Motorsåg och handhållet

Trimma Jonsered XF

80 inlägg 28905 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#273979 Jag har nu tagit av cylindern på jonsereden, kolven har brännmärkte vid insugsportarna och cylindern är i ganska bra skick, kan behöva honas, kolvringarna är nog slut som ni sa men dom har inte fastnat i spåret.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Trimma Jonsered XF

totte  
#273992 Brännmärke, är det bara missfärgning och grunda repor eller är det stora repor i metallen? En bild vore bra.

Hona inte cylindern, den är krompläterad. Om det sitter aluminumrester så putsa bort med fint slippapper.

Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#274006
IMAG0012.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#274007 Hur laddar man upp fler bilder i samma inlägg?

IMAG0015.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimma Jonsered XF

totte  
#274022 När du valt bilden och tryckt OK så klickar du "Bifoga filen", då laddar sidan om, sen väljer du nästa bild och så upprepa. När du laddat dom kan du använda knapparna "Placera inom inlägget" för att infoga varje bild precis där du vill ha den. Annars kommer dom i omnvänd ordning mot inladdningen.

Vad jag kan se av bilderna så är det inga problem med kolv och cylinder, tycker dom ser helt OK ut. Ringarna kan nog behöva bytas, nya ringar skall sticka ut betydligt mer utanför kolvytan.

Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#274036 Jag såg till så att ringarna inte satt fast och skar ut en ny packning till ljuddämparen, jag satte ihop allt lite snabbt och jag tror att lite av dom fyra Baren som fattas i kompet var på grund av den trasiga packningen, sågen låter mycket elakare och "ploppigare" samt att det märks när man drar runt den att det är lite mer "plopp" så ett par ringar är nog allt som behövs.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimma Jonsered XF

totte  
#274084 Tror i o f s inte att ljuddämparpackningen påverkar kompen, men bara det faktum att du varit och rört i den kan göra att ringarna biter lite bättre. Hursomhelst, med nya ringar bör den bli i prima skick.

Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#274096 Den gamla packningen var skjuten i botten så det har blåst avgaser rakt ut bakom dämparen.

Jag vet inte vad ni vet men jag har blivit lärd att tvåtaktare behöver ett visst motstånd för att gå bra och om det blåser rakt ut innan dämparen blir det inte så bra motstånd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimma Jonsered XF

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274116
Westra Aros skrev:Den gamla packningen var skjuten i botten så det har blåst avgaser rakt ut bakom dämparen.

Jag vet inte vad ni vet men jag har blivit lärd att tvåtaktare behöver ett visst motstånd för att gå bra och om det blåser rakt ut innan dämparen blir det inte så bra motstånd.

Just på såg är det lite annorlunda än andra motorer med samma principer/motortyp eftersom man jagar olika egenskaper.

Portarnas öppningstider och utformning är annorlunda det ger olika behov av dämpning eftersom utblås portens placering och form ger visst motstånd redan i sågens cylinder. Det är inte mycket som krävs oftast.

Alla portarna spelar gemensamt en stor roll i melodin. De tryck som skapas och finna är beroende av dem.

Kass packning påverkar inte prestandan.

Svart på kolv betyder ibland att det sipprar kompression förbi ringarna. Då är det svart på kolv ovanför ringarna med.
Ibland är det inte det och det är olja som klibbat på kolven.
Misstänks ringarna vara slitna är det bara o kolla. Tjocklek och spänst, samma som på allt annat...

Användarvisningsbild

Re: Trimma Jonsered XF

totte  
#274138 Instämmer med vad Mange säger, en blåst packning där påverkar inte kompressionen, och prestandan försumbart. Det mesta pekar på ringarna.

Du kan prova följande. Ta först kompressionen, häll sen i ett par teskedar vanlig smörjolja i tänsdstiftshålet, dra runt ett par gånger och testa sen kompressionen igen. Stiger den en bra bit är ringarna dåliga.

Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Blivande snickare  
#274140 Bra tips totte, tack! :grin: ^:)^

Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#274145 Tänk vad man lär sig, så det skulle i princip vara möjligt att såga utan dämpare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimma Jonsered XF

totte  
#274149 Ja, men du måste i så fall ställa på betydligt mer bränsle med förgasarnålarna för den andas igenom mycket mer och en hel del bränsle åker oförbränt rakt ut om du inte har dämparen på. Köra helt utan är inte att rekommendera, du gör åt massor med soppa utan att få ut mer effekt, men det går.

Men lite lagom ändring kan göra skillnad. Många öppnar upp sina dämpare, borrar extrahål eller löder i flera eller större utloppspipor, ökar bränslet och får ut lite mer effekt. En liten extraläcka som en trasig packning däremot gör knappast märkbar skillnad.

Finns flera gamla trådar här om ljuddämpamoddning.

Avatar Fallback

Re: Trimma Jonsered XF

Westra Aros  
#274150 Jo jag kikade på det där av en slump när jag började hålla på med sågar men sen har jag inte läst mycket mer.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Trimma Jonsered XF

totte  
#274152 Och, bör tilläggas, de här stora gamla sågarna är oftast inte nån stor idé att modda dämparen på, det är ganska bra utblås på dom och de är redan byggda för mycket vridmoment. Det är framför allt på nyare högvarviga kvistningssågar som du kan vinna bättre vridmoment med att börja borra i plåten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).