Arbetskläder för skogen

Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

32 inlägg 27987 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

cruisern  
#275975 Jag har för avsikt att köpa en huggarjacka som är EN 471 godkänd. Efter varje arbetsdag så tvättar jag normalt de kläder jag använt. Jag är fritidshuggare så det blir inte dagligen.

Det finns ju EN 471 godkända jackor i olika kvaliteter och prisklasser. Hur står sig det fluorescerande materialet och reflexerna vid regelbunden tvätt? Är det så att man får det man betalar för?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

T Landström  
#275976 En del plagg brukar det stå hur många tvättar ett plagg håller!

Användarvisningsbild

Re: Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

loppan  
#275978 De arbetsjackor jag haft tidigare men som inte använts i skogen utan vid anläggningsjobb klarar ca 15 tvättar innan de börjar bli bleka och reflexerna lossnar i sömmarna.

Användarvisningsbild

Re: Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

cruisern  
#275980 Tack, då skall jag speciellt titta på sömmarna som håller reflexerna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

Tosca  
#275981 Det vanligaste jag har sett i EN471-klassade kläder är att de tål max 25 tvättar i 60 grader.
Därefter uppfyller de inte varselklassen längre och är inte godkända.

Användarvisningsbild

Re: Klarar EN 471 reflex

halvproffs  
#275982 Efter varje arbetsdag :surp: Det är ju efter ett tag det börjar lukta kåda och svett och då är dom inkörda 8)

Användarvisningsbild

Re: Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

cruisern  
#275993 Skälet till att jag tvättar kläderna efter varje arbetspass är med hänsyn till familjen. Dom är oroliga att det kan fastna fästingar och annat småkryp i kläderna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

Tosca  
#276000 Det är nog bättre att du satsar på en varselväst ovanpå huggarkläderna, billigare och behöver inte tvättas lika ofta om du lämnar den hos sågen.

Användarvisningsbild

Re: Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

cruisern  
#276003 Jag använder idag en varselväst som på framsidan knäpps med ett mindre kardborrband. Den går ofta upp och jag tycker den är i vägen och fastnar . Kanske finns det några bättre västar i detta avseende med bättre knäppning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

Blue  
#276012 Det finns bättre västar, med dragkedja och passform.

Två exempel efter en snabb googling.

http://www.reflectil.no/sv/Produkter/Re ... lass3.aspx

http://www.varselvastar.se/varselvast-gul-klass-3/24-0

Användarvisningsbild

Re: Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

cruisern  
#276014 Tack, jag borde ha googlat lite själv

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

T Landström  
#276020 Jag har en med från fristad med dragkedja! Visst är den lite bylsig...men brukar spänna huggarbältet över den i midjan och funkar det fint. Är det riktigt varmt har jag en varsel t-shirt som jag använder.

Användarvisningsbild

Re: Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

cruisern  
#276026 Risk finns ju om man har EN 471 klass 1 och ev klass 2 och spänner på huggarbältet så döljer ju man en stor del av reflexerna och då försvinner ju en del av syftet med reflexerna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#276035 Det finns väl västar där reflexbanden sitter högre. Men då kan istället röjselen skymma reflexerna...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Klarar EN 471 reflexer regelbunden tvätt

röjar kalle  
#276044 Det har man inte tänkt på dom smarta grabbarna och tjejerna på arbetsstyrelsen.Man skall väl köpa nya kläder efter ett tag, reflexer i skogen vad skall det vara bra för kanske så att inte gråsparvarna flyger in i oss.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).