sista vedklyvningen.. :)
Senast redigerad av Hema ons 20 aug 2014, 16:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Motor till sågverk

totte  
#277852 Man kanske borde uttrycka det som att man genom att svetsa diffen undviker att fördubbla varvtalet.

Användarvisningsbild

Re: Motor till sågverk

Camwood  
#277854 Som frågeställningen var tidigare i tråden så uppfattade jag det som en bakaxel på en bil/truck utnyttjades endast på en sida .För det ska funka så måste du en diffspärr i slutväxeln (slungdiff/eldiff mm och då går den fria axeln som vanligt)annars så måste du spärra(svetsa) den andra axeln som inte används. Om du gör det så går den kvarvarande fria axeln dubbelt så fort som tidigare. MEN DEN KOMMER INTE ATT HÅLLA SÅ LÄNGE.
Utan du får låsa diffhjulen med svets tex. och då kommer bägge axlar att snurra med vanlig hastighet. Rörigt men ja hoppas att ja gjort mej förstådd :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).