Verkstan

vedklyv-klipp

35 inlägg 24312 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vedklyv-klipp

Edner  
#276489
totte skrev:Kopplar ihop fram- och baksida på kolven i snabbläget så det ligger tryck på båda sidor.

Alltså är det bara kolvstångsarean som är aktiv, lägre kraft men snabb. När den känner trycket öka stänger den automatiskt förbindelsen och kopplar om till tankreturen, då är hela kolvarean aktiv och ger full kraft.

Finns manuella ventiler med samma funktion, två steg i spaken, men det här är ju mycket smidigare.


Bra förklarat totte, men jag tror ev att du kanske har fel på en liten detalj.

Det är väl inte kolvstångsarean som blir aktiv i snabbgångsläget?

Det borde vara kolvarean minus kolvstångsarean alltså differensen mellan dessa som blir den aktiva arean på kolven i snabbgångsläge.

Eller tänker jag helt galet nu? @-)

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: vedklyv-klipp

totte  
#276490 Ja, du tänker galet, det är just kolvarea minus kolvstång som blir utbalanserad, eftersom det på just den arean ligger tryck på båda sidor, medan kolvstångsarean har tryck på bara en sida.

kolv.jpg
kolv.jpg (10.43 KiB) Visad 1315 gånger

Avatar Fallback

Re: vedklyv-klipp

Edner  
#276493 Japp.
Efter att har grubblat på detta i 5 minuter, så har jag kommit fram till att du har rätt Totte.

Det hjälpte att titta på bilden.

Kolvstången är ju det enda som skiljer mellan dom två sidorna av kolven.

då kan det inte bli på något annat sätt än att det är just arean på kolvstången som blir den verksamma arean.
^:)^

Användarvisningsbild

Re: vedklyv-klipp

totte  
#276496 Bra! Då slipper vi slagsmål om det. :lol:

Avatar Fallback

Re: vedklyv-klipp

Hema  
#276513 Hmm, när du säger tryck på båda sidor, menar du väl negativt tryck på kolvstångssidan och positivt tryck på andra sidan? Så att hydraulvätskan gå direkt till andra sidan. För annars borde kolven mer eller mindre bara låsa sig.

Avatar Fallback

Re: vedklyv-klipp

Hema  
#276514
hakans skrev:det e en automatisk snabbgångsventil eller vad man ska kalla den snabbgångsventil vet inte riktigt.. men här e en länk till den http://www.hydrauliikkapumppu.fi/kauppa ... C-34-L.pdf
den funkar jädrans bra. går snabbt från början och när det blir mottryck som när man klipper kopplar den om och trycker med full kraft med kolven yta. i snabbläget så trycker den med kolvstångssidans yta. kanske någon annan är bättre på att förklara hur den funkar.

Hej.

Går det att justera hastigheten på snabbläget? Om man skulle koppla på en sådan på ens klyv o den blir allt för snabb skulle det nästan kunna kännas lite otrevligt.

Användarvisningsbild

Re: vedklyv-klipp

totte  
#276535
Hema skrev:Hmm, när du säger tryck på båda sidor, menar du väl negativt tryck på kolvstångssidan och positivt tryck på andra sidan? Så att hydraulvätskan gå direkt till andra sidan. För annars borde kolven mer eller mindre bara låsa sig.


Nej det är fullt positivt hydraultryck på båda sidor kolven, men eftersom de kommunicerar så spelar det ingen roll, olja flyttas från stångsidan till baksidan av kolven. Ett annat sätt att förklara är så här:

Säg 100 bar och kolvarea 80 cm2. Då får du en kraft på baksidan av kolven som är 8 ton.

Antag kolvstångsarean är 30 cm 2. Då har du en kolvarea på stångsidan som är 80 - 30= 50 cm2. på den sidan verkar alltså en kraft som är 5 ton.

Således: Skillnaden i kraft är 3 ton och därför rör sig kolven framåt med den kraften. Oljan på framsidan flyttas bara över till baksidan, eftersom trycket är det samma överallt sker det utan motstånd

Oljemängden som krävs från pumpen är enbart det som behövs för att fylla ut efter kolvstången efter hand som den "försvinner" ut genom packningen.

Användarvisningsbild

Re: vedklyv-klipp

totte  
#276536
Hema skrev:Går det att justera hastigheten på snabbläget? Om man skulle koppla på en sådan på ens klyv o den blir allt för snabb skulle det nästan kunna kännas lite otrevligt.


