Skogsvagn (Huggarvagnar)

Driven Kesla eller odriven Moheda?

197 inlägg 102919 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#274362 Hej. Hjälp mig gärna till ett vettigt beslut. Jag har en ganska rejäl traktor 130hk 4WD och ca 6ton 113L/min. Har tidigare haft en Mowi 10t vagn med 400kran. Nu ska jag byta och har sålt min gamla vagn. Jag har fått pris på en Moheda M101 med M40 kran stödben, radio vinsch, EHC elservo, 18"hjul och ingen drift. Jag har också fått pris på en Kesla 12tons vagn med drift 6,8m kran (204t) elservo och ingen vinsch. Priset på dessa två vagnar är ganska lika varandra vilken hade ni valt, mina argument:
Moheda: Känt fabrikat, bra andrahandsvärde och lättsålt, nära till ÅF, slitstark, (för dyr med drift)
Kesla: Lite större vagn, lite längre kran, drift stort plus, Ingen vinsch, känt märke, (kanske inte lika lätt o sälja?) priset (Denna vagn ska kosta betydligt mer än det jag blivit erbjuden o köpa den för) Kesla och Mowi är nog ganska lika i pris annars.

Jag har även tittat på Mowi 1050 med 400kran och EHC men vill prova vikarmskran denna gång. Hur tänker ni?



   TS
FTG
Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Blivande snickare  
#274387 Fullständig novis inom området men jag skulle ha valt keslan p.g.a längre kran å framförallt driften. Vinchen kan ju eftermonteras om man så vill. Svårsåld tror jag inte den är.

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Bax  
#274390 Min kollega har en Valtra 900 och en Farmavagn, han sitter hela tiden och jämför sitt ekipage med den Hemek 650 han också har, men tänker sälja.
Traktor med vagn är smidigare i skogen, men han saknar hela tiden driften på vagnen, som Hemeken har, och dess längre kran. (men kranen är ju alltid en halvmeter för kort)
Jag skulle gå på driven vagn.

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

stegmaster  
#274396 Tja, en radiovinch kostar vel inte "mer" en ca 15-20tkr, sen var det vel så at du ska köra efter skördaren, och då kommer du vel inte at vincha oavsett, eller??
När det gäller drift, så om behovet finns så ska du självklart köpa til detta.
Blir nog drygt att leva med en vagn utan, om behovet för drift finns flere gånger pr, dag.
(Själv har jag inte detta behov, på andra sidan har jag behov för broms, då terrängen er helt annorlunda här i vest Norge, tom vagn uppför, fullt lass nedför ).

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274401 Jag röstar också Kesla, drömvagn ju....
Vinsch till Kesla har jag för mig inte är så blodigt dyrt heller.

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274412 Andrahandsvärdet har du redan fått en peng för då om kesslan är rabatterad!
Sedan skulle jag alltid ta kärra med drift då jag har en driven Moheda sen tidigt 90tal.
Problemet med drift är att när du väl sitter fast sitter du ännu värre än utan ;)

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274417 Funderar du på vinch är det nog billigare att köpa med den samtidigt än att
köpa en och eftermontera.

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

alias  
#274422 Bär mig emot att medge, då jag verkligen gillar Mohedas vagnar, men drift och längre kran hade nog vägt tyngre ifall priset är likvärdigt.

Fråga: Dröjer det ett, två eller tre år innan det står en driven Mohedavagn på gården (får nästan intrycket att du handlar maskiner som vanliga dödliga byter kalsonger)?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Seb macahan  
#274430 Det var inte riktigt meningen o byta vagnen nu, skulle gjort det i höstas men då var intresset svalt för min vagn. Sen blev det skogsmaskin o nu ringde en som hittat min gamla annons. Eftersom jag var tvungen o byta ventilpaket på den gamla och fick bra betalt för den så blev beslutet att byta. Förstår om det verkar som kalsongbyten. Men det bara råkade bli så denna gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Robertberg  
#274432 Kesla och eftermonterad vinsch!

Användarvisningsbild

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Mannfolk  
#274441 Kan Dock rekommendera Kesla för kvalite och funktion :wink: . MEN vagnen njaa centrum rör och vinglig. Av alla bilder på mohedas vagnar så tycker ja dem ser betydligt stabilare ut. JonathanA:s greijjer skulle jag kört på när du ämnar på Moheda.


Kör också sjölv med dubbelram och är nöjd :P

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

OlaE  
#274451 Kör med centrumram och är nöjd. ;-)
Men det är klart, så är inte Mohedan vi har klent dimensionerad.

I och för sig har vi en stor vagn (15 tonnare) men utan drift hade det inte varit lönt att köra i skogen.

Driften gör ju trots allt att vagnen beter sig helt annorlunda.
Istället för att asa den upp och ner för stubbe och sten klättrar den fint själv.
Samma sak om traktorn, den kan putta fram traktorn där det behövs, när traktorn inte orkar både sig själv och vagnen.

När man backar så går vagnen dit du vill, istället för att den kasar lite hur som helst utan drivning. Man kan ta sig runt ställen man inte trodde gick, om drivningen skjuter på eller drar som man vill.

Kort sagt, utan vagnsdrift hade jag inte kört med traktor och vagn i skogen.

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

slatte  
#274458 Vi har en 10HD kesla vagn med 204T kranen, är mycket nöjd med denna. Skulle inte ha klarat sig utan driften är ett mycket stort plus, dock så har vi bara en Fiat 70/90 framför kärran.

Kranen är jag också nöjd med, men om jag skulle anmärka på något så skulle det vara att det hade inte skadat med dubbla vridcylindrar, som det är på 300 serien.

Men helt klart ett bra ekipage.

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

alias  
#274464
Mannfolk skrev:Kan Dock rekommendera Kesla för kvalite och funktion :wink: . MEN vagnen njaa centrum rör och vinglig. Av alla bilder på mohedas vagnar så tycker ja dem ser betydligt stabilare ut. JonathanA:s greijjer skulle jag kört på när du ämnar på Moheda.


Kör också sjölv med dubbelram och är nöjd :P


Kör inte JonathanA en driven Mowi 1250, eller har jag vänt ihop det?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Driven Kesla eller odriven Moheda?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274470 Kesla är väl samma som patu och patruuna och dom är ju välkända.
Valet är enkelt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).