Gallring

Gallring granplant satt 1980

39 inlägg 29648 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallring granplant satt 1980

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257924
Jim_the_one skrev:om det inte vore för att man har tandläkartid kl 11:20 sabbar ju hela skogsdagen.


Det är lagen om allts djävliget och väldigt störande. När det dyker upp nåt ärende som måste uträttas. När man är ledig för att vara hela dagen i skogen. :roll:

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallring granplant satt 1980

jannee  
#257928 Jag får säkert f*n för detta, men i min ungdom utförde jag en manöver som fungerade väldigt bra men....
Jag gick uppått på stammen samtidigt som jag kvistade de grenar som var i vägen, när jag kommit en bra bit upp började jag hoppa på stammen, och träden föll i backen. Kanske inget man ska rekommendera men fungerar förvånansvärt bra.
Ja jag vet att jag var mer vild en tam, dock råkade jag aldrig ut för några incidenter.
Ska tillägga att det bara gällde granar.

Avatar Fallback

Re: Gallring granplant satt 1980

alias  
#257939
jannee skrev:Jag får säkert f*n för detta, men i min ungdom utförde jag en manöver som fungerade väldigt bra men....
Jag gick uppått på stammen samtidigt som jag kvistade de grenar som var i vägen, när jag kommit en bra bit upp började jag hoppa på stammen, och träden föll i backen. Kanske inget man ska rekommendera men fungerar förvånansvärt bra.
Ja jag vet att jag var mer vild en tam, dock råkade jag aldrig ut för några incidenter.
Ska tillägga att det bara gällde granar.


Tror nog att de flesta av oss har provat lite olika "patentlösningar", men att man funderar över lämpligheten att sprida dem över nätet - då man inte vet vilka som läser det man skrivet och hur det tolkas.

Vore ju tråkigt om det man skrivit leder till att någon skadar sig.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Gallring granplant satt 1980

Jim_the_one  
#257950
Vedmaskin skrev:
Jim_the_one skrev:om det inte vore för att man har tandläkartid kl 11:20 sabbar ju hela skogsdagen.


Det är lagen om allts djävliget och väldigt störande. När det dyker upp nåt ärende som måste uträttas. När man är ledig för att vara hela dagen i skogen. :roll:


Kom iväg till en handlare iaf å köpte lite olja å småsaker bla dubb till kängorna. Ska bli intressant å prova. Vågar dock inte skruva i "hålfoten" det hade varit perfekt där egentligen då det oftast är där man kliver på stammar.

Å för att kapa tråden lite till så kan jag tillägga att jag iaf 3månader framåt bara jobbar helg på lönejobbet, dvs massor av skogsdagar för min del :grin:

Avatar Fallback

Re: Gallring granplant satt 1980

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257963
Jim_the_one skrev:Å för att kapa tråden lite till så kan jag tillägga att jag iaf 3månader framåt bara jobbar helg på lönejobbet, dvs massor av skogsdagar för min del :grin:


:x :x :x :x :x

:mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Gallring granplant satt 1980

JensSkoog  
#257984 Talade med en gammal kompis i kväll. Han hade varit på sommarstugan i hälgen och skulle hugga tre graner som planterades ungefär 1980. Han har såg och han har hjälm och sågbyxor men han har inte koll överhuvudtaget på å hugga. Han berättade att han sågade ena granen nestan genom då sågen nöp fast, och han anade inte hur han skulle bete sig. Så gick han för å hämta rep och stiga, men på vägen kände han et sus och där sto han mitt i granen, oskadat, men hjälmen for av og krossades! "Glad i den hjälmen, du", sade han! :wink:

Avatar Fallback

Re: Gallring granplant satt 1980

marcus_the_one  
#277065
Jim_the_one skrev:
Vedmaskin skrev:
Jim_the_one skrev:om det inte vore för att man har tandläkartid kl 11:20 sabbar ju hela skogsdagen.


Det är lagen om allts djävliget och väldigt störande. När det dyker upp nåt ärende som måste uträttas. När man är ledig för att vara hela dagen i skogen. :roll:


Kom iväg till en handlare iaf å köpte lite olja å småsaker bla dubb till kängorna. Ska bli intressant å prova. Vågar dock inte skruva i "hålfoten" det hade varit perfekt där egentligen då det oftast är där man kliver på stammar.

Å för att kapa tråden lite till så kan jag tillägga att jag iaf 3månader framåt bara jobbar helg på lönejobbet, dvs massor av skogsdagar för min del :grin:





ja varför inte det ditt namn är fint :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o :o jim-the_one

Användarvisningsbild

Re: Gallring granplant satt 1980

rokon  
#277072 Jag har en resst, av ett avverkat bestånd av gran/tidigare bolagsmark/där har gallringen skett genom täta körstråk där de har fällt för körstråkena endast. Körvägarna ca 4 meter breda orört ca 8-12 meter osv. Inga vindfällen. Manellt hugget i körstråken endast.
Så med tanke på vad skogsforskaren hävdar i en annan tråd så verkar det inte vara så dumt. När granarna är planterade med ca 1,5 meters avstånd, ett jädrans bök där inne i beståndet. Bara tänk grundyta och låt träden stå kvar med 1,5 metersavstånd mellan stråken och fäll i stråken endast.

Avatar Fallback

Re: Gallring granplant satt 1980

stektlök  
#277196 Låter som jim the one har en härlig tid framöver !

Rokon.... det är väl troligtvis alltid skönare för själen när man har manuellgallrat ! :)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).