tis 01 apr 2014, 20:36#274499
Vagnarna har lika långa kranar 1dm (skiljer), Mohedan är en 10t vagn Kesla en 12tons vagn, Dessutom med 500/17 hjul (ska du beställa vagnen med detta är det ett pristillägg på 43800kr pga annan boggi på drivvagn, 8000kr i tillägg på Moheda. Mohedan har dubbla vridcylindrar men Kesla menar att deras enkla är lika tålig på grund av att de ska vara byggda med speciellt stål och lite annan konstruktion? Samma moment som Mohedan. Centrumbalk kontra ram finns det nog delade meningar om. Själv föredrar jag nog centrumbalk på så här "relativt billiga skogsprylar". Skotare, hypro, kronos är en annan sak.
Brutto priser på Keslan är 358tusen +m Moheda 270tusen+m. Men jag betalar samma peng om jag tar någon av de i dag/i morgon.
Det känns fånigt men jag har liksom alltid tänkt att ska man byta så är Mowi/Moheda top of the line vad jag har råd med. Köper ni lika gärna en begagnad Kesla som en Moheda?
Kesla vagnen finns färdig och den kan jag inte ändra om, Moheda beställer jag i så fall.
the problem is not the problem the problem is your attitude about the problem