ATV och UTV i skogen

vilken atv ska man välja

11 inlägg 6638 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vilken atv ska man välja

Sandström87  
#276329 vilken atv hade ni valt en polaris 570 med servo eller en yamaha 450 med servo.
viken av dessa två drar iväg på lägst varv vill kunna smyga igång vid de flesta lägen
tycker dessa två har ett vettigt pris men är dom tillräckligt bra eller måste man upp i pris?



   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: vilken atv ska man välja

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276349 Ta den som är snyggast, alltså Polaris.

Användarvisningsbild

Re: vilken atv ska man välja

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276390 Ska du lasta tungt efter eller är det bara köregenskaperna du är ute efter?
Jag har själv en Yamaha 450 och tycker det är en trevlig maskin att köra speciellt växellådan men det är ju inte direkt någon tyst maskin att köra utan det blir mycket ljud ifrån variatorn.

Användarvisningsbild

Re: vilken atv ska man välja

Karlsson_98  
#276420 Kör själv föregångaren till 570in (alltså 500an) utan servo och utan insprutning. Kraften räcker gott o väl och jag tycker den drar bra. 570in ska tydligen va bra mycket piggare än 500an som har cirka 35 hästar medans 570in har 44 hästar.

Har dock inte provkört nån Yamaha 450, men jag hade nog valt en polaris 570. :)

Avatar Fallback

Re: vilken atv ska man välja

Hema  
#276497 570 är det en HO eller X2? Om det är en X2 hade jag valt den annars 450in. Då en polare har en 800 Polaris o den är inte mjuk när man ska smyga iväg. Väldigt lätt att riva sönder gräsmattan.
X2:an har motorbroms o möjlighet med sin turfläge = 0% diffspärr, endast ett hjul driver och du kör inte sönder känslig mark i svängarna. HO saknar dessa två funktioner mig vetterligen.

Ska tillägga att motorbromsen mest är av intresse om du har för avsikt att köra med släp/vagn/kärra.

Avatar Fallback

Re: vilken atv ska man välja

skogshasse  
#276518 om du ska ha maskinen enbart till arbete så skulle jag välja en vimek minimaster men du kanske ska ha maskinen till leksak också och då vill ha en importerad leksak istället för en svensk arbetsmaskin

Avatar Fallback

Re: vilken atv ska man välja

Sandström87  
#276521 ska ha atvn till å köra runt å plocka vindfällen samt köra hem ved från där det är bänt å ta sig fram med traktorn, samt att kunna ta sig ut då skogsbilvägarna är för mjuka för bilen.

   TS
Avatar Fallback

Re: vilken atv ska man välja

Hema  
#276522 Jag tycker du ska försöka att få till någon testkörning, kanske rent av låna hem någon maskin på prov.

Avatar Fallback

Re: vilken atv ska man välja

skogshasse  
#276574
valtra a75 skrev:ska ha atvn till å köra runt å plocka vindfällen samt köra hem ved från där det är bänt å ta sig fram med traktorn, samt att kunna ta sig ut då skogsbilvägarna är för mjuka för bilen.


det finns en vimek på blocket för 75000 vad tycker du om det. då kan du köra vindfällen

Användarvisningsbild

Re: vilken atv ska man välja

T Landström  
#354635

Avatar Fallback

Re: vilken atv ska man välja

TheJo  
#354639 Tror nog du blir nöjd med vilket som.
Själv hade jag köpt en 570 om jag skulle handla nu.

Är riktigt nöjd med min 800! Lite hetsig kanske. Speciellt med annan fjäder i variatorn.
Sen får jag erkänna att det hade varit trevligt med servo. Var dumt att testa kompisens 850 :roll:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).