Skotare

Komatsu 835

44 inlägg 34710 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Komatsu 835

Fredrik Reuter  
#275499 Komatsu släppte en video på nya Komatsu 835 1 april på youtube. Komatsu 835 lastar 11 ton, väger in tom på 15,8 ton och verkar kunna utrustas med någon form av Loadflex?

Detta med loadflex borde den 835 vara ganska ensam om i 11 tonsklassen eller vad säger ni andra?

Videon på Komatsu 835:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=B3ykRTJH1eA[/youtube]

Produktspec på 835 från Komatsus hemsida:
http://www.komatsuforest.se/default.asp ... otID=10868



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Komatsu 835

öronbak  
#275502 Hej??
Det är väl uppgradering av gamla 830:an med lite nya finesser t.exp lastgrinden som är fjädrande och lodflex och byggt om kranfundament och lite smått och gott som inte ser....

Och sen är dära med vikten :roll: Väger för mycket mot den lastar tycker jaaag....Eller man får finnas sig detta .

HA EN BRA DAG ALLA.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 835

skogsjan695xl  
#275537 Skulle nog inte vilja säga att det är ombyggd 830. Det är 840tx som den är lika som. Samma lastvikt, samma hjul och så har den inte den sneda grinden som 830 har.

Avatar Fallback

Re: Komatsu 835

clasandre  
#275561 vilket skämt till maskin!

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 835

finskpinne  
#275587 Jag tycker också att denna maskin verkar vara en dålig kompromiss... Eftersom dom flyttat fram midjan så kommer ju inte bakändan efter i samma spåret som framändan som det gjorde på 830. Då har man ju tappat hela nyttan med en liten skotare, för denna lär ju inte va mycket smidigare än 840 TX som har större boggielådor och då också större bäryta. Men det är ju bara min åsikt...

Avatar Fallback

Re: Komatsu 835

clasandre  
#275593 Kan tillägga att jag syftade på att de hade lagt ut filmen den 1 april :)

Avatar Fallback

Re: Komatsu 835

ollonet  
#275597 Nja,det här blir inge bra. Har haft både 830 och tx. Enligt mig finns inget behov av nåt mindre än tx. Den har bra viktförhållande och bär betydligt bättre än 830. Den gick alltid på bakhjulen då den enligt mig är för kort i ramen. Men det finns nog de som tycker annorlunda :roll:

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 835

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276043 Är inte detta en "ny" TX med 24,5" hjul?

Om spec stämmer så är c/c mellan hjulen i boggien 9 cm längre på 835, hela framdelen ca 30 cm längre etc.

Lika motor /lastarea / vikt/ men 835 med DEF, mindre dieseltank, mindre kranpump, ny kran, flexgate, flexbunk, Comfortride mm.
835 har även den FANTASTISKA skrivbordsprodukten ORFS, så beställ även en pall olja vid maskinköp!!

BTW, är det nån som sett en 6wd 840tx???

Avatar Fallback

Re: Komatsu 835

öronbak  
#276109 Som Håkan skulle sagt... Som ny inte oljeläckage som jag ser ä ä du mä .....förstår duu
:mrgreen: Jag kan garantera att du kommer bli helnöjd :lol:

Avatar Fallback

Re: Komatsu 835

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276136 ORFS är bra grejer det!

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 835

Fredrik Reuter  
#296903 Hej,
Idag hade Komatsu visning av Komatsu 835 och Komatsu 845 i Edsleskog, Dalsland. Jag hade vägarna förbi och passade på att kolla lite och åkte med i 835:an.
Trots sin relativa storlek (jämfört med gamla 830 mm) så verkar den smidig. Komforten verkar det inte heller vara något fel på. Comfort Ride fungerar och ljudnivån är imponerande. Verkar också vara en riktigt bra kran, 105F. Räckvidd en masse.

Lite högupplösta bilder finns här: skogsbilder/album.php?album_id=1

Och en liten filmsnutt från hytten.


   TS
Avatar Fallback

Re: Komatsu 835

Blivande snickare  
#296913 Snygg krankörning :!: :smile:

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 835

Fredrik Reuter  
#296945 Ja, det tycker jag också.
Måste då också säga att det inte är jag som kör, jag är bakom kameran.

   TS
Avatar Fallback

Re: Komatsu 835

rikard_e  
#296948 Nu är jag ingen maskinförare. Men vad skrev du? , lastar 11 ton och väger tom 15 ton?

Och detta är deras minsta maskin? Som ska gå i gallringar?

Användarvisningsbild

Re: Komatsu 835

Fredrik Reuter  
#296953 Mja...
Pratade även med Komatsu om detta på visningen och de har ändrat siffrorna nu efter tag (enligt honom jag pratade med på Komatsu). 17,3 ton var officiell vikt på den som var med på visningen, Komatsu 835 med 105F kran och boggilyft. Vikten var utan band och kedjor.
Den lastade 11 ton.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).