Arbetskläder för skogen

Sågskyddskläder och komfort - åsikter?

20 inlägg 17528 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sågskyddskläder och komfort - åsikter?

Peteflamingstar  
#276728 Jag tycker huggarbyxors komfort mest har att göra med årstiden. Ofta för varma på sommaren trots att man inte har underställ, bästa årstiden är egentligen vinter eller vårvinter. Kan ibland sakna hakar längst ner vid byxänden, som man kan haka fast i kängorna så inte byxorna hasar upp när man klättrar runt bland ris o toppar :x

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskläder och komfort - åsikter?

Wester  
#276773 Jag tycker att hängselbyxor är helt överlägsna då man får mycket bättre ventilation, de sitter ju inte åt kring midjan.För övrigt har jag aldrig huggarbälte på mig utan endast måttband.
Har sytt fast en nyckelring på huggarblusen att fästa måttbandet i för att även slippa att blusen sitter åt vid midjan.
Har gjort så efter min fars ide och tycker för egen del att avsaknaden av huggarbälte uppvägs mångfalt av ökad smidighet och komfort.
Tycker att alla som kan tänka sig att avvara verktygen i bältet skall testa, det blir så mycket svalare och komfortablare.

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskläder och komfort - åsikter?

Månskensbonnen  
#276812
Wester skrev:Jag tycker att hängselbyxor är helt överlägsna då man får mycket bättre ventilation, de sitter ju inte åt kring midjan.För övrigt har jag aldrig huggarbälte på mig utan endast måttband.
Har sytt fast en nyckelring på huggarblusen att fästa måttbandet i för att även slippa att blusen sitter åt vid midjan.
Har gjort så efter min fars ide och tycker för egen del att avsaknaden av huggarbälte uppvägs mångfalt av ökad smidighet och komfort.
Tycker att alla som kan tänka sig att avvara verktygen i bältet skall testa, det blir så mycket svalare och komfortablare.

Jag tycker jag får ont i ryggen när jag är utan bältet, det ger lite stöd. Men det är ju utan tvekan svalare om det kommer in luft i jackan underifrån.

Avatar Fallback

Re: Sågskyddskläder och komfort - åsikter?

Textilstudent  
#277669 Hej,

Nu har jag stängt undersökningen. Tack så mycket till alla som deltog. Det uppskattas verkligen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Re: Sågskyddskläder och komfort

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#277756
axwell skrev:På frågan om sågskyddsbyxor är bekväma att använda utan underställ kan jag inte ge ett entydigt svar.

Med huggarstövlar innebär det skavsår på vaderna om jag inte har underställ eller knälånga strumpor.
Med huggarkängor och sågskyddsbyxor räcker det med ankelsocks, utom vid sträng kyla förstås :mrgreen:

Köpte huggarstövlar (Huskvarna) det är det värsta plågoriset som jag någonsin använt 😡
Jesus kunde skippat korset, Huskvarnas stövlar är värre att bära!
Vikten, 1,8kg/st. Passformen, låga över vrist och skaver där inga andra skodon gör det.
Gummiklacken som ska underlätta när man tar av stövlarna den försvann
första gången jag tog av mig eländet :sad:
Är det ingen som klagat förut? Hur kan folk jobba hela dagar, veckor med detta elände?
Skogsgubbar är då ett tåligt släkte.
Ordet produktutveckling hos Huskvarna finns det? Eller togs stöveln fram med de då
kända materialen som fanns att tillgå och sedan har inget hänt?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).