ons 16 apr 2014, 22:14#276807
Någon som sitter i styrelsen i en byallmänning (motsv.)?
-Hur hanterar ni detta med deklaration? Frågan som är mest aktuell i nuläget berör detta med moms och underskott;
Det är väl inte ovanligt med minst 10- till 20-åriga intervall mellan det att intäkter uppkommer, samtidigt som kostnader finns årligen (vägavgift, skogsröjning, försäkring, administration mm.)?
Deklarerar ni årligen och bygger upp ett underskott och får årligen tillbaka inbetald ingående moms, eller väljer ni att "bjuda staten på pengarna"?
- De fåtal år, som avverkning ger ett netto, omfattas också av frågeställningen:
-Deklarerar själva allmänningen intäkten av detta (och reducerar mot tidigare underskott) samt betalar skatt, momsdeklarerar själv på sedvanligt sätt och inbetalar årets "momsöverskott" och ger sedan nettoutdelning till delägarna (att för dessa redovisa som "momsfri intäkt")?
- I så fall: Föreligger skyldighet att lämna information till SKV om vilka som utdelning utbetalats till?