Men det är också ojämnt. När den blivit varm och man kör lite hårdare händer det ofta att tomgången blir rätt mkt högre. Kan någon säga vad som är fel?
HQ 242g från ca 1990.
Brumsten skrev:Hej, vad är det för märkning på förgasaren?, det har varit många uppdateringar när det gäller förgasare på 242:an.
Jag vill minnas att det är minst tre, problemen har varit olika typer av inre läckage, ventilfel i huvudmunstycket
och defekta övervarvningsskydd. Omöjliga att ställa in.
Men på en så gammal såg börjar man med att provtrycka vevhuset och förgasaren.
Jag provtrycker förgasaren via bensinslangen till att börja med, stort läckage, troligen defekt bensinslang,
litet läckage, nålventilen otät.
När det gäller otäta p-boxar brukar det vara på kopplinssidan som det oftast är läckage.
Om tomgångsvarvet ökar med sågen i fälläge är det troligen läckage vid p-boxen.
Ha de
Brumsten skrev:Hej, förgasarhistorik Hva. 242.
HDA 34 A 88-90, har ett extra munstycke på reglersidan, övervarvningsskydd, sitter fast med
en låsbricka som lossnar ofta, och den blir omöjlig att justera.
HDA 84 90-94
HDA 98 94-01.
Märkningen sitter på förgasarhusets ena sida.
Kan vara svårt att tyda.
Ha de.
totte skrev:Troligast otät vevaxeltätning. Men börja med att kolla bensinslangen i tanken först, det kan vara sprickor i den.