Motorsåg och handhållet

Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

202 inlägg 95669 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

halvproffs  
#273321 Så fick inte jag lära mig, utan när man hade fått dit slanan så sågade man av fällkammen. Kom inte trädet då så tog man en massavedbit och ställde sig på sidan om trädet och använde slanan som hävarm bakom trädet och när det kanade iväg gick man snabbt några steg i sidled.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Jim_the_one  
#273327
Huggarn skrev:ok anersimyra! jag betvivlar inte det du säger då jag har stor respekt för dina kunskaper!

Att S.S snubben råkade halka gör ju inte själva metoden farlig!? han får helt enkelt stå på benen!

jag är rätt säker på hur det hela har gått till! han eller ni har sågat av brymånen som man brukar göra, trädet kom inte ändå så då ställde han sig å hoppa på slanan! eller hur? jodå, så har jag gjort många ggr! men man vet ju att trädet kommer förr eller senare så man är ju beredd! råkar man halka i det ögonblicket så är det ju inte själva metodens fel utan ens eget? man kan ju tycka vad man vill, men så ser jag på det hela! :smile:



Det är precis det där beteendet som dom vill få bort från skogen, man vet att det är farligt. Man vet att rätt var det är så kniper det till. Men lik förbannat så står du där å hoppar.

Jag håller med dig om att det är ens eget fel att man halkar överhuvudtaget. Fast egentligen är det metodens fel. Man skulle överhuvudtaget inte använt den metoden. För att just den metoden har den risken.


Och man lär sig andra metoder på kursen som inte har sådana risker.

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

röjar kalle  
#273357 Jag brukar lumpa ner det förbannade trädet går fortare än slana

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

anersimyra  
#273358
röjar kalle skrev:Jag brukar lumpa ner det förbannade trädet går fortare än slana
:lol: :lol: Det är även min.." favoritmetod.".. :smile: :smile:

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

alias  
#273360 Är också lite inne på Huggarns resonemang, inte F*N börjar man med kana på slana innan man testat att vrida eller baxa ner trädet - och då har man ju varit tvungen att kapa brytmånen innan kana på slana blir aktuellt.

Blev inte heller riktigt klok på uppgift 1 på praktiska provet för nivå C;

Vad har man normalt med sig i skogen som man använder för att rigga en vinchwire på minst 5 meters höjd?

I kompendiet finns ju också ett diagram som visar att du behöver anbringa halva kraften på wiren om du fäster den på 10 meters höjd istället för på fem meters höjd (det du vinner i kraft förlorar du i väg).

Är tanken här att man ska ha med sig en längre kviststång eller stege eller klätterutrustning för att fästa utrustningen?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Brickan  
#273365
röjar kalle skrev:Jag brukar lumpa ner det förbannade trädet går fortare än slana
Nybörjare som jag är så har jag också provat den metoden. Det kan bli en bit, en till, en till, … Har även hamnat i det läget att det som är kvar hänger i det fasthållande trädet utan markkontakt. Man ska inte låta en asp få tag i en gran.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273372
Jim_the_one skrev:
Huggarn skrev:ok anersimyra! jag betvivlar inte det du säger då jag har stor respekt för dina kunskaper!

Att S.S snubben råkade halka gör ju inte själva metoden farlig!? han får helt enkelt stå på benen!

jag är rätt säker på hur det hela har gått till! han eller ni har sågat av brymånen som man brukar göra, trädet kom inte ändå så då ställde han sig å hoppa på slanan! eller hur? jodå, så har jag gjort många ggr! men man vet ju att trädet kommer förr eller senare så man är ju beredd! råkar man halka i det ögonblicket så är det ju inte själva metodens fel utan ens eget? man kan ju tycka vad man vill, men så ser jag på det hela! :smile:



Det är precis det där beteendet som dom vill få bort från skogen, man vet att det är farligt. Man vet att rätt var det är så kniper det till. Men lik förbannat så står du där å hoppar.

Jag håller med dig om att det är ens eget fel att man halkar överhuvudtaget. Fast egentligen är det metodens fel. Man skulle överhuvudtaget inte använt den metoden. För att just den metoden har den risken.


Och man lär sig andra metoder på kursen som inte har sådana risker.


