Traktorn i skogen

Rikta en frontlastare???

16 inlägg 15962 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rikta en frontlastare???

alias  
#274280 Funderar lite på hur man bäst och enklast riktar en frontlastare som är lite skev i höjdled.

Jag uppskattar att ena sidan av redskapsfästet är ca 2-3 cm högre än den andra (om jag syftar mot traktorns ram). Det är med andra ord inga större avvikelser, men väl så irriterande med en skopa som är drygt 2 meter bred (höjdskillnaden ger ju större utslag där än om man mäter på lastarens egna bredd).

Lastaren är en Trima 340. Jag upplever inte att den är skev i sidled.

Misstänker att värmande av ändarna på det tvärgående röret mellan fronten på traktorn och redskapsfästet kan vara att föredra innan man försöker tvinga konstruktionen åt något håll (hur gör man då med hydraulledningarna?) - bra eller dålig idé?

Är det någon som har erfarenheter av dylika operationer och kan komma med tips och trix så uppskattas det oerhört.

Edit: ändrade lastarfästet till redskapsfästet i andra stycket.

MVH
Alias


Senast redigerad av alias mån 31 mar 2014, 17:48, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Rikta en frontlastare???

Skogstomte  
#274288 Hur menar du? Menar du att redskapsfästet lutar åt ena sidan? Eller hela lastaren så att det är fästjärnen som är sneda? I så fall är det väl bättre att ge sig på dom istället för att kröka lastaren.

Användarvisningsbild

Re: Rikta en frontlastare???

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274298 Det brukar vara det runda tvärröret som tvinnar sig lite. Det har hänt mig två gånger på en Trima 1470. Bara att skära loss lyftarmen från tvärröret på ena sidan, rikta in och svetsa fast igen.

Avatar Fallback

Re: Rikta en frontlastare???

alias  
#274299
Skogstomte skrev:Hur menar du? Menar du att redskapsfästet lutar åt ena sidan? Eller hela lastaren så att det är fästjärnen som är sneda? I så fall är det väl bättre att ge sig på dom istället för att kröka lastaren.


Såg att jag skrivit fel i första inlägget. Vad jag kan se så är det redskapsfästet som lutar och ej infästningen av lastaren i traktorn.

Ursäkta att jag uttryckte mig otydligt.

MVH
Alias

   TS
Avatar Fallback

Re: Rikta en frontlastare???

alias  
#274300
0470 skrev:Det brukar vara det runda tvärröret som tvinnar sig lite. Det har hänt mig två gånger på en Trima 1470. Bara att skära loss lyftarmen från tvärröret på ena sidan, rikta in och svetsa fast igen.


Intressant.

Menar du att det var spänningar i godset som orsakat detta?

MVH
Alias

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rikta en frontlastare???

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274302 Två metoder känns inom räckvidd för hemmapularen enligt mig, den ena metoden är att
med grävmaskin eller liknande trycka den rak medan den sitter på traktorn.
Den andra metoden är som nämndes att skära lös och svetsa fast med förskjutning.
Min morbror hade liknande problem med H10 baklastaren och han delade redskapsfästet
i tre delar och försköt felet litegrann i vardera skarv och den blev helt ok.

Användarvisningsbild

Re: Rikta en frontlastare???

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274303
alias skrev:
0470 skrev:Det brukar vara det runda tvärröret som tvinnar sig lite. Det har hänt mig två gånger på en Trima 1470. Bara att skära loss lyftarmen från tvärröret på ena sidan, rikta in och svetsa fast igen.


Intressant.

Menar du att det var spänningar i godset som orsakat detta?

MVH
Alias

Yttre våld är nog källan till även detta fel.

Användarvisningsbild

Re: Rikta en frontlastare???

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274304 Eller som de säger i filmerna; Blunt force trauma.

Avatar Fallback

Re: Rikta en frontlastare???

alias  
#274307
Slurfi skrev:Två metoder känns inom räckvidd för hemmapularen enligt mig, den ena metoden är att
med grävmaskin eller liknande trycka den rak medan den sitter på traktorn.
Den andra metoden är som nämndes att skära lös och svetsa fast med förskjutning.
Min morbror hade liknande problem med H10 baklastaren och han delade redskapsfästet
i tre delar och försköt felet litegrann i vardera skarv och den blev helt ok.


Har nog närmast varit inne på att rikta med grävmaskin hos en granne. Det jag funderar på är om man bör värma godset på lastaren något för att få den lite "formbarare" (tror Totte uttryckte någon förbannelse över "kallsmeder").

Känns trevligare rent estetiskt att ha en rak lastare med ett rakt redskapsfäste än att ha en sned lastare med ett snett redskapsfäste (ogillar bristande symetri något oerhört).

