Öppna kategorin

Vilken sorts brandsläckare ska man ha

26 inlägg 18288 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken sorts brandsläckare ska man ha

Husqy346  
#274858 För 5 år sedan köpte vi en brandsläckare av en omkringresande försäljare som knackade dörr i kvateret.
Med facit i handen så har man ju lärt sig att bra grejer säls inte av dörrförsäljare .
Ytterligare en var o ringde på för någon månad sedan. Då han tittade på den vi köpte för 5 år sedan så sa han att ni har ju köpt en skumsläckare han menade att den korrekta var pulver.
Vad säger tex de i dag på heta arbeten att man ska ha till hushåll ?
I allafall nu var föräljaren tillbaka och vill serva våran släckare vilket jag struntar i då jag tycker firman som sålde är skojare och han vart sur när jag sa att skum inte var riktigt.


Senast redigerad av Husqy346 tor 03 apr 2014, 21:01, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vilken sorts brandsläckare ska man ha

Tosca  
#274862 Skum kan vara en fördel när man ska sanera efteråt, pulver är just pulver och sprider sig överallt. Det är dessutom aggressivt på metall.
Skum lämpar sig dock inte för elektriska bränder - av förklarliga skäl.

Vill du ha en pulversläckare också är de nog billigare på stormarknaden eller Jula/Biltema.

Användarvisningsbild

Re: Vilken sorts brandsläckare ska man ha

Jeep  
#274866 Jag har skum i huset och pulver i bilar & garage.
Vill absolut inte tömma en pulversläckare inne i huset annat än i absoluta nödfall...

Avatar Fallback

Re: Vilken sorts brandsläckare ska man ha

Husqy346  
#274876 Att skum inte lämpade sig för elektronisk utrustning var det jag befarade .
Vätska leder ju ström men dörrförsäljaren hävdade att det fanns nytt skum som var motståndkraftigt för 1000 volt.
Hursomhellt kommer jag inte fortsätta samarbete med denna dörrförsäljare

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken sorts brandsläckare ska man ha

Jeep  
#274886 Brandkåren vräker in skum i elektriska enheter på jobbet om/när det brinner och det finns massor av olja...
Om det automatiska systemet (CO2) inte klarar av att släcka branden så är det skum som gäller.

Avatar Fallback

Re: Vilken sorts brandsläckare ska man ha

Husqy346  
#274912 oki

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken sorts brandsläckare ska man ha

anersimyra  
#274914 Inget skum i bilen bara, kan bli lite knepigt vid minusgrader :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vilken sorts brandsläckare ska man ha

Husqy346  
#274918 Bilen och Traktorn kommer garanterat att ha pulversläckare .

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vilken sorts brandsläckare ska man ha

Vardon  
#274923 I hemmet skulle jag vilja slå ett slag för :

En bra och varm filt i soffan, du kan sänka temperaturen och släcka bränder med den.
Riktig brandfilt i tex köket.

Skum ska väl bytas var 5e år och pulver var 10 år, är ett litet dyrare innehåll.

Finns det krav på att släckaren ska uppfylla en släckningsklass enligt SS-EN 3 tex 13 A 89BC (ungefär en 2 kg pulvet) så ska den vara röd om nu det är viktigt att uppfylla standarden.

Jag skulle nog ändå säga brandfilt för småbränder och pulver för större. Även om det blir mycket sanering, byte av elkablar etc så kan det ändå bli mindre jobb än brandskador.

Avatar Fallback

Re: Vilken sorts brandsläckare ska man ha

enbhen  
#275153 Jag var för någon vecka sedan på kurs som hölls av Falck för att kunna åka offshore i Norge. I den ingick brandsläkningsövningar och de rekomenderade pulver hemma och till bil/båt. Detta på pulver är mest allsidig. Viktigt var dock att köpa en "bra" släckare, tyvärr kommer jag inte ihåg hur man ser det på släkaren, skyller på att kursen var på norska

Avatar Fallback

Re: Vilken sorts brandsläckare ska man ha

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275515 I Brandskyddsföreningens LBK-rekommendationer som försäkringsbolagen hänvisar till står det att man ska ha en pulversläckare med lägst effektivitetsklass 34A 233BC (minst 6kg pulver).
Aldrig längre än 30 m mellan släckarna på en gård.
(En nioliters skumsläckare klarar bara att släcka en till hälften så stor brand som en sex kilos pulversläckare).
Hämtat från Lantbrukets brandskyddskommitte.
www.lantbruketsbrandskydd.nu
:geek:

Avatar Fallback

Re: Vilken sorts brandsläckare ska man ha

opekka  
#275608 Jag gick brandskyddsutbilldning inför en skepparexamen. Det var rent magiskt vad pulver släckte effektivt när vi eldade dieselbål. En eller två puffar med pulver släckte meterhöga lågor från upphettad diesel.

Försäkringsbolag rekommenderar ofta pulver pga effektivitet även om det orsakar saneringskostnader.

Avatar Fallback

Re: Vilken sorts brandsläckare ska man ha

Tosca  
#275618 Det är ju aldrig fel med flera släckare. Kolsyresläckare är ju bland de renaste, de är ganska effektiva när det rör sig om elektriska bränder.
Hänglås ska de också vara bra (eller dåliga) till.
Sen finns det ju även vattensläckare, inte heller helt verkningslösa.

Det viktigaste när man använder brandsläckare är en tidig insats, trots allt tar även den drygaste släckaren slut när man använder den.

Avatar Fallback

Re: Vilken sorts brandsläckare ska man ha

BM 35  
#275642 Hald&tesch är det bra eller bättre släckare än något annat märke?

Användarvisningsbild

Re: Vilken sorts brandsläckare ska man ha

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#275645
opekka skrev:Jag gick brandskyddsutbilldning inför en skepparexamen. Det var rent magiskt vad pulver släckte effektivt när vi eldade dieselbål. En eller två puffar med pulver släckte meterhöga lågor från upphettad diesel.

Försäkringsbolag rekommenderar ofta pulver pga effektivitet även om det orsakar saneringskostnader.

Jag provade och släcka ett diselbål när det var blåsigt och det gick inte bra, tömde en hel pulversläckare utan resultat.
Näste man tog skumsläckare och det en var inga större problem att släcka då.
Nu är det ju inga större problem med blåst inomhus eller i motorrum men kan vara värt att tänka på.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).