Skogsmiljö och Trädlära

Contorta fixar kväve i symbios

8 inlägg 5129 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Contorta fixar kväve i symbios

rokon  
#277277 Pinus Contorta får hjälp med att anskaffa sitt kväve i symbios med Svampen Suillus tomentosus http://en.wikipedia.org/wiki/Suillus_tomentosus och en bakterie visar senare tiders forskning.

Contortatall i symbios med Suillus tomentosus är en av de vanligaste pionjärarter i nordamerikanska skogar. Den koloniserar mycket störda jordar och skapar en miljö som lämpar sig för andra arter att kolonisera.

http://aob.oxfordjournals.org/content/99/6/1101.full
http://www.nrcresearchpress.com/doi/abs ... 1JXVlJZqUk

Jag ser inte att vi har denna svamp här i Skandinavien. Samtidigt vill jag minnas att jag har läst något om att Pinus contorta faktiskt växer bättre här än vad den gör i sina hemtrakter.
Är det så att vi har svampmycel/bakterie här som är ännu effektivare i att förse trädet med Kväve än den har i sina ursprungliga hemtrakter?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Contorta fixar kväve i symbios

rokon  
#277312 Nu har jag hittat artikeln som visade på att mikroorganismer från nordsvensk jord verkar främjande för tillväxten på Pinus Contorta

http://www.slu.se/en/about-slu/fristaen ... pole-pine/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Contorta fixar kväve i symbios

rokon  
#277316 En kort beskrivning av Lodgepole Pine / Pinus Contorta
Vad man undrar över för egen del, hinner vinden ta dem eller elden innan de är dags att avverka. Jag har en del contorta, många fula men även en del fina.
Ett annat fint Contortabestånd i Canada
Har kvistrensat sig bra! Grejen är nog att inte gallra för hårt. Knepigt att han gör så höga stubbar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Contorta fixar kväve i symbios

axwell  
#277319
rokon skrev: Knepigt att han gör så höga stubbar?


Knepigt, tja det är väl filmat i Nordamerika!
Irrationellt att behöva kapa stubben två ggr.


Den begränsade öppningsvinkeln på riktskäret kan jag förstå i den täta skogen.

Användarvisningsbild

Re: Contorta fixar kväve i symbios

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277320
rokon skrev:Är det så att vi har svampmycel/bakterie här som är ännu effektivare i att förse trädet med Kväve än den har i sina ursprungliga hemtrakter?

Articklarna säger inget om att det bara finns en sorts mykorriza. Troligen kan Contortan samarbeta med många svampar efter som den fungerar bra med våra svenska varianter också. Contortan samarbetar med kvävefixerande bakterien framgångsrikt på helt frilagda jordar utan humus, dock sägs inget om tillväxten där.

Enda trädet som kan göra detta i Sverige är Al vilken samarbetar med en kvävefixerande bakteria och då framgångsrik som ett pionjärträd på marker med mineraljord.

Användarvisningsbild

Re: Contorta fixar kväve i symbios

rokon  
#277322
axwell skrev:
rokon skrev:

Den begränsade öppningsvinkeln på riktskäret kan jag förstå i den täta skogen.


Ja just det, det är väl för att trädets brytmån skall brytas av efter att ha fallit en bit så att trädet blir ledigare att röra sig/ vrida sig och därmed inte fastna lika lätt. Undrar vad de säger på säker skog om detta?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Contorta fixar kväve i symbios

svampbob  
#277325
rokon skrev:
axwell skrev:
rokon skrev:

Den begränsade öppningsvinkeln på riktskäret kan jag förstå i den täta skogen.


Ja just det, det är väl för att trädets brytmån skall brytas av efter att ha fallit en bit så att trädet blir ledigare att röra sig/ vrida sig och därmed inte fastna lika lätt. Undrar vad de säger på säker skog om detta?


Den metoden har räddat mig ifrån många fastfällningar.

Användarvisningsbild

Re: Contorta fixar kväve i symbios

rokon  
#277327 "Den metoden har räddat mig ifrån många fastfällningar"

Hm, kanske det även är en vits med den höga stubben också, trädet får en liten stunds fritt fall som blir något längre, genom den höga stubben. vid låg stubbe så bromsas trädet upp direkt mot marken. Där finns hur mycket Contorta som helst, gäller för huggarn att göra så få fastfällningar som möjligt vid gallring, det är tydligen värt den extra kapningen av kvarvarande stubbe.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).