Skogsvagn (Huggarvagnar)

Driven Kesla eller odriven Moheda?

197 inlägg 102944 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

T Landström  
#274516 Nästan 100-tusen i rabatt...då är det väl inte så mycket att fundera på eller? ;)
Senast redigerad av T Landström tis 01 apr 2014, 20:15, redigerad totalt 1 gång.

FTG
Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

OlaE  
#274517
Seb macahan skrev:Om du under pistol hot imorgon köper :D tar du Keslan känns iaf så :lol: :grin:

Jag fattar inte vad du menar?



Om du tvingas välja imorgon, så utgår han ifrån att Keslan är den mest prisvärda/intressanta vagnen att välja på. :wink:

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

alias  
#274521
Seb macahan skrev:Vagnarna har lika långa kranar 1dm (skiljer), Mohedan är en 10t vagn Kesla en 12tons vagn, Dessutom med 500/17 hjul (ska du beställa vagnen med detta är det ett pristillägg på 43800kr pga annan boggi på drivvagn, 8000kr i tillägg på Moheda. Mohedan har dubbla vridcylindrar men Kesla menar att deras enkla är lika tålig på grund av att de ska vara byggda med speciellt stål och lite annan konstruktion? Samma moment som Mohedan. Centrumbalk kontra ram finns det nog delade meningar om. Själv föredrar jag nog centrumbalk på så här "relativt billiga skogsprylar". Skotare, hypro, kronos är en annan sak.
Brutto priser på Keslan är 358tusen +m Moheda 270tusen+m. Men jag betalar samma peng om jag tar någon av de i dag/i morgon.
Det känns fånigt men jag har liksom alltid tänkt att ska man byta så är Mowi/Moheda top of the line vad jag har råd med. Köper ni lika gärna en begagnad Kesla som en Moheda?
Kesla vagnen finns färdig och den kan jag inte ändra om, Moheda beställer jag i så fall.


Rent estetiskt tycker jag att Mohedan är smäckrare utformad i förhållande till lastkapacitet, samt att Mohedan normalt har stor lastarea i förhållande till Nomiellt tonnage, vilket kanske medför mindre dödvikt att släpa runt på jmf andra tillverkare.

Rent praktiskt anser jag att Mohedas infästningspunkt för ramstyrningen bakom grinden känns mycket stabilare (har för mig att Keslans ligger under krantornet även på denna modell).

Gissar att du fått ner slutpriset med några 10 k på Mohedan utan större problem från bruttopriset (vad ligger listpriset på 10-tonnaren utan extrautrustning, tycker 270 k låter mycket för en odriven vagn - trots att det är en Moheda), oaktat rabatten på Mohedan så har du ju fått en avsevärd rabatt på Keslan jmf listpriset om du fått ner den till Mohedans nivå (eller var den rejält överprissatt i ursprungsläget).

Alla dessa val...

Suck!

Tack och lov är det inte jag som behöver göra detta val. :wink:

Lycka till!

P.S. Var det inte någon här inne för något år (Crisse eller nått sånt) sedan som specialbyggde ett flisekipage med en Kesla med bakaxelbrygga/Y-drag? Har för mig han hade lite synpunkter på Rosenqvist Maskin och på hållbarheten på bl.a. infästningarna mot traktorn. Ni med bättre minne får rätta mig om jag har fel. D.S.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

totte  
#274523 Än är du inte mogen att sätta på hemmet Alias :lol: Minnet stämmer, här är tråden med Crisses Y-drag:

viewtopic.php?f=9&t=13525&st=0&sk=t&sd=a#p170157

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

alias  
#274530
totte skrev:Än är du inte mogen att sätta på hemmet Alias :lol: Minnet stämmer, här är tråden med Crisses Y-drag:

viewtopic.php?f=9&t=13525&st=0&sk=t&sd=a#p170157


Tack Totte!

Sedär - trots teflonminne så hade något fastnat.

Å andra sidan bör ju i alla fall stekpannan fästa vid teflonet. Får dock vara tacksam så länge man inte får en stekpanna i huvudet - det räcker väl med teflonet.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

OlaE  
#274531
alias skrev:
Rent estetiskt tycker jag att Mohedan är smäckrare utformad i förhållande till lastkapacitet, samt att Mohedan normalt har stor lastarea i förhållande till Nomiellt tonnage, vilket kanske medför mindre dödvikt att släpa runt på jmf andra tillverkare.


Att Moheda sväljer mycket last kan jag gå i god för!

20140330_140202.jpg

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

stegmaster  
#274535
Seb macahan skrev: Mohedan har dubbla vridcylindrar men Kesla menar att deras enkla är lika tålig på grund av att de ska vara byggda med speciellt stål och lite annan konstruktion? Samma moment som Mohedan.