Hatigheten bestäms enbart av flödet och kolstångsarean, så det går inte att ställa in. När klyven byggs kan man välja hastighet genom att välja kolvstångs- och kolvarea. Men det blir ju inte precis rushastighet med en normal kolv.

T ex 8 cm kolv, 5 cm stång. 64 resp 25 cm2. Kolven går ca 2,5 gånger fortare i snabbläge.

Avatar Fallback

Re: vedklyv-klipp

Hema  
#276557
totte skrev:
Hema skrev:Hmm, när du säger tryck på båda sidor, menar du väl negativt tryck på kolvstångssidan och positivt tryck på andra sidan? Så att hydraulvätskan gå direkt till andra sidan. För annars borde kolven mer eller mindre bara låsa sig.


Nej det är fullt positivt hydraultryck på båda sidor kolven, men eftersom de kommunicerar så spelar det ingen roll, olja flyttas från stångsidan till baksidan av kolven. Ett annat sätt att förklara är så här:

Säg 100 bar och kolvarea 80 cm2. Då får du en kraft på baksidan av kolven som är 8 ton.

Antag kolvstångsarean är 30 cm 2. Då har du en kolvarea på stångsidan som är 80 - 30= 50 cm2. på den sidan verkar alltså en kraft som är 5 ton.

Således: Skillnaden i kraft är 3 ton och därför rör sig kolven framåt med den kraften. Oljan på framsidan flyttas bara över till baksidan, eftersom trycket är det samma överallt sker det utan motstånd

Oljemängden som krävs från pumpen är enbart det som behövs för att fylla ut efter kolvstången efter hand som den "försvinner" ut genom packningen.


Tackar för den pedagiska förklaringen, då jag tydligen hade hamnat i en tankevurpa.

Avatar Fallback

Re: vedklyv-klipp

Hema  
#276560
totte skrev:
Hema skrev:Går det att justera hastigheten på snabbläget? Om man skulle koppla på en sådan på ens klyv o den blir allt för snabb skulle det nästan kunna kännas lite otrevligt.


Hatigheten bestäms enbart av flödet och kolstångsarean, så det går inte att ställa in. När klyven byggs kan man välja hastighet genom att välja kolvstångs- och kolvarea. Men det blir ju inte precis rushastighet med en normal kolv.

T ex 8 cm kolv, 5 cm stång. 64 resp 25 cm2. Kolven går ca 2,5 gånger fortare i snabbläge.

Ptja kanske det går med en flödesbegränsare möjligtvis? För om min kolv skulle gå 2,5ggr snabbare får jag nog avstå, såvida jag inte vill utsätta mina kära händer för ökad risk. Finns det någon lösning att få den att gå typ 0,5-1 ggr snabbare?

Användarvisningsbild

Re: vedklyv-klipp

totte  
#276564 Jo, det förstås, flödesbegränsning av något slag funkar ju. Annars är det att byta till en kolv med stor stångdiameter. Men det blev lite snurrigt med gångerna, du menar förmodligen 1,5 till 2 gånger hastigheten. Och jag skrev lite fel, med 2,5 gånger menar jag att hastigheten blir 2,5 gånger, borde inte skrivit "fortare".

Med en stång som har halva kolvarean så får du fördubblad hastighet. T ex kolv 100 mm, stång 70 mm.

Avatar Fallback

Re: vedklyv-klipp

Hema  
#276567 Vi skriver båda lite fel/knas men vi fattar båda vad vi menar. :)

Jag får väl forska lite på det där med flödesbegränsare, för ihop skulle nog de två kunna funka. Byta kolv kan bli både dyrare och ev. skada klyven om kolven skulle utöka större kraft.

Avatar Fallback

Re: vedklyv-klipp

hakans  
#280928 Här e några bilder från vårens vedjobb:)
Har lagat ungefär 100 löskubik ved hittills.
Har mycket kvar att laga till 50cm ved
30cm ved till vänster 50cm ved till höger.

   TS
Användarvisningsbild

Re: vedklyv-klipp

Camwood  
#280936 Va :surp: Va HAR DU EN EGEN ISHALL FÖR HOCKYLANDSLAGET?

Användarvisningsbild

Re: vedklyv-klipp

JensSkoog  
#280937
Camwood skrev:Va :surp: Va HAR DU EN EGEN ISHALL FÖR HOCKYLANDSLAGET?

Måste vara för vedklyvningslandslaget :lol: - upptreningsarena innan nästa OS i ved!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).