Föryngring

Kan täckrotsplantor jordslås?

6 inlägg 6336 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kan täckrotsplantor jordslås?

loppan  
#275208 Mitt i vårbruket så dök naturligtvis granplantorna upp,täckrotsplantor som vart frusna s.k södraplantan.
Jag har inte en chans att sätta dom på de sju dagar som står att man bör på kartongen.

Då jag endast i alla tider enbart satt barrot så har man ju satt dom i exempelvis ett lagom vattenfyllt dike och sedan har dom klarat sig där i flera veckor.

Kan man göra det med täcktot eller hur bär man sig åt att förlänga hållbarheten på dom och hur snart måste de planteras?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Kan täckrotsplantor jordslås?

Larsi  
#275214 Hej!
Du kan ställa dom skuggigt eller i någon bod så de inte blir solbelysta. Öppna sen lite på kartongen och kolla så att de inte är torra
Har gjort själv så flera gånger när plantorna kommit olämpligt och det har
gått utmärkt.
Lasse

Avatar Fallback

Re: Kan täckrotsplantor jordslås?

jannee  
#275218 De klarar sig minst en månad, sätt dem i skugga och vattna vid behov.

Användarvisningsbild

Re: Kan täckrotsplantor jordslås?

loppan  
#275225 Ok,låter bra.Tack för svar.
Tyckte att en vecka innan plantering lät lite tufft.
Fyra dagar efter leverans så är det fortfarande lite is på rotklumparna och dom är väl fuktade.
Var lite fundersam på om de skulle klara att vara kvar i kartongen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan täckrotsplantor jordslås?

PerDal  
#282930
jannee skrev:De klarar sig minst en månad, sätt dem i skugga och vattna vid behov.


En månad är då alldeles för lång tid! De kommer börja växa i kartongen - riskera att torka.

1-2 veckor är nog ok, och så länge de inte tinat så är det förstås ingen fara.

Avatar Fallback

Re: Kan täckrotsplantor jordslås?

timber  
#384568 Fick några kartonger över, ställde dom i ett dike och täckte med ris. Planterade sedan fyra veckor senare och det fungerade utmärkt

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).