Skogsnyheter

En gigantisk minnesförlust

11 inlägg 4310 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

En gigantisk minnesförlust

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Användarvisningsbild

Re: En gigantisk minnesförlust

JörgenO  
#275787 Orkar inte läsa all hans textgeggamoja, han gör ju anspråk på att vara nån sorts poet så det skall väl skrivas lite abstrakt o intellektuellt.
I andra forum är han lite mer rakt på om sitt skogsägarförakt
http://www.aftonbladet.se/kultur/article17339239.ab
Se även
viewtopic.php?t=16371

Användarvisningsbild

Re: En gigantisk minnesförlust

anersimyra  
#275804
JörgenO skrev:Orkar inte läsa all hans textgeggamoja, han gör ju anspråk på att vara nån sorts poet så det skall väl skrivas lite abstrakt o intellektuellt.
I andra forum är han lite mer rakt på om sitt skogsägarförakt
http://www.aftonbladet.se/kultur/article17339239.ab
Se även
viewtopic.php?t=16371
Varken poetiskt eller abstrakt, det är en beskrivning av europas skogar innan industrialismens frammarsch. :smile:

Användarvisningsbild

Re: En gigantisk minnesförlust

anersimyra  
#275805
JörgenO skrev:Orkar inte läsa all hans textgeggamoja, han gör ju anspråk på att vara nån sorts poet så det skall väl skrivas lite abstrakt o intellektuellt.
I andra forum är han lite mer rakt på om sitt skogsägarförakt
http://www.aftonbladet.se/kultur/article17339239.ab
Se även
viewtopic.php?t=16371
Var i texten framförs förakt mot skogsägare :?: :?: :?:

Avatar Fallback

Re: En gigantisk minnesförlust

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275827 Europas skogar? Det var ju många tusen år sedan de höggs ner runt medelhavet. Långt innan industrialismen.

I Sverige var vi så få, men nog lyckades vi hugga bort en hel del skog här i södra Sverige innan industrialismen

Användarvisningsbild

Re: En gigantisk minnesförlust

JörgenO  
#275846 Anersienmyra, du undrar var Greider uttrycker förakt mot skogsägare. Om något är förakt eller annat sätt att visa ringaktning eller nedvärdering är ju naturligtvis upp till läsaren. Med det sagt, där jag tycker föraktet sipprar fram är:
Rubriken till exempel "Miljöhänsynen är helt åt skogen". Jag ansvarar för miljön i min skog så jag känner mig träffad.
Vandrar jag vidare i texten kommer vi till underrubriken: "Maskiner skövlar skogen i jakt på välstånd eller profit" Det är ju jag som skogsägare som beställer maskinerna. Att påstå att de skövlar är ju en åsikt, kanske lite föraktfull mot oss skogsägare tycker jag. Sen, Anersienmyra, notera att han byter ut ordet vinst (bra) mot profit (samma sak men med negativ värdeladdning). Är det en slump? Faller han in i sin hemtama kommenistiska jargong? Eller är det medvetet förakt mot mej som skogsägare.
Efter rubriken och underrubriken så har vi ju själva texten... Men jag stannar här. Jag tycker jag har belägg för att Greider uttrycker förakt mot skogsägare. Tycker du annorlunda och tolkar texten på annat sätt så... Jag antar det är möjligt men bortom min förmåga.

Jag kanske är en känslig j***l men När han diskuterar skog utifrån Sibelius text Tapiola (som skrevs innan han fick konstnärlig afasi :roll: ) och resonerar kring begreppen antropocentrism och ekocentrism då känner jag mig lite intellektuellt utanför. Det kanske inte är poetiskt eller abstrakt men det är absolut exkluderande tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: En gigantisk minnesförlust

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275871
anersimyra skrev:
JörgenO skrev:Orkar inte läsa all hans textgeggamoja, han gör ju anspråk på att vara nån sorts poet så det skall väl skrivas lite abstrakt o intellektuellt.
I andra forum är han lite mer rakt på om sitt skogsägarförakt
http://www.aftonbladet.se/kultur/article17339239.ab
Se även
viewtopic.php?t=16371
Var i texten framförs förakt mot skogsägare :?: :?: :?:


I hela artikeln, tycker jag. Lätt att leka med andras pengar och egendom.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: En gigantisk minnesförlust

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275873
Mangan skrev:Europas skogar? Det var ju många tusen år sedan de höggs ner runt medelhavet. Långt innan industrialismen.

I Sverige var vi så få, men nog lyckades vi hugga bort en hel del skog här i södra Sverige innan industrialismen


Helt rätt! Kollar man gamla reseskildringar så talades det om svältor, ljunghedar och milsvid utsikt på de områden där huvudsakligen högproduktiv skog frodas idag.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: En gigantisk minnesförlust

rokon  
#275879 "1831 Ekplanteringsstyrelsen börjar sin verksamhet med Israel Adolf af Ström
som styresman. Han adlas samma år. Dagen före julafton avslutas den första
ekplanteringsinsatsen på Visingsö. Totalt har då 47 247 ekplantor satts
som hämtats från Kungl. Djurgården i Stockholm och fraktats under svåra
strapatser till Visingsö.
1832 1824 års avvittringsstadga förklaras gälla även Gefleborgs län. Vargplågan
är stor och Jägmästare Isak Gren, Skaraborgs revir, tilldelas detta år Illis
Quorum för sina insatser mot vargen. Under sin livstid nedlade han 172
vargar!
1856 Skogskommittén lämnar sitt förslag: ”Befrämjande av en förbättrad skogshushållning.”
Förslaget innehåller krav om att markägarna skall sörja för
återväxten efter avverkning. I förslaget diskuteras även åtgärder mot överdriven
avverkning. Dessutom förordar kommittén att sex skogsskolor inrättas.
Den första av dessa Skogsskolor inrättas av Hushållningssällskapet i
Södermanland och förläggs till Skoghall" Citatet från rapport nr 5 2005 skogsstyrelsen

http://www.kalhygge.se/kalhygge/

Andra tider, men Göran Greider planterar inte träd, han ser bara till att det blir åtgång på massaveden!

Användarvisningsbild

Re: En gigantisk minnesförlust

Peteflamingstar  
#275943 Fast tidningen Dalademokraten har han då lyckats göra mindre o mindre beroende av skogsråvara... :grin:

Avatar Fallback

Re: En gigantisk minnesförlust

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275956 utan att ha studerat frågan n'ärmaer, skulle jag vilja påstå att det är industrialismen som har gjort os så rika att vi inte behöver utnyttja varenda plätt för att överleva. Både jord- och skogsbruk kan nu bedrivas med annat i tankarna änmat på bordet, tak över huvudet och värme i stugan.

Min prognos är att om femtio år är vi i stort sett bara parkskötare i västvärlden. Vi odlar för att det skall vara fint att titta på.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).