Det är nog inte farligare än mycket annat här i livet! vilka "dom" är det som vill få bort detta från skogen? jag kan inte i min vildaste fantasi begripa vad det är som är så farligt med kana på slana? :roll: visst är det en risk inblandad! men det är det ju i allting vi gör? man kan snubbla på en tröskel å bryta tårna å ramla och slå i pannbenet i golvet så man dör också! det man aldrig hör ett ljud om som jag verkligen tycker är ett riskmoment och det absolut farligaste momentet inom trädfällning är när man fäller ett träd och rotstocken slår upp nästan i ansiktet på en! försök att ta bort det om dom kan! vad är nästa steg då? förbjud manuell trädfällnig? jäkla trams! det hela är rätt enkelt!... antingen fäller/hugger man skog med motorsåg och tar dom risker som det innebär! eller så låter man bli...å sysslar med nåt annat istället!

sen vill jag veta vilka andra metoder man får lära sig på kursen som inte innebär sådana risker vid fastfällt träd? hämta en skotare? vinch mm? det finns många alternativa sätt att lära ut för en kursföreträdare" och på en dyr kurs funkar det nog bra! men vem betalar dessa alternativ i verkliga livet då?

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

anersimyra  
#273396
alias skrev:Är också lite inne på Huggarns resonemang, inte F*N börjar man med kana på slana innan man testat att vrida eller baxa ner trädet - och då har man ju varit tvungen att kapa brytmånen innan kana på slana blir aktuellt.

Blev inte heller riktigt klok på uppgift 1 på praktiska provet för nivå C;

Vad har man normalt med sig i skogen som man använder för att rigga en vinchwire på minst 5 meters höjd?

I kompendiet finns ju också ett diagram som visar att du behöver anbringa halva kraften på wiren om du fäster den på 10 meters höjd istället för på fem meters höjd (det du vinner i kraft förlorar du i väg).

Är tanken här att man ska ha med sig en längre kviststång eller stege eller klätterutrustning för att fästa utrustningen?

MVH
Alias
Vilken utrustning man har med beror ju på uppdragets natur :smile:

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

Jim_the_one  
#273432
Huggarn skrev:
Jim_the_one skrev:
Huggarn skrev:jag är rätt säker på hur det hela har gått till! han eller ni har sågat av brymånen som man brukar göra, trädet kom inte ändå så då ställde han sig å hoppa på slanan! eller hur? jodå, så har jag gjort många ggr! men man vet ju att trädet kommer förr eller senare så man är ju beredd! råkar man halka i det ögonblicket så är det ju inte själva metodens fel utan ens eget? man kan ju tycka vad man vill, men så ser jag på det hela! :smile:



Det är precis det där beteendet som dom vill få bort från skogen, man vet att det är farligt. Man vet att rätt var det är så kniper det till. Men lik förbannat så står du där å hoppar.

Jag håller med dig om att det är ens eget fel att man halkar överhuvudtaget. Fast egentligen är det metodens fel. Man skulle överhuvudtaget inte använt den metoden. För att just den metoden har den risken.


Och man lär sig andra metoder på kursen som inte har sådana risker.


Det är nog inte farligare än mycket annat här i livet! vilka "dom" är det som vill få bort detta från skogen? jag kan inte i min vildaste fantasi begripa vad det är som är så farligt med kana på slana? :roll: visst är det en risk inblandad! men det är det ju i allting vi gör? man kan snubbla på en tröskel å bryta tårna å ramla och slå i pannbenet i golvet så man dör också! det man aldrig hör ett ljud om som jag verkligen tycker är ett riskmoment och det absolut farligaste momentet inom trädfällning är när man fäller ett träd och rotstocken slår upp nästan i ansiktet på en! försök att ta bort det om dom kan! vad är nästa steg då? förbjud manuell trädfällnig? jäkla trams! det hela är rätt enkelt!... antingen fäller/hugger man skog med motorsåg och tar dom risker som det innebär! eller så låter man bli...å sysslar med nåt annat istället!

sen vill jag veta vilka andra metoder man får lära sig på kursen som inte innebär sådana risker vid fastfällt träd? hämta en skotare? vinch mm? det finns många alternativa sätt att lära ut för en kursföreträdare" och på en dyr kurs funkar det nog bra! men vem betalar dessa alternativ i verkliga livet då?



Arbetsmiljöverket, dom vill ha bort alla olyckor.

Lägg dit slanan och baxa sedan trädet med en annan slana, eller lyft toppen på nyss ditlagda slana med en annan slana.

Att trädet slår upp, jätte enkelt, stå inte kvar flytta på sig ett par meter snett bakåt.
Farligast är mindre träd, stora träd har man respekt för medans mindre är man mer nonchalant mot. Men dom slår sönder en rätt duktigt oxå.


alias skrev:Är också lite inne på Huggarns resonemang, inte F*N börjar man med kana på slana innan man testat att vrida eller baxa ner trädet - och då har man ju varit tvungen att kapa brytmånen innan kana på slana blir aktuellt.

