Skogsmiljö och Trädlära

Våtmarker ska byggas.. ny bild28 aug -2016

224 inlägg 120238 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas... nu "bilder före"

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273284 Har själv en myr jag skulle vilja ta upp en liten vattenspegel på. Tanken var att bara gräva med grävmaskin. Får nog ta å kolla lite tillstånd till det. Är LST första instans?

Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas... nu "bilder före"

loppan  
#273285 Våtmarker är kul projekt,jag har vart inblandade i ett gäng sådana både större och mindre.
Den största blev ca 2 ha vattenspegel.
Vem gräver? Falköpings baserat företag?

Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas... nu

rokon  
#273286
roten skrev:Har själv en myr jag skulle vilja ta upp en liten vattenspegel på. Tanken var att bara gräva med grävmaskin. Får nog ta å kolla lite tillstånd till det. Är LST första instans?

"En väg in" ska väl räcka med att du kontaktar SS och inte grubblar själv så mycket, håll de sysselsatta, de har ju betalt. Släng inte bort egen tid i onödan på diverse myndighetskontakter.

Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas... nu

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273303
rokon skrev:
roten skrev:Har själv en myr jag skulle vilja ta upp en liten vattenspegel på. Tanken var att bara gräva med grävmaskin. Får nog ta å kolla lite tillstånd till det. Är LST första instans?

"En väg in" ska väl räcka med att du kontaktar SS och inte grubblar själv så mycket, håll de sysselsatta, de har ju betalt. Släng inte bort egen tid i onödan på diverse myndighetskontakter.


Om det inte är klassad som skogsmark, så är det LST som gäller. De ska ju också sysselsättas 😈

Själva ansökan behöver inte vara särskilt omfattande, utan bara rita in var du tänkt att den ska vara, samt ungefär hur stor du tänkt att den ska vara. Kan i.o.f.s. vara bra att kolla upp eventuella fornminnen och annat s.k.skyddsvärt först innan ansökan. Nyupptagna vattenspeglar syns på flygfoton...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: "bilder före"

stektlök  
#273419
anersimyra skrev:
stektlök skrev:2 bilder till. Den understa bildn är på inloppet och den översta bilden på ett område som det ska tas lera till den stora våtmarken. Och som sedan resulterar i en liten våtmark :)
Fan va läckert. :smile: :smile: här sitter man själv i en jävla lägenhet :x Nåja, jag går och fyller upp badkaret, stoppar i någon växt eller två :mrgreen: :mrgreen:


Misströsta inte anersimyra..... lägenhet är bra grejer de me och du kommer juh ändå ut i skogen !! Enda nackdelen med lägenheter är att dom oftast ligger i tätorter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas... nu

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273531
Niking skrev:
rokon skrev:
roten skrev:Har själv en myr jag skulle vilja ta upp en liten vattenspegel på. Tanken var att bara gräva med grävmaskin. Får nog ta å kolla lite tillstånd till det. Är LST första instans?

"En väg in" ska väl räcka med att du kontaktar SS och inte grubblar själv så mycket, håll de sysselsatta, de har ju betalt. Släng inte bort egen tid i onödan på diverse myndighetskontakter.


Om det inte är klassad som skogsmark, så är det LST som gäller. De ska ju också sysselsättas 😈

Själva ansökan behöver inte vara särskilt omfattande, utan bara rita in var du tänkt att den ska vara, samt ungefär hur stor du tänkt att den ska vara. Kan i.o.f.s. vara bra att kolla upp eventuella fornminnen och annat s.k.skyddsvärt först innan ansökan. Nyupptagna vattenspeglar syns på flygfoton...
/Niklas

Det är skogsmark. Finns gamla slåtterängar en bit därifrån men det räknas nog knappast.

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas... nu "bilder före"

stektlök  
#274408 Här är banddumprarna och en av grävmaskinerna. Traktordumper och ytterligare en grävmaskin kommer i veckan.
Fick även med en bild på kattslampan på gården som roar sig förfullt för tillfället ! Notera även stalkern till vänster i bild som väntar på sin tur medans alfahanen gör sitt ! Ha ha ha

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas... nu "bilder före"

stektlök  
#274853 Jag öser på med bilder på allt möjligt. Lägger in nya när jag har en ledig stund

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas... nu "bilder före"

stektlök  
#274854 Idag har vi flyttat många kubik lera till stordammen. Samtidigt blir juh den lilla skapad här på bild. Jag körde nästan 50 lass med banddumpern idag. Ytterligare en banddumper och traktordumpern gick hela tiden. Grävmaskinisten körde stenhårt med att häva upp massorna :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas... nu "bilder före"

stektlök  
#274855 Ps. Fruntimmert stod för korvgrillningeni slutet av dagen :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas... nya anläggningsbilder 4 april

rokon  
#274951 Du har ett passande framtida båthus där i bakgrunden ser jag!

Ps vad du har det bra!

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas... nya anläggningsbilder 4 april

stektlök  
#274961 nja båthuset behöver omsorg innan något ställs in där :shock:

Sedan kanske det blir lite prylar där inne...... du vet båt, jetski o sånna prylar ha ha ha

   TS
Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas... nya anläggningsbilder 4 april

stektlök  
#275246 Obs ! Riktigt upphetsande bilder kommer här :) :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Våtmarker ska byggas... nya anläggningsbilder 4 april

rokon  
#275247 Det ser fint ut det där, du får skaffa snorkel och börja dyka sedan, för det är bra djupt!

Avatar Fallback

Re: Våtmarker ska byggas... nya anläggningsbilder 4 april

stektlök  
#275254 Ja rokon den här lilla våtmarken blir kanon. Här har vi kommit lite mer än halvvägs tror jag med upptagning av lera. Djupet på det djupaste ligger mellan 2-2,5 m från marknivå.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).