Motorsåg och handhållet

Manuella röjningsredskap

65 inlägg 46060 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

totte  
#63756 Hmm, intressant, skall se om jag kan hitta nån bit och lägga på tork, lite svårt att hitta grov hägg just härikring där jag bor. Om du gör nåt skaft så vill vi veta, när det nu blir :wink:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Manuella röjningsredskap

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66963
totte skrev:Hmm, intressant, skall se om jag kan hitta nån bit och lägga på tork, lite svårt att hitta grov hägg just härikring där jag bor. Om du gör nåt skaft så vill vi veta, när det nu blir :wink:


Nu har jag mitt yxskaft klart. Yxan är inte så mycket att yvas över; en gammal EX-yxa som är så hård att det tar en hel dag att slipa den. Använder den till att hugga av rötter, den tål det mesta.

Hägg är ganska lätt att spräcka, men väldigt segt. Man kan böja en torr sticka ganska mycket innan den börjar spräckas.

Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

totte  
#66965 Snyggt jobb! Måste hitta mig lite grov hägg och lägga på tork!

Avatar Fallback

Re: Manuella röjningsredskap

mrlynx  
#66993 Då kanske jag ska ta reda på virket från häggen bakom lagårn.
Den hade jag tänkt hugga ut och lägga i vedhögen annars.

Avatar Fallback

Re: Manuella röjningsredskap

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67659 Ganska vacker struktur på träet, snygg ådring. Vet inte om det håller formen ordentligt - måste väl vara någon orsak till att man aldrig sett Hägg i möbler.

Hägg är förresten närbesläktad med Fågelbär, båda tillhör Prunus-släktet.

Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

totte  
#67714 Liksom alla andra körsbärssorter och plommon, alla heter Prunus. Skulle tro att en orsak till att det inte används är att tillgången på hägg i snickeridimensioner måste vara mycket begränsad. Körsbärsträ har ju använts en del i exklusivare snickerier.

Avatar Fallback

Re: Manuella röjningsredskap

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67717 Kan vara så. Hägg är i allmänhet krokig och grövre dimensioner ruttna eller ihåliga.

Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#171547
Niking skrev:
Hur står sig förresten en ca 0,5 kg tung friluftsyxa med ca 35-40 cm skaft gentemot en röjyxa eller en vetlandarisk?
/Niklas


I klenare björksly (bhd 1-3 cm) så var både röjyxan och vetlandarisken att föredra, enligt det test jag gjorde här om dagen. Dock funkade grensaxen bäst och gav bäst kontroll.

I grövre röjskog blir nog grensaxen väl klen.
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 15 jan 2017, 05:00, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Manuella röjningsredskap

Hema  
#275349 Röjyxa vs. röjyxa
Bild

Bild

Har de båda samma arbetsområde och det bara är en fråga om smak o tycke eller?
Jag upplever den första lite klen att ta på större sly.
Samt när man byter blad på den samme, är det bara att sätta bågen i skruvstädet?

Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

JensSkoog  
#275359 Båda två är fula för ryggen! Vi använde den nedsta med lagomt långt skaft i slyröjning när jag var pojk. Den var tung och effektiv, men det var hårdt arbete. Om den är vass fram til spetsen, så kan man dragkapa slyet. Provade den första, men gillade den inte als. Vid bladbyte var det bara å prässa bågen mot en stubbe. Finns säkert flera typer.

Avatar Fallback

Re: Manuella röjningsredskap

Hema  
#275364 Min båge är stenhård, så jag får väl testa med skruvstädet. Jag har inte hittat något område som den gör sig riktigt bra på.

Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

JensSkoog  
#275366
Hema skrev:Min båge är stenhård, så jag får väl testa med skruvstädet. Jag har inte hittat något område som den gör sig riktigt bra på.

Det är just vad jag erfarde - den gör sig inte särskild bra til något. Men det är bra at den är stenhård, Annars "dansar" bladet och då är den even sämrare! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Manuella röjningsredskap

Hema  
#275370 Men om den är så "dålig" hade de slutat att tillverka den. Därför bör den göra något bra. Frågan är bara vad.. :)

Användarvisningsbild

Re: Manuella röjningsredskap

JensSkoog  
#275376 Det som är bra, är att den inte är så lätt o stenhugga. Men ska man jobba effektivt måste man ner på kne, och det är hårdt!

Avatar Fallback

Re: Manuella röjningsredskap

Hema  
#275382 Nackdelen som jag ser det med dessa röjyxor är att de lätt lämnar efter sig "sylvassa" stubbar som sedan sticker hål på ens däck.

JensSkoog skrev:Det som är bra, är att den inte är så lätt o stenhugga. Men ska man jobba effektivt måste man ner på kne, och det är hårdt!
Tur det finns knäskydd :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).