Motorsåg och handhållet

Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

202 inlägg 95908 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

palbin  
#273747 Jag kollade in Julas fällkil på weben

729164-jpg.jpg

Den ser väl varken avsevärt mer eller avsevärt mindre rutten
ut än andra plastkilar ... ? Det som är bra med dem är väl helt
enkelt att det går fint att såga i dem ... samt att de är lättvik-
tiga ...?

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Hema  
#273749
anersimyra skrev:
röjar kalle skrev:En situation blir aldrig farlig för en du min käre Myra eller jag bär oss dumt åt. Om man undkommer med
livet i behåll kallas det tur.

Jo så är det, jag garvade så inihelvete i dag :lol: Jag jobbade med den ene av bröderna jag tidigare berättat om. Vi kollade var vi skulle hugga väg. Vi beslöt att ta en gran på ca 17 - 18 meter. När jag gör fällskäret ser jag " token " ta tag i en gren och dra trädet mot sig :shock: Jag slutar såga och frågar vad han tänker göra. Ja, jag hjälper till att dra, sa han :surp: Du tycker inte det är riskabelt då, sa jag. Nja, jag och brorsan har aldrig hållt på med säkerhet som ni gör. Nej, ok, sa jag och sågade färdigt. "Token " står kvar och drar i grenen när trädet faller rakt mot honom :surp: :surp: I sista ögonblicket ser jag att han stöddigt flinande går mot stubben, men trädet faller något hastigare än han räknat med, han fångas in i grenverket och lyckas med nöd och näppe undvika att bli klämd.. :lol: :lol: Det jag garvade åt var ögonen och flinet. Ögonen blev som tefat, det " smidiga flinet " förvandlades till en krystad grimas ... :lol: :lol: :lol: jag tror fan det nästan blev " brunt på sömmen.". :lol: :lol: :lol:

Du vart aldrig orolig för att han skulle skada sig? Jag kan förstå att man tröttnar på idioti, men om han hade skadat sig sig, så hade du stått där mot bättre vetandes..

Men nu verkar det ju ha blivit en fullträff (precis så som man skulle ha önskat), så att han kanske lärde sig en läxa. : )

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

mghg  
#273751
palbin skrev:Jag kollade in Julas fällkil på weben

729164-jpg.jpg

Den ser väl varken avsevärt mer eller avsevärt mindre rutten
ut än andra plastkilar ... ? Det som är bra med dem är väl helt
enkelt att det går fint att såga i dem ... samt att de är lättvik-
tiga ...?

Denna tråd skapades av Vedia.se som uppmärksammat att det medföljer en instruerade bild där riktskär och fällskär går omlott. Och gör man så blir brytmånen i praktiken avsågad vilket kan vara livsfarligt.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

palbin  
#273754 Ja nu när du säger det så kommer jag ihåg det faktiskt - tack
för påminnelsen! :)

DSC00292.JPG
Senast redigerad av palbin tor 27 mar 2014, 23:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

anersimyra  
#273755
Hema skrev:
anersimyra skrev:
röjar kalle skrev:En situation blir aldrig farlig för en du min käre Myra eller jag bär oss dumt åt. Om man undkommer med
livet i behåll kallas det tur.

Jo så är det, jag garvade så inihelvete i dag :lol: Jag jobbade med den ene av bröderna jag tidigare berättat om. Vi kollade var vi skulle hugga väg. Vi beslöt att ta en gran på ca 17 - 18 meter. När jag gör fällskäret ser jag " token " ta tag i en gren och dra trädet mot sig :shock: Jag slutar såga och frågar vad han tänker göra. Ja, jag hjälper till att dra, sa han :surp: Du tycker inte det är riskabelt då, sa jag. Nja, jag och brorsan har aldrig hållt på med säkerhet som ni gör. Nej, ok, sa jag och sågade färdigt. "Token " står kvar och drar i grenen när trädet faller rakt mot honom :surp: :surp: I sista ögonblicket ser jag att han stöddigt flinande går mot stubben, men trädet faller något hastigare än han räknat med, han fångas in i grenverket och lyckas med nöd och näppe undvika att bli klämd.. :lol: :lol: Det jag garvade åt var ögonen och flinet. Ögonen blev som tefat, det " smidiga flinet " förvandlades till en krystad grimas ... :lol: :lol: :lol: jag tror fan det nästan blev " brunt på sömmen.". :lol: :lol: :lol:

Du vart aldrig orolig för att han skulle skada sig? Jag kan förstå att man tröttnar på idioti, men om han hade skadat sig sig, så hade du stått där mot bättre vetandes..

Men nu verkar det ju ha blivit en fullträff (precis så som man skulle ha önskat), så att han kanske lärde sig en läxa. : )
Har man inte lärt sig på 48 år, då lär man sig aldrig. Vad gäller risken att han skadat sig, den största risken var att egot fått sig en smäll. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Äboda  
#273766 Var inne på Jula i veckan i ett annat ärende i veckan, passade på att köpa en kil ( den sista som fanns i butiken) efter att ha läst denna tråd. Får väl prova den nästa gång det är dags att fälla något.
Noterade dock att den såldes utan förpackning och instruktion.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

palbin  
#273767 Tja - så länge Du inte försöker slå in den med storsläggan i
foten på Dig själv eller liknande så skall det nog gå bra :) ... .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).