Skogsvagn (Huggarvagnar)

Farma T6 Funderingar

84 inlägg 60613 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

Fredrik N  
#274309
Morgan Nordin skrev:tror ni missförstått Fredrik_N kommentar om 3 uppsättningar stöttor. De flesta mindre vagnar lev som standard med 4 stöttor i 2 bankar varav den bakre i regel är "boggibanken". Blir liksom svårt att stoppa de stöttorna någonstans om man inte valt till 3:e banke (och den kommer oftast i paket med stöttor).

MN

Det var ingen bra beskrivning, men Morgan skrev så som jag menade.
Vitsen med att ha en banke med stöttor extra bakom boggibanken är att inte dom längre stockarna ska ramla bakåt.

FTG
Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

stektlök  
#274311 Jag tror karlssson börjar tänka rätt nu ..... ramstyrning 3 par bankar, radiovinsch och så lång kran som möjligt på den lilla vagnen.
Nu börjar man redan bli sugen på att se bild på ditt nya ekipage och kanske en filmsnutt när du kör i skogen. Ramstyrning är HELT suveränt !!!

Fortsätt rapportera till oss nu karlsson !

Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Karlsson_98  
#274320 Ja det ska ni få när farsan köper sej en frampå! Blir nog under sommaren får man hoppas på! Film kommer det nog också! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

Wakeman  
#274414
Karlsson_98 skrev:Det är främst för att Vretens kran är en halvmeter längre som jag tycker om den! Samt att den är svensktillverkad. Sen har jag inte hört något dåligt om dom. Kostar 5000kr mer än Farmas 7-tons vagn med samma utrustning. Utrustning vi tänkt är 400-hjul, radiostyrd vinsch och sen är det ju ramstyrning på den redan.
Vi funderar på att köpa till ett tredje bankpar då vi kommer köra en del timmer med den, framförallt till vårt sågverk här hemma. :)


Skiljer det mycket att ta en 6m kran istället för 5,1m på Vretens 700 ?
Sen det 3e bankparet vet jag finns antingen som du trär på centralröret (och går då ha framför eller bakom boggiebanken) eller en förlängningsbanke som du trär i längst bak i centrumröret.

Ser fram emot att läsa mer om dina funderingar och eventuella köp framåt sommaren då :)

Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Karlsson_98  
#274423 Har bara fått priset på vreten 700 med 5,1m kran så det vet jag faktiskt inte. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

stektlök  
#274428 Du Karlsson... glöm inte att matcha firmorna mot varandra.

Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

Bengt.Svensson  
#274546 Jag har en Farma 7,5-ton med 4,5-meters kran. Det är minst så lång kran som behövs för att slippa ta omtag när man lastar av. Längre kran kan vara bra men den tar lite mer plats i skogen och frestar krantornet lite mer.

Det jag kompletterat med är radiostyrning till vinschen samt en extra banke längst bak. Den extra banken gör att man kan skjuta fram boogien lite och då blev vagnen betydligt stabilare samt mer följsam i skogen. Jag hugger alltid 3-meters massaved och då är 3 bankar mycket värdefullt.

Köp hellre en lite större kärra med ramstyrning, den är guld värd. Det gör inget om kärran blir lite större, man får ta lagom stora lass beroende på traktor och terräng. Kärran i sig är inte så tung.

Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Karlsson_98  
#274553 Precis så har jag börjat tänka nu!

En vreten 700 (7-ton) med 5,1m kran, radiostyrd vinsch samt 400-hjul har vi tänkt oss. Är även ramstyrning på den vagnen. Kommer nog kanske köpa till ett tredje bankpar. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

stektlök  
#274569 Låter kanon

Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

FARMA NORDEN AB  
#276867 Vi vill gärna uppmärksamma dig på vår nya kran som passar ypperligt i kombination med 6 tons vagnen. 4,2 meter. Där får du "3,8:an" med utskjut och därmed längre räckvidd. Kontakta din Farmaåterförsäljare för mer information
/Farma

Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Karlsson_98  
#277215 Bra att veta! 3,8an verkar ju vara för kort enligt det jag har läst. Ett utskjut underlättar nog en del. :)

Det lutar nog åt en Farma 7 tons vagn med 4,6m kran. Med radiostyrd vinsch samt 400-hjul. Den är dock en 2011 årsmodell men helt oanvänd så vi har fått ett riktigt bra pris på den. 82 000 + moms. Ska kolla på denna vagnen till fredag. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

undrums-vedservice  
#277636 Farma er bilig å bra vogner. Jeg kjøpte en ny 6t i 2011. Den hadde gått ca 1000 kubikk da jeg byttet den inn i 2014. Da sprak kranen i festet over kran huset. kke gått mye etter veien men mye til lessing av stokkebord til vedmaskin og flytting/sortering av virke.

Jeg byttet den inn å kjøpte en 12 tonner med 7 meter kran.

På min 6 t så hadde jeg ekstra banke, da slipper man at tømmer sklir av når stokkene blir for lange. Samt at jeg hadde banke forlengere. Veldig kjekt vis man skal kjøre riss eller mye lett virke.

Det eneste jeg savnet på min vogn var ramme styring.

Men alt til sitt bruk.

Skal du kjøre mye anbefaler jeg en større vogn, over 200 kubikk i året så vile jeg valgt vogn med rammestyring og breiere dekk.
Dekkene på 6t er smale så de skjærer seg ned i marka når dt er vått.....

Ellers så har jeg bare positivt å si om farma.
Det har også mye å si på verkstedet som selger vognen. Om de har deler på lager.

Lykke til ..

Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Karlsson_98  
#278057 Nu har vi vart iväg o kikat på en Farma CT 4,6-7 D 2011 årsm. Den stod intill en 6-tons vagn, vilken skillnad mellan två vagnar. 7-tons vagnen är mycket mer rejälare och större överlag så det lutar åt den nu.
Fick även höra att Farmas 7 och 8 tons vagnar är exakt likadana, det enda som skiljer är kranarna. Så det bådar ju gött att 7 tons vagnen är kraftigt byggd.
Vagnen har stått ute i 3 år, då han inte har fått sålt den än. Så rost finns på den men det kommer ju förr eller senare på en huggarvagn. De mesta slangarna hade de gömt inuti ramen och kranen så de var inte värst många sprickor i dom. Lär vi nog märka när vi börjar töja på dom.. ;)

Utrustningen som sitter på den är :
-Ramstyrning (original)
-400 hjul
-Radiostyrd vinsch
-Tredje bankpar

Priset är 87 000kr + moms så får vi den hemkörd (5 mil enkelresa).

Vad tror ni? Bra eller dåligt köp? :?: 8)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Farma T6 Funderingar

Karlsson_98  
#278174 Då var vagnen beställd! Kommer förhoppningsvis om två veckor. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Farma T6 Funderingar

axwell  
#278195 Grattis, nu har du två långa veckor framför dig :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).