Motorsåg och handhållet

Hjälp mig hitta felet på röjsågen!

20 inlägg 45993 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig hitta felet på röjsågen!

JensSkoog  
#273625
Yanmar 1502d skrev:Jag skulle egentligen också behöva hänga upp min Oxen maskin i en wire efter att de bitit sönder den armerade bränsleslangen.

:grin:

Køpa en kranbil av passande storlek och häng oxen i den :lol: :lol: :lol:
Kommer til å lokka turister til egnen :grin:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Hjälp mig hitta felet på röjsågen!

Brumsten  
#273910 Hej, det du beskriver får får mig att fundera på om det kan vara p-boxen på kopplingssidan som är defekt.
Det finns flera felkällor som kan orsaka det problem du beskriver, men utan att ha hört hur sågen låter är det svårt att ställa en
riktig diagnos.
En felkälla kan vara förgasarrelarerat, men det kan även bero på insugsgummit mellan cylindern och förgasarplattan, eller tätningen
för impulskanalen vid densamma.
Det är ju en såg som jag tror har en del år på nacken, så att problemet kan ju även vara åldersrelaterat,
typ stort slitage på kolv och cylinder.
Vid avsvavling av motorn vid tex. tankning, kan vid extrema tillstånd de mest oföklariga feisymtom uppstå,
dock ej vanligt, men det har hänt

245:ans konstruktion med horisontaldelat vevhus är också en sak som kan ge upphov till problem med läckage vid
cylinderfoten.
Även värmeutveckling från en dålig centrifugalkoppling kan orsaka de problem du beskriver, dvs. p-boxen på
kopplingssidan.
Ha de.

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig hitta felet på röjsågen!

Hugin  
#275186 Nu är felet avhjälpt! Tack alla engagerade forummedlemmar som lämnat tips!

Som jag nämnt, så började jag med en omfattande rengöring (oljig massa av barr och skit blandat - överallt). Sen låste jag på tipset om hål på bränsleslangen (enklare än att börja med förgasaren).

Inhandlade bränsleslang, tanklod (= bränslefilter), förgasarpackning och luftfilter (det gamla var tvättat många gånger).

Började med att, efter ha demonterat sågen (såg inget hål på bränsleslangen, utan endast något som jag uppfattar som torrsprickor vid genomföringen mot gods), försöka peta in den nya bränsleslangen i hålet, vilket tog tid. Efter att ha fått in den ~1 cm, så använde jag en näbbtång och kunde då peta in den ca 5 mm för varje tag. Som sagt, lång tid innan jag kunde pilla upp änden genom tankhålet och dra den till rätt längd, trä på tanklodet och så ner i tanken. Förstår att proffsen har bättre metod för slangbytet (knyta fast en tunn fiskelina?).

Nåväl, sedan montering av förgasare mm och provstart:

Hoppade igång och gick jättebra! Avstängning och återstart - startade lättare än tidigare!

Tack alla för era tips!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig hitta felet på röjsågen!

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275190
Hugin skrev: Förstår att proffsen har bättre metod för slangbytet (knyta fast en tunn fiskelina?).

Jag använder ståltråd.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp mig hitta felet på röjsågen!

totte  
#275195 Så bra då! Härligt när det löser sig!

Åter en bekräftelse på det som många tjatar om: Kolla slangarna, byt helst. Behöver bara finnas en enda liten, nästan osynlig spricka, där den kan dra luft, så börjar sågen gå dåligt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).