Skördare

Problem med egs 400/dsp 4000

24 inlägg 10974 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27341
NZ skrev:När jag bytte magnetventil var det till matningen.
När jag bytte noden så började jag med att byta plats på spolen till svärdmatning och såg och då bytte den bara funktion. Sen mätte jag bakåt och det kom ingen ström från noden. Testade även att summra kontakten på kretskortet ock det var intakt.
Noden är en utbytesdel. Var något väldigt litet som var trasigt då det bara kostade 100:- :shock:
En ny har jag för mig kostar runt 10 lakan komplett med kretskort då men det är jag inte säker på dock


100kr,de var inte farligt :) . men ja tror dom ändrat systemet på elgrejerna lite nu,innan fick man väl en utbytes å betalade bara för felet på den gamla. Men de verkade som det hade tagit tid innan dom fick fakturorna från d företaget som lagar nodenerna så dom hade satt ett pris på ca 4000-5000 kr rakt över pratade han om(vet ej säkert).

Så de reservdelspriset har nog höjts som många andra saker. :( . men men d går nog inte pruta eller ge ett bud så de är la bara å betala å se glad ut :wink:

   TS
Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27345
masterchief skrev:Själva strömkabeln kan inte vara dyr..
Det är bare en grov kabel på x antal meter med kontakter på.
Skulle tippa max en tusing.
Datakabeln är en annan femma, men inte den heller kan vara dyr, då man får pula med stiften själv på kretskortet.
Dock är det intressant att bya själv... kan vara jäkligt att trä kabeln :oops:
Var bodde du förresten, har en ny nodkabel/ strömkabel liggande hemma 8)


Har för mej strömkabeln gick på 1100 eller 1400kr.
Men ja orkade inte åka dom ca 6 milen till rottne så ja köpte de på en elfirma i värnamo. 20 meter med ett listpris på 90 kr/m nånting,men med bra rabatt hamnade de på 35-40kr/m.Tror orginalkabeln är 13-15 meter,men vi har mowi kran så ja vet inte exakt hur lång den behövde va,å kabel är ju alltid bra å ha.Hade dock inga bra skarvdon där.

Jo ja räknade ut att de skulle va jobbigt själv,därför satsade ja på å försöka mäta den gamla noga ist. Men de kan ju va den ändå kanske,få la se hur de går med noden.

Hur brukar ni skarva ihop dom när ni drar igenom en ny? bara tvinna,löda?

mätkabeln är ju bara å skala å tvinna/knyta å sen lagom mycke eltejp hårt spänd runt å sen lite fett på skarven å brukar ja ha lite vatten+diskmedel å spruta på när man matar in kabeln. Fast vi va ju förstås två när vi bytte.

Nja,ha ju som sagt redan köpt en,men en annan gång kasnke :) .

Ja håller till i trakterna runt värnamo, var är du å härjar då? 8)

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#27353 Har du 20m kabel så kan du prova att dra utanpå och köra lite försiktigt.
Min skarv ute i agregatet är en modifierad batteripolklämma :lol:
Man tager vad man haver när den rätta kontakten havererar..
Funkat kanon i ett och ett halvt år, fick hänga med in i nya stommen med.
Det där med summring och pingning av kablar är lustigt..
Har vid ett flertal tillfällen gjort det med lyckat resultat, men forfarande så är felet kvar..
Nu är det iofs rätt mycket ström genom strömkabeln, men kör man den varianten på givare etc, som hanterar svagare ström så är min erfarenhet det inte är tillförlitligt..

Användarvisningsbild
masterchief  
#27522 Hur har det gått med felet?

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27534 Ja hittade felet igår till slut,nästan pinsamt att säga va det va :oops:

Jag testade att byta nod,ingen förbättring.
testade sen oxå att dra nya kablar provosoriskt till magnet för klämkolven.hjälpte inte.
summrade å höll på lite,kunde inte hitta nåt fel.

testade å tvångsköra funktinonerna i datorn, kom fram till att om ja stängde aggregatet nertiltat kunde ja tilta upp fullt utan att valsarna öppnades. men sen när ja joxade lite med tilt upp/flytläge så märkte jag att den öppnade valsarna när de ryckte till i aggregatet när de va i ung. 45 graders vinkel.
Började fundera på om d berodde på mäthjulet när de rörde sig. testa å snurra på d med en pinne..fick inte fram felet.

Sen gjorde ja det ja borde gjort mycket tidigare i felsökningen :oops:
Lossade kabeln till mäthjulet på kretskortet. Å det funkade :D .Känns som om man skulle hittat de tidigare bara :oops: . lossade sen hela mäthjulsklumpen å fick syn på en liten skada på kabeln där,hade haft loss de en gång innan men dock inte sett nåt konstigt då.

Så nästa gång kommer ja lossa kontakterna till givarna till å börja med tror ja,Konstigt att ett så litet lätt fel ska va så svårt å hitta..aja det är lätt att va efterklok.Lärt mej lite hur grejerna fungerar iaf så man få la se de som utbildning 8) .
Men ja tycker de är konstigt att den mätte lite å så ändå,fast i slutet gick de ju bara mata en halvmeter lr nåt, å de är väl då han skickar signalerna t datorn kasnke på nåt sätt(inmätt längd före prognos kasnke? :? )
givarkabeln kostade 160 kr på en elfirma här i trakten(smidigt att dom andvänder "standard" givarkabel :)

Tack för alla svar iaf :) mvh. Johan

   TS
Användarvisningsbild
Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27689 Man får ju alltid känna sig lite dum när man hittat ett elfel :lol:

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27705 Han borde ju ha varnat för slirning.
får han inte in längdpuls så piper det ju å han stannar å larmar för slirning.

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27779
Henrik K skrev:Han borde ju ha varnat för slirning.
får han inte in längdpuls så piper det ju å han stannar å larmar för slirning.


Jo d va lite märkligt det dära,måste ju ha fått pulser från givaren ändå för han mätte ju lite i början iaf när ja grejade, de sista så gick det ju bara mata en halvmeter innan valsarna öppnades eller om ja tiltade upp å ner aggregatet så d skakade lite i det så hände det ju oxå.men när ja snurra på de med en pinne hände det inte. :? Förstår inte det redigt. men de blev väl kortslutning iaf på nåt vis.

   TS
Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27782
Klargplutte skrev:Man får ju alltid känna sig lite dum när man hittat ett elfel :lol:


hehe, jo de är väl kanske så rätt ofta 8) . Ja har för mej ja höll på rätt länge å greja me vår gamla ponnse,kommer inte redigt ihåg va d va som inte funka om d var knivar eller nåt.Om d va nån sladd som hade lossnat lr hur d va.ja vet iaf att ja bytte "elhatten" på en magnet av nån anledning å ja fick ingen ordning på de. Kom till slut på att det satt ett motstånd i den hatten ja satt dit å de skulle de inte va(lr om d va tvärt om) så enkelt fel men tog en stund å hitta, men de felet gör ja inte om iaf 8)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).