Sågtimmer

Södras björkkubb

14 inlägg 13799 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Södras björkkubb

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150676 Någon som har huggit och apterat Södras björkkubb? Det vore kul att hugga lite björk, men jag är lite rädd för att allt skall vrakas pga någon obskyr regel som jag inte begripit. :surp:

Tips på vad man skall vara noga med, rakheten, röta och kvistat? Lätt att åka dit på nått?



   TS
Avatar Fallback

Re: Södras björkkubb

Naders  
#150677 Mycket vrak blir det ;)

Ibland kommer det last på last med vrakad lövkubb till bruket så det verkar vara hårda lagar och regler vad gäller kubben.
De samlar väl ihop en hög med vrak på sågverket innan de tar fart å kör in det till massa.

Avatar Fallback

Re: Södras björkkubb

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150681 Du har inte huggit något själv?

   TS
Avatar Fallback

Re: Södras björkkubb

Skogshuggaren83  
#150687 Det finns riktigt bra apteringsinstruktioner med bilder att hämta på sbo kontoret eller inspektorn kan ta ut till dig.
Sedan gäller det att inte lura sig själv när man hugger, tänk på krök, röta/rödkärna och kvist.
Lägg lite extra tid på kvistningen det lönar sig.
Enklast är det att markera kubben med krita eller dyligt i änden då blir skotningen enklast.
Osäkra fall kan vara bra att särlägga så du kan göra en koll med måttband och klave, tar ej så lång tid men det kan du tjäna pengar på.
Fint betalt är det med.

Avatar Fallback

Re: Södras björkkubb

New holland patu  
#150688 Fint betalt....Hur fint är det egentligen, klava, mäta, sortera. Det borde vara dubbelt så dyrt tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Södras björkkubb

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150706 Kan det säljas som rotpost så sliper ni kvalitetsbryderi.
Då får köparen ta problemen med sin kompetens och utrustning.

Avatar Fallback

Re: Södras björkkubb

Axl  
#150733 Min ringa erfarenhet är att dom är i stort behov av lövkubb och att mätningen är generös (lite vrak).

Avatar Fallback

Re: Södras björkkubb

Chainsaw Charlie  
#150741 Krök ska tydligen vara den största vrakorsaken för manuellhuggen lövkubb så titta på det en extra gång.

Avatar Fallback

Re: Södras björkkubb

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#150771 Tack, skall tänka på det!

   TS
Avatar Fallback

Re: Södras björkkubb

Naders  
#150802
Mangan skrev:Du har inte huggit något själv?

Nej, inte än men tanken finns att det kanske kan bli någon leverans i vinter.
Om det nu blir tjäle någon gång...... :roll:

De behöver nog som det sades innan i tråden, en hel del.
Tecken på detta är väl att de tar emot även mindre partier. Dock är väl 5m³ fub det minsta man kan leverera utan avdrag.
Däremot kan man lägga fler än ett sortiment i samma hög.
Detta är ju bra om det är blandskog som skall gallras :wink:

Visst, vrak blir det väl alltid men det är ju inte så att det kommer flera lastbilar till massabruket varje dag utan det sker någon gång då och då.
Som sagt, de lägger vraket vid sidan om tills det blir ett bra parti och då kör de ner hela lagret på en gång.

Någon som vet vad de har för kapacitet på lövsågen?
Ska väl till en hel del för att hålla den med lövkubb.....

Användarvisningsbild

Re: Södras björkkubb

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268556 Är det någon som sitter och håller på Björk och Ek kubb så är det dags och anmäla det till Södra, helst ska det ligga på farbara vägar för nu börjar sågen i Djursdala att gå ner på tre dagars vecka några veckor framåt på grund av timmer brist.

Avatar Fallback

Re: Södras björkkubb

Naders  
#268683
Mikael skrev:Är det någon som sitter och håller på Björk och Ek kubb så är det dags och anmäla det till Södra, helst ska det ligga på farbara vägar för nu börjar sågen i Djursdala att gå ner på tre dagars vecka några veckor framåt på grund av timmer brist.

Redan fixat :-bd

Användarvisningsbild

Re: Södras björkkubb

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268694
Naders skrev:Redan fixat :-bd

Tumme upp på det. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Södras björkkubb

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276765 Jag får ge Södras björkkubb leverantörer lite beröm för den björken vi har kört vid kapen den här veckan har faktiskt hållit en bra kvalite vilket ger hopp om framtiden. :grin:
De förra åren så har det förr blivit en försämring för varje år.
IMG_20140416_122333_0.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).