Skogsvagn (Huggarvagnar)

Driven Kesla eller odriven Moheda?

197 inlägg 103210 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#274572 Jag har ju också en sån kompis (som kvistar åt mig när jag drar till mig trädet). Han heter Kesla 20RH :lol: :lol:
Han är förbannat effektiv, o klagar aldrig på att man matar för snabbt eller för lite rast.

   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

stegmaster  
#274575
Seb macahan skrev:Jag har ju också en sån kompis (som kvistar åt mig när jag drar till mig trädet). Han heter Kesla 20RH :lol: :lol:
Han är förbannat effektiv, o klagar aldrig på att man matar för snabbt eller för lite rast.


Ha,ha klockrent. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#274578 Så här skriver Kesla i sin broschyr
GENOMTÄNKTA LÖSNINGAR
Keslas starka produktkompetens baserar sig på vår flera årtionden långa
erfarenhet runtom i världen av både traktorer och tungviktskranar för
fordon och skogsmaskiner. Ett exempel på robusta konstruktionslös
-
ningar är de gjutna svänganordningarna i oljebad som används i alla
modeller och som skapar grunden för en lång livslängd för hela kranen.

Och visar en bild på ett "enkelt" vridhus. Har Moheda oljebad i sina vridhus? Min Mowi hade inte det. Gör det stor skillnad?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

svampbob  
#274603 Jag tror på att antingen satsa lite till med t.ex. En Kesla kran från 3-serien och med fäste till bakaxeln eller så satsa mindre och gå på t.ex. En farma serie 2 och istället leja en skotare för att köra efter din skördare. Iofs finns pengarna hemma i kistan så är det bara att köpa men misstänker att även du lyder under dom ekonomiska lagarna. Själv känner jag mig nu rätt fattig efter att ha betalt Ebeavern som jag köpte och blir nu tvungen att jobba igen för att kunna ha råd att vara hemma och leka...hur går det ihop?

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#274637 Tack för era synpunkter.
Svampbob, hela syftet med mina maskinköp är att det är obeskrivligt roligt samt att utföra rätt åtgärder när jag anser att det är rätt tid. Har jag beställt skolning vecka10 tex så kommer dom då. Ösregnar det så skotar dom ändå, har jag grejer så kan jag vänta tills det är bättre väder. I morgon får jag en driven Kesla vagn levererad. Så blev det.
Vill ni se bilder efter traktorn?

   TS
Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

axwell  
#274639
Seb macahan skrev: I morgon får jag en driven Kesla vagn levererad. Så blev det.
Vill ni se bilder efter traktorn?


Nej !

Tryckfelsnisse: Självklart att vi vill se bilder, massor av bilder :!:

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

stegmaster  
#274646 Grattis Seb, du er verkligen snabb att göra slag i saken. :-bd

Klart vi vil se bilder. Masse bilder. :grin:

Denna tråd blir bara bättre och bättre.

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Karlsson_98  
#274647 Skulle själv ha valt en kesla med drift! Rena rama drömvagnen ju ;)

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274664 Såg tråden nyss, läste från början och tänkte skriva en kommentar när jag läst till sista inlägget (tyckte det lät bra med Keslan , trots att jag har Moheda) och så ser jag att beslutet är taget! Snabba ryck!
Får gratulera och vill också se bilder.

Lycka till!

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#274674 Jag skäms nästan när ni skriver "köpa maskiner som andra byter kalsonger" "snabba ryck", jag framstår nästan som det inte finns någon begränsning alls, detta är drömmar och funderingar som legat och grott i 10års tid och nu har jag möjligheterna, detta är inga nyckfulla beslut som grundats på lite hastiga visioner.
De är inte så snabba egentligen, Jag började mina funderingar ang. byta vagn för 1,5-år sedan. Har velat mellan Mowi Moheda Kesla Palms och Farma. Har kollat alla de olika leverantörerna vid flertal tillfällen under denna gångna tid. Nu hade jag bestämt mig för Mohedan till 99% men fick inte min vagn såld när jag planerade att byta i höstas, nu kom köparen o då gjorde jag slag i saken o bytte. Jag vill nästan ge er lite bakgrunds fakta till detta beslut bara för att inte framstå som Mr rich.
Den vagnen jag köpte för flera år sen gav jag 67tsk för, jag visste inte då att ventilpaketet läckte när den fick lite flöde o tryck, Byta ventilpaket var tvunget, på min traktor så är bakdelen av hytten utformad så det blir svårt att montera både vanliga ventiler och hydraulservo o få en vettig körställning. 1dags körning= 1 vecka ont i rygg o axlar. Bygga om den jag hade tyckte jag blev för dyrt då jag saknar både vinsch, stödben, och elventiler en materialkostnad på minst 65tsk plus arbete 67+65 (132tsk). Då är inte steget långt till en ny vagn tänkte jag i prisklassen 170-200. Nu kostade Moheda lite mer än jag räknat med men jag vill inte lägga halvmycket pengar o kompromissa utan då kan det vara, Moheda skulle det va punkt. På ren chansning ringde jag på en färdigbyggd Kelsa med drift o la ett skambud. Jag visste att vagnen hade ett listpris på 340-350tsk. När säljaren tog mitt bud på 240, ja vad hade ni gjort? Mohedan skulle kostat mig 237 och hade ett list pris på runt 270tsk. Jag begärde 84tsk för min gamla och fick 83tsk. Så det känns liksom som man haft den vagnen gratis plus lite förtjänst, detta i kombo med o få en driven vagn för nästan samma peng som Mohedan utan drift. Då får man vara lite snabb, annars kanske nån på forumet ringt o tagit Kesla´s det var ju inte jättemånga på blocket med den specen.
Känns faktiskt som en hyfsat bra affär men kanske lite dyrare än vad jag räknat med.
Lägger jag sen till att jag hamnade 140tusen billigare än uträknad budget i min skördaraffär så hade jag det utrymmet i kalkylen. Så tänker jag
Sen kan man ju alltid motivera kostnader hit o dit beroende på hur intresserad man är. Hade jag tyckt att det var tråkigt o köra ut min egen skog hade jag lejt bort det i stället o inte lagt en spänn på vagn eller skördare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

