Skogsmiljö och Trädlära

Ekvirke angripet av larver

14 inlägg 7691 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ekvirke angripet av larver

jakobn  
#273741
Skadedjur3.jpg
När jag höll på med stallinredningen ikväll hitta jag larver i en del av virket. Vill minnas att jag sett liknande djur och gångar i ekstockar. Gångarna är ca 6 millimeter och fyllda av trämjöl/spån.
Vad kan detta vara och hur skadligt är det? Är mer virke angripet blir det nog svårt att sälja till rimligt pris. Ser ut att vara nästan enbart ytved som är angripet.
Vill gärna ha reda på när de kläcks så jag kan kanta och elda upp skalkarna innan det sprider sig.
Skadedjur1.jpg

Skadedjur4.jpg

Skadedjur2.jpg

Skadedjur3.jpg




   TS
Användarvisningsbild

Re: Ekvirke angripet av larver

Camwood  
#273904 Det ser ut som det är kärnan( den mörkare veden) som larverna är. Vilken del av Sverige håller du till och sågar ek? jag vet inte exakt vad du frågar efter men att sågat virke utan bark blir angripet efter uppsågning är nog sällsynt.

Användarvisningsbild

Re: Ekvirke angripet av larver

anersimyra  
#273908 Gå med i facebookgruppen :intressanta fynd av insekter i Sverige, du får garanterat genast rätt svar. :smile:

Avatar Fallback

Re: Ekvirke angripet av larver

jakobn  
#273939 Hej, frågar efter vilken insekt det är. Får jag reda på det kan jag kanske vidta eventuella åtgärder.
Det är ytveden som är mörkare på bilderna, det blir gärna så innan det torkat ordentligt,

Nu är jag tyvärr inte med i Facebook, sak till MÅNGA skadeinsekter innan det händer. :-)

Mvh

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ekvirke angripet av larver

anersimyra  
#273961 Jag tog mig friheten att lägga in dina bilder i gruppen, hoppas på svar under dagen :smile:

Avatar Fallback

Re: Ekvirke angripet av larver

jakobn  
#273971
anersimyra skrev:Jag tog mig friheten att lägga in dina bilder i gruppen, hoppas på svar under dagen :smile:

Vet inte vad "gruppen" är, men i vilket fall som helst så tackar jag ödmjukast. :-)

Jag sågar mitt i Skåne i lövbältet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ekvirke angripet av larver

anersimyra  
#273986 Smalbandad Ekbarkbock har föreslagits, har du fått besök av den bredbandade bocken har du en extremt akut hotad gäst i ditt virke... :smile:

Användarvisningsbild

Re: Ekvirke angripet av larver

anersimyra  
#273988
jakobn skrev:
anersimyra skrev:Jag tog mig friheten att lägga in dina bilder i gruppen, hoppas på svar under dagen :smile:

Vet inte vad "gruppen" är, men i vilket fall som helst så tackar jag ödmjukast. :-)

Jag sågar mitt i Skåne i lövbältet.
intressanta fynd av insekter i Sverige är en grupp på Facebook. :smile:

Avatar Fallback

Re: Ekvirke angripet av larver

jakobn  
#273996
anersimyra skrev:
jakobn skrev:
anersimyra skrev:Jag tog mig friheten att lägga in dina bilder i gruppen, hoppas på svar under dagen :smile:

Vet inte vad "gruppen" är, men i vilket fall som helst så tackar jag ödmjukast. :-)

Jag sågar mitt i Skåne i lövbältet.
intressanta fynd av insekter i Sverige är en grupp på Facebook. :smile:


Naturligtvis, borde jag förstått :oops:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ekvirke angripet av larver

jakobn  
#273998
anersimyra skrev:Smalbandad Ekbarkbock har föreslagits, har du fått besök av den bredbandade bocken har du en extremt akut hotad gäst i ditt virke... :smile:


Så gästen är hotad men inte mitt virke hoppas jag.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ekvirke angripet av larver

anersimyra  
#274031
jakobn skrev:
anersimyra skrev:Smalbandad Ekbarkbock har föreslagits, har du fått besök av den bredbandade bocken har du en extremt akut hotad gäst i ditt virke... :smile:


Så gästen är hotad men inte mitt virke hoppas jag.
Du kan läsa om dem på Wikipedia. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Ekvirke angripet av larver

jakobn  
#274226 Det är säkert Smalbandad ekbarkbock. Tyvär hittar jag inga måttangivelser på gångar eller larver, men en bild hitta jag på gångarna som ser ut som de jag har i mitt virke.
De verkar som de lägger sina ägg under barken i juni-juli och gärna på nydöd ved.
Bästa åtgärd borde därför vara att ha all virke barkat eller sågat någon månad innan juni samt förvara virket så att det torkar snabbast möjligt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ekvirke angripet av larver

JensSkoog  
#274265 Pratade med en kille i Linköping i helgen, och han berättade at hans familj hade användt ek i tak inomhus i sommarstugan. En dag föll plötslig ett stort antal "getingar" från hol i eken. Var nog samma. Men, dom kom inte tilbaks, och problemet var slut efter några veckor, even om holen är där fortfarande!
smalbandet ekbarkbock.jpg

Användarvisningsbild

Re: Ekvirke angripet av larver

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274313 Hanterar en hel del ek på jobbet och det är inte så ofta det förekommer insektsangrepp men det händer någon gång ibland.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).