Skogsnyheter

Äganderätten är en grundläggande ....

10 inlägg 5606 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Äganderätten är en grundläggande ....

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276027 ...mänsklig rättighet! Mats Jangdal har vässat pennan https://www.frihetsportalen.se/2014/04/ ... rattighet/
/Niklas



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Äganderätten är en grundläggande ....

Avslutat-03  
#276124 Så att äga skogsmark är en mänsklig rättighet? D.v.s. alla ska ha den rätten. Ska vi då ha en rättvis fördelning innebär det att varje svensk medborgare har rätt till 2,4 ha skogsmark (drygt 23 milj ha prod skogsmark på drygt 9,5 milj invånare). Själv äger jag ungefär 20 ggr min andel och har ingen större lust att portionera ut denna till någon annan. Så jag hoppas verkligen inte att skogsägandet ska ses som en mänsklig rättighet!

Antal invånare: http://www.scb.se/Grupp/Klassrummet/_Do ... a-2014.pdf
Areal produktiv skogsmark: http://pub.epsilon.slu.se/10812/9/nilss ... 130923.pdf

Avatar Fallback

Re: Äganderätten är en grundläggande ....

Lönnskog  
#276132 Andreas, hur kan man göra sig själv till sådant åtlöje?
Ja, att äga är en mänsklig rättighet. Men det förutsätter ju att du kommit över det du äger på ett lagligt sätt. Till exempel köpt det. Ett samhälleligt skydd för den lagligt förvärvade egendomen är en mänsklig rättighet enligt internationella fördrag och de flesta grundlagar.
Har du läst artikeln?
Jangdal pläderar ju för skyddet för äganderätten! Hur det sedan fördelas är en marknadsfråga.

Avatar Fallback

Re: Äganderätten är en grundläggande ....

Uffe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276138 Åtlöje tror jag inte jag skriver under på. Kommunisterna körde ju ungefär det som andreas77 funderar på i fullskala. Hur det gick vet vi ju. Lönnskog det vore trevligare med dina funderingar kring artikeln än åtlöjesrubricerande.

Användarvisningsbild

Re:..

Camwood  
#276140 Tyvärr så finns det en stor risk att ÄGANDERÄTTEN till skog tex, kommer väga lätt om den rödgröna röran kommer till makten i höst. :sad: Med nya pålagor med byråkrati och regler i för miljöns och allmänhetenens tillgång till DIN SKOGSMARK. Någon form av avverkningsskatt /avgift på några % blir det helt klart!!!(som tänkt att finnansera mer miljöhänsyn) om miljöpartiet får en roll i regeringen/ alt, samarbete om regeringsmakten.
Huva!! Rösta förståndigt ni skogsägare där ute.

Avatar Fallback

Re: Äganderätten är en grundläggande ....

markus1978  
#276141 Mkt bra skrivet av Mats J.

Ja höstens val blir viktigt, men skogsägare glöm inte bort EU-valet. Är rädd att vattenmelonerna kan ställa till mkt elände där också.

Avatar Fallback

Re: Äganderätten är en grundläggande ....

Lönnskog  
#276146
Uffe skrev:Åtlöje tror jag inte jag skriver under på. Kommunisterna körde ju ungefär det som andreas77 funderar på i fullskala. Hur det gick vet vi ju. Lönnskog det vore trevligare med dina funderingar kring artikeln än åtlöjesrubricerande.


Jag instämmer med artikeln. Vi har en usel (underkänd) regering vad gäller juridik, äganderättsfrågor, frihet, medborgarrätt etc. Problemet är att alternativet är ännu värre!
Vojne! :sad:

Användarvisningsbild

Re: Äganderätten är en grundläggande ....

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276157 Räcker att citera Gunnar Adler-Karlssons bärande tes:

Låt oss i stället beröva våra nuvarande kapitalister en efter en av deras äganderättsfunktioner, så att de om några decennier står kvar formellt som kungar, men reellt som mer eller mindre maktlösa symboler för en förgången tid.


Byt ut ordet kapitalist mot skogsägare, så syns det tydligt vart hän det barkar - särskilt om det blir en rödgrön (för att inte säga röt-grön) röra efter nästa val. 😡
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Äganderätten är en grundläggande ....

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276239 Dags att stoppa de planekonomiska dårskaperna.

Ja tänk, varför får inte en fastighetsägare ha bäst rätt till sin ägandes egendom??!

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Äganderätten är en grundläggande ....

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276300
Sweden-viking skrev:Dags att stoppa de planekonomiska dårskaperna.

Ja tänk, varför får inte en fastighetsägare ha bäst rätt till sin ägandes egendom??!

:D :D :D


Kanske p.g.a. avundsjuka gentemot markägare?
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).