Kesla säger nog at enkla vridcylindar er lika bra, men det tror jag inget på.
Trodde faktisk man hadde slutat med enkla kolvar til svängen på större kraner, men verkar som Kesla och Patruuna fortfarandet håller på med detta. :surp:
Det var dock klänt svängmoment på både dessa kraner. Kesla 8,0 och Moheda 8,5knm.
(Min Farmi kran har 10,0knm som ochså er en budgetkran, dock med dubba kolvar).
Moheda vet jag inget om, men kesla`s minsta 200serie anser jag vara budgetkraner.
Inget ondt om det, men måste inte luras at tro man får en proffskran(som er tänkt för daglig användning året rundt).
Som jag sagt et antal gånger för på detta forum, så spelar inte vilket navn som står på kranen så stor roll, utan mer i vilket segment kranen tilhör.
Farmar modeller, halvproff, och helproffs, anser jag man dela inn dom lite grovt sagt. 8)

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#274545 240 tusen plus moms för Keslan och 237tusen för Mohedan, Jag är också skeptisk till Kesla´s lösning med ramstyrningen och enkelkolv till sväng. Jag har konfronterat 3st Kesla säljare ang detta tidigare o de säger att denna fråga är den absolut vanligaste dom får o alla är oroliga. Dom har tidigare haft dubbla men gått i från detta på den nya serien. Som ni säkert förstår så känns det som man får mer vagn för pengen 358 mot 240 (118tsk i rabatt) Mohedan 270 mot 237 (33tsk i rabatt). Moheda har jag en granne som har med K45kranen men hela vagnen känns stabil samt att jag haft föregångaren Mowi 10t. Keslan har jag inte sett.. Men de är o andra sidan en 12tonnare med 2,7kvm istället för 2,4kvm som Moheda.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Mannfolk  
#274548 Verkar no som Keslan är betydligt bättre utrustad, Iaf utgående från dina grundliga beskrivningar.

Och enkel kolv är nog tillräckligt stark. men kanske blir glappare fortaree än 2 ??? :surp:.


Summa sumarum blir nog du inte besviken oavsett val.

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

stegmaster  
#274555
Seb macahan skrev:. Jag har konfronterat 3st Kesla säljare ang detta tidigare o de säger att denna fråga är den absolut vanligaste dom får o alla är oroliga. Dom har tidigare haft dubbla men gått i från detta på den nya serien.

Lite konstig då kan man tycka at dom inte gått for "denna suverne lösning" på den större 300serien ochså??? :wink:

Citat från Kesla`s hemsida 300serien:

Alla lastare i 300-serien har en hållbar, fyrcylindrig svänganordning i oljebad som ger svängstyrka.

303 med 6,8 räckvidd har et svängmoment på 13,5 knm, och den skillnaden märks kan jag lova.

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#274556 Jag håller med dig stegmaster. Hade det suttit dubbla kolvar på kesla kranen hade jag inte varit hälften så tveksam. Det första folk sa till mig när jag letade skogsvagn för några år sen: -leta efter en med dubbla kolvar, enkla hade jag tidigare o de höll inte.
Men när jag kollade nya vagnar i höstas så avrådde en Kesla säljare mig att välja 300serien "bara för att få dubbla kolvar". Han menade att jag skulle bli lika nöjd med enkla på 200serien. Jag är fortfarande inte helt övertygad om detta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#274558 Momentet 8,5kN hade jag på Mowi 400 kranen o det räckte till bra tyckte jag. Visst mer är alltid bra men jag upplevde aldrig min kran som svag, tvärtom.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Mannfolk  
#274559 Ahaa ni pratar vridcylnindrarna var inne på bomstyrningen ja.. :)

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Mannfolk  
#274561 Dubbla är nog att föredra. Men hittills har jag klarat mig suveränt med enkla. Men de ju newtons lag vi snackar så de e ganska lätt räknat :) Att dubbla är dubbelt bättre ;)

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

stegmaster  
#274568
Seb macahan skrev:Momentet 8,5kN hade jag på Mowi 400 kranen o det räckte till bra tyckte jag.

Jodå, tvivlar inte på det.
Själv står jag oftast i nån lutning och laster, eller jag drar/svänger inn hela träd med kranen.
Altså jag drar trädet med svängen(och stickan) sakta Upp/bortöver, medan min kompis kvistar vad kan klarer :mrgreen: , så istället för at efter springa efter trädet i branten , kan min kompis stå still och kvista medan jag sakta drar trådet inn/upp med kranen.
(vilket man kanske inte bordet, men nu er det så)
Och vid dessa moment blir svängmomentet aldrig för högt. :smile:
Märkte direkt skillnad på min gamla Farma kran med 8,0knm och nya Farmi med 10,0knm.
Men vid normal lastning/lossning så funkar nog alla kraner på marknaden helt OK.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).