Motorsåg och handhållet

HVA 536 Li XP

150 inlägg 66583 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273641 Fast MS200T ger ju en massa avgaser, till skillnad från 536 Li XP.

Dessutom åsyftade jag växande pinnar, inte pinnar i vedhögen....
/Niklas

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273648 Jag gillar 91VXL om det kan tillföra nåt i diskusionen

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273651
Mange skrev:Jag gillar 91VXL om det kan tillföra nåt i diskusionen


Fast det är ju en 1,3 mm kedja, medan H38/SG90 är en 1,1 mm kedja. Tror du verkligen en 536 Li XP kan producera något vettigt med 1,3 mm kedja typ Oregon 91VXL? Och passar 1,3 mm svärd på en 536 Li XP?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

mghg  
#273668
Nonkan skrev:Oregons motsvarighet är väl 90SG om jag inte är helt ute och seglar. 4,5 mm fil där med.

Själva har vi inte riktigt bestämt oss, men det lutar nog åt att vi kommer rekommendera Stihl PMM3, samma som till Stihls småsågar. Vi får iofs ta hem dem med 45 DL istället för 44 som Stihl själva använder, men det blir enklare med filverktygen då vi redan lagerhåller alla varianter till den kedjan.

Kommer det filsats komplett i blisterpack till H38 vore det ju en annan sak.

Alternativet är att vi lagerhåller både PMM3 och H38, det är ju inga stora pengar det handlar om. Men det är ju lite jobbigt att det ska vara så mycket varianter av precis allting hela tiden.

Enligt den amerikanska e-katalogen för Oregon tillverkas inte 90SG längre. Jag har uppfattat det som att 90PX ersätter 90SG, båda skall filas med 4,5 mm. Därmed bör nya H38 vara samma som 90PX.

Enligt samma katalog är det 61PMN och 61PMMC3 som är motsvarigheten från Stihl. Dessa beteckningar finns inte i senaste Stihl-katalog, men med stor sannolikhet är det PMM3 som avses (6:an i 61 betyder 3/8" Picco och 1:an i 61 betyder 1,1 mm drivlänkstjocklek, vilket säkerligen alla kedjeexperter redan vet :wink: ).

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273695
Niking skrev:
Mange skrev:Jag gillar 91VXL om det kan tillföra nåt i diskusionen


Fast det är ju en 1,3 mm kedja, medan H38/SG90 är en 1,1 mm kedja. Tror du verkligen en 536 Li XP kan producera något vettigt med 1,3 mm kedja typ Oregon 91VXL? Och passar 1,3 mm svärd på en 536 Li XP?
/Niklas

Ingen aning. Ser ingen anledning varför det inte skulle gå om det finns svärd för det..

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273872
Mange skrev:
Niking skrev:
Mange skrev:Jag gillar 91VXL om det kan tillföra nåt i diskusionen


Fast det är ju en 1,3 mm kedja, medan H38/SG90 är en 1,1 mm kedja. Tror du verkligen en 536 Li XP kan producera något vettigt med 1,3 mm kedja typ Oregon 91VXL? Och passar 1,3 mm svärd på en 536 Li XP?
/Niklas

Ingen aning. Ser ingen anledning varför det inte skulle gå om det finns svärd för det..


536 Li XP har ju tydligen en väldigt låg effekt. 3,0 Ah *36V batteri räcker i 25 minuters kontinuerlig drift. Då blir medeleffekten 3*36*60/25 =259,2 W, om jag räknar rätt.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273945 Bästa sättet o få ut så mycket arbete som möjligt av en viss mängd energi, borde vara att se till att det skär så bra som möjligt.

Kanske är tanden så pass mycket ineffektivare så det gör skillnad från H38/SG90, jag har inte jämfört dem.

En bra kedja som är lätt att få vass och håller bra tar mindre effekt när den skär bättre än en som tar mer effekt med sämre skärpa.

Det här med drivlänkarnas tjocklek är en sak för sig och är ovesentligt så länge du har samma anläggningsyta

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274211 Men då är ju knäckefrågan om skärlänksbredden är större på H38/90PX eller 91VXL? Vasst tror jag alltid på, så länge det inte är ute hos korna. :wink:
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274574 Slog till på en 536 Li XP idag. Levererades tydligen med 90SG-kedja, men köpte till 2 st H38/90PX samt ett "filpaket"
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

totte  
#274582 Spännande! Ser fram mot rapporter.

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274678 Idag har jag röjt upp gamla snöbrott i röjningsskog med 536:an. Batterierna räcker då i ungefär 1 timme/batteri. Klart lämpligt användningsområde för sågen och det känns skönt för kroppen att sågen är lätt. Den enda nackdelen med att sågen är så lätt, är att jag tenderar till att slarva med arbetsställningen emellanåt. Sådant straffar ju sig mycket snabbare med en tyngre såg.

Fillmallen till H38 verkar funka rätt bra på 90 SG-kedjan också. Använder Husqvarnas 4,5 mm filar till den än så länge.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

Hema  
#274687 Körde du med ekonomiläge?

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274696
Hema skrev:Körde du med ekonomiläge?


Nej! Då skulle ju skärhastigheten sjunka betydligt.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

Hema  
#274703 Då är ju 1h riktigt bra o dina batterier har inte hunnit kommit upp i maxprestanda heller. Låter lovande!

Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

Blivande snickare  
#274704 Huh?
Nu har jag missat något?
Hur länge/ många laddningar tar det innan batterierna nått "maxprestanda" :?:

För det här är väl inget jä*la aprilskämt igen va? :mrgreen: :oops:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).