T Landström  
#274676
Seb macahan skrev:Jag skäms nästan när ni skriver "köpa maskiner som andra byter kalsonger" "snabba ryck", jag framstår nästan som det inte finns någon begränsning alls, detta är drömmar och funderingar som legat och grott i 10års tid och nu har jag möjligheterna, detta är inga nyckfulla beslut som grundats på lite hastiga visioner.
De är inte så snabba egentligen, Jag började mina funderingar ang. byta vagn för 1,5-år sedan. Har velat mellan Mowi Moheda Kesla Palms och Farma. Har kollat alla de olika leverantörerna vid flertal tillfällen under denna gångna tid. Nu hade jag bestämt mig för Mohedan till 99% men fick inte min vagn såld när jag planerade att byta i höstas, nu kom köparen o då gjorde jag slag i saken o bytte. Jag vill nästan ge er lite bakgrunds fakta till detta beslut bara för att inte framstå som Mr rich.
Den vagnen jag köpte för flera år sen gav jag 67tsk för, jag visste inte då att ventilpaketet läckte när den fick lite flöde o tryck, Byta ventilpaket var tvunget, på min traktor så är bakdelen av hytten utformad så det blir svårt att montera både vanliga ventiler och hydraulservo o få en vettig körställning. 1dags körning= 1 vecka ont i rygg o axlar. Bygga om den jag hade tyckte jag blev för dyrt då jag saknar både vinsch, stödben, och elventiler en materialkostnad på minst 65tsk plus arbete 67+65 (132tsk). Då är inte steget långt till en ny vagn tänkte jag i prisklassen 170-200. Nu kostade Moheda lite mer än jag räknat med men jag vill inte lägga halvmycket pengar o kompromissa utan då kan det vara, Moheda skulle det va punkt. På ren chansning ringde jag på en färdigbyggd Kelsa med drift o la ett skambud. Jag visste att vagnen hade ett listpris på 340-350tsk. När säljaren tog mitt bud på 240, ja vad hade ni gjort? Mohedan skulle kostat mig 237 och hade ett list pris på runt 270tsk. Jag begärde 84tsk för min gamla och fick 83tsk. Så det känns liksom som man haft den vagnen gratis plus lite förtjänst, detta i kombo med o få en driven vagn för nästan samma peng som Mohedan utan drift. Då får man vara lite snabb, annars kanske nån på forumet ringt o tagit Kesla´s det var ju inte jättemånga på blocket med den specen.
Känns faktiskt som en hyfsat bra affär men kanske lite dyrare än vad jag räknat med.
Lägger jag sen till att jag hamnade 140tusen billigare än uträknad budget i min skördaraffär så hade jag det utrymmet i kalkylen. Så tänker jag
Sen kan man ju alltid motivera kostnader hit o dit beroende på hur intresserad man är. Hade jag tyckt att det var tråkigt o köra ut min egen skog hade jag lejt bort det i stället o inte lagt en spänn på vagn eller skördare.


Det är nog mycket avunsjuka ;)
Jag är avis på din investering :)

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#274680 Det ligger lite slit bakom möjligheterna också som inta alla är beredda att offra, ni som driver företag vet ju vad jag menar utan o köra någon snyfthistoria om hur synd det är om oss, det är självvalt till 100% men något utöver ska man få om det ska vara värt besväret.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

totte  
#274695 Kan ju inte se att nån annan behöver ha åsikter om hur du använder dina pengar, vill du ha grejorna så är det ju slutsnackat. Bara att gratulera till vad som låter som en rejält bra affär och hoppas Keslan motsvarar förväntningarna med råge.

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

stegmaster  
#274712
totte skrev:Kan ju inte se att nån annan behöver ha åsikter om hur du använder dina pengar, vill du ha grejorna så är det ju slutsnackat.

Er det någon som har det då?? :surp:
Det har vel stort sett diskuterat kesla VS moheda i denna tråden, som vel var åsikten???
Fatter inte riktig varför allt vrids på til nåt negativ`t i dessa tråder til Seb???
Tycker själv det har vore trevligt med båda denna och tråden om skördaren.
At det görs slag i saken raskt, er ju bara bra (dock lite ovanligt för mig själv).
Och at Seb gjordt et fynd(eller två) gör det ju bara ennu mer interessant, då det visar för oss andra det finns möjligheter bara man hittar rett plats til rett tid. :grin:

Lyftade själv fram en Valtra i en annan tråd som jag tänkte köpa, när jag ringte på mandag var den redan solgt. :cry:
Men jag har ingen brottom och kommer leta vidare til retta traktor dyker upp igjen.
(Pengar finns på konto, det er bara riktig traktor som saknas just nu. :wink: )
Så visst ska man göra slag i saken snabbt, om man vil göra fynd.

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#274715 Jag tog det inte negativt stegmaster, defentitivt inte att det var snabbt beslut. Att jag la ut kontexten ang. affären var mer en förklaring att jag inte köper maskiner på löpande band eller som en del byter kalsonger.
Är du med?
Jag är skitglad för både min affär samt att det verkar vara en del som följer mina trådar, fortsätt gärna med det och kommentera hur ni vill. Jag är inte känslig, sticker man ut hakan då o då får man vara beredd på lite argumentation.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).