MVH
Alias

   TS
Avatar Fallback

Re: Rikta en frontlastare???

jannee  
#274308 Du kan säkert böja tillbaka det men till vilken nytta, du kommer snart att kröka det igen. Enda chansen är att överkompensera, när du böjer tillbaka och sedan förstärka.
Alltid lättare att böja varmt, å andra sidan tror jag att du samtidigt tar bort den inneboende styvheten, vilket gör att det snart är snett igen.
Säkrast och bäst är nog ändå att leta reda på en gammal smed, de har den hantverksskicklighet som kan behövas.
Har böjt truckgafflar, vi har rätat dem, men snart är de lika krokiga igen.

Användarvisningsbild

Re: Rikta en frontlastare???

totte  
#274319
Har nog närmast varit inne på att rikta med grävmaskin hos en granne. Det jag funderar på är om man bör värma godset på lastaren något för att få den lite "formbarare" (tror Totte uttryckte någon förbannelse över "kallsmeder").


Nja, det har jag nog gjort, men det handlar mer om när man skall kröka järn i snäva böjar och sånt, då vill det gärna bli sprickor i materialet om man kallböjer. Det är en annan fråga när det handlar om att rikta upp nåt som är lite snett, det handlar ju inte om att kröka något.

jannee skrev:Alltid lättare att böja varmt, å andra sidan tror jag att du samtidigt tar bort den inneboende styvheten, vilket gör att det snart är snett igen.


Tror jannee har rätt här. För att få en hållbar lösning så tror jag att man bör gå på förslaget att skära och svetsa om och så svetsa på förstärkning. Att dunka på med grävmaskin låter lite otillförlitligt, stor risk att det antingen går tillbaka, eller så överkompenserar man och det blir snett åt andra hållet och då med risk att det blivit försvagningar.

Lättare att diskutera det om du har en bild på lastaren.

Användarvisningsbild

Re: Rikta en frontlastare???

Skogstomte  
#274323
alias skrev:
Skogstomte skrev:Hur menar du? Menar du att redskapsfästet lutar åt ena sidan? Eller hela lastaren så att det är fästjärnen som är sneda? I så fall är det väl bättre att ge sig på dom istället för att kröka lastaren.


Såg att jag skrivit fel i första inlägget. Vad jag kan se så är det redskapsfästet som lutar och ej infästningen av lastaren i traktorn.

Ursäkta att jag uttryckte mig otydligt.

MVH
Alias


Lugna puckar :) Har själv "bonnariktat" vår föregående lastare genom att sätta hörnet på snöskopan under något som inte ger sig, sedan lyfta och tilta och på så vis vrida tillbaka lastaren. Ska inte säga att det blev särskilt bra för det mjukade upp lastaren så den blev lättare sned igen...

Avatar Fallback

Re: Rikta en frontlastare???

Södergård  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274327 Hade en prao som provade öppna en helsida på en saab 9 5. efter vi riktat den flera gånger kallt med grävare, & dyl tog jag & skar isär den & svetsade ihop den & sen dess (6år) har jg inte behövt rikta den igen

Avatar Fallback

Re: Rikta en frontlastare???

alias  
#274329
totte skrev:
Har nog närmast varit inne på att rikta med grävmaskin hos en granne. Det jag funderar på är om man bör värma godset på lastaren något för att få den lite "formbarare" (tror Totte uttryckte någon förbannelse över "kallsmeder").


Nja, det har jag nog gjort, men det handlar mer om när man skall kröka järn i snäva böjar och sånt, då vill det gärna bli sprickor i materialet om man kallböjer. Det är en annan fråga när det handlar om att rikta upp nåt som är lite snett, det handlar ju inte om att kröka något.

jannee skrev:Alltid lättare att böja varmt, å andra sidan tror jag att du samtidigt tar bort den inneboende styvheten, vilket gör att det snart är snett igen.


Tror jannee har rätt här. För att få en hållbar lösning så tror jag att man bör gå på förslaget att skära och svetsa om och så svetsa på förstärkning. Att dunka på med grävmaskin låter lite otillförlitligt, stor risk att det antingen går tillbaka, eller så överkompenserar man och det blir snett åt andra hållet och då med risk att det blivit försvagningar.

Lättare att diskutera det om du har en bild på lastaren.


Ska se om jag kan komma ihåg kameran när jag skall ut till fastigheten i helgen.

Sen hoppas och tror jag att grannen har rätt gott omdöme gällande det mekaniska (tror det är det som är skilnaden mellan att rikta och totaldemolera). Han har jobbat hos en maskintillverkare tidigare och är något av en "klurgubbe" när det gäller maskiner.

Jag hoppas att han avråder mig från att rikta lastaren om han inte själv tror att resultatet blir bra.

MVH
Alias

   TS
Avatar Fallback

Re: Rikta en frontlastare???

alias  
#274333 Innan man skrider till handling (oavsett metod) så skall jag mäta lite diagonaler på lastaren och förhållande lastare-traktor för att se var man har differenserna.

Kanske rent av slutar med att lastaren får vara som den är.

MVH
Alias

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).