Blev inte heller riktigt klok på uppgift 1 på praktiska provet för nivå C;

Vad har man normalt med sig i skogen som man använder för att rigga en vinchwire på minst 5 meters höjd?

I kompendiet finns ju också ett diagram som visar att du behöver anbringa halva kraften på wiren om du fäster den på 10 meters höjd istället för på fem meters höjd (det du vinner i kraft förlorar du i väg).

Är tanken här att man ska ha med sig en längre kviststång eller stege eller klätterutrustning för att fästa utrustningen?

MVH
Alias



Du har väl med dig en såg? Går väl att såga till en slana.

Annars så får det bli kastpåse med lina.

Jag kan ha fel, har inte C-kursen.. än.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

mghg  
#273461
alias skrev:Är också lite inne på Huggarns resonemang, inte F*N börjar man med kana på slana innan man testat att vrida eller baxa ner trädet - och då har man ju varit tvungen att kapa brytmånen innan kana på slana blir aktuellt.

Vridning med vändband är givetvis förstahandsvalet vid nedtagning av fastfällda träd och det är den metod som lärs ut på B-nivån för motorsågskörkortet. "Kana på slana" är en avancerad metod som kräver mycket sågning, men om det är ett tungt och svårt träd som måste baxas långt bakåt innan det släpper kan det löna sig den metoden.

alias skrev:Blev inte heller riktigt klok på uppgift 1 på praktiska provet för nivå C;

Vad har man normalt med sig i skogen som man använder för att rigga en vinchwire på minst 5 meters höjd?

I kompendiet finns ju också ett diagram som visar att du behöver anbringa halva kraften på wiren om du fäster den på 10 meters höjd istället för på fem meters höjd (det du vinner i kraft förlorar du i väg).

Är tanken här att man ska ha med sig en längre kviststång eller stege eller klätterutrustning för att fästa utrustningen?

MVH
Alias

C-nivån handlar om svåra och riskfyllda arbeten såsom nedtagning av svåra träd, nedtagning av svårt fastfällda träd och upparbetning av vindfällda träd.

Det finns situationer/uppdrag som kräver riggning av lina med hög fästpunkt, t.ex. fällning av ett stort träd med kraftigt baklut i närheten av hus. Med teleskopskaft och speciell fällsax kan man nå en en fästpunkt på c:a 6 m (ungefär samma med stege). Med hjälp av en kastpåse på en tunn lina kan man nå höjder på mellan 7 till 10 m. (Mer än så tycker jag inte är lönt att förklara i ett foruminlägg, vill man lära sig skall man se det i praktiken.)

anersimyra skrev:Vilken utrustning man har med beror ju på uppdragets natur :smile:

Instämmer!

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

röjar kalle  
#273546 Skall man lära ut svåra och riskfyllda arbeten det är väl dom dumheterna kursen skall stävja har jag fattat fel eller ?

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

anersimyra  
#273597
röjar kalle skrev:Skall man lära ut svåra och riskfyllda arbeten det är väl dom dumheterna kursen skall stävja har jag fattat fel eller ?

Man lär sig att på ett säkert sätt bemästra potentiellt farliga situationer. :smile:

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

röjar kalle  
#273709 En situation blir aldrig farlig för en du min käre Myra eller jag bär oss dumt åt. Om man undkommer med
livet i behåll kallas det tur.

Avatar Fallback

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

tallen100  
#273716 Precis, och det finns oftast många olika sätt att göra på, beroende på situationen.
Viktigast är sunt förnuft.

Användarvisningsbild

Re: Jula fällkil, kommer orsaka olyckor...

anersimyra  
#273745
röjar kalle skrev:En situation blir aldrig farlig för en du min käre Myra eller jag bär oss dumt åt. Om man undkommer med
livet i behåll kallas det tur.

Jo så är det, jag garvade så inihelvete i dag :lol: Jag jobbade med den ene av bröderna jag tidigare berättat om. Vi kollade var vi skulle hugga väg. Vi beslöt att ta en gran på ca 17 - 18 meter. När jag gör fällskäret ser jag " token " ta tag i en gren och dra trädet mot sig :shock: Jag slutar såga och frågar vad han tänker göra. Ja, jag hjälper till att dra, sa han :surp: Du tycker inte det är riskabelt då, sa jag. Nja, jag och brorsan har aldrig hållt på med säkerhet som ni gör. Nej, ok, sa jag och sågade färdigt. "Token " står kvar och drar i grenen när trädet faller rakt mot honom :surp: :surp: I sista ögonblicket ser jag att han stöddigt flinande går mot stubben, men trädet faller något hastigare än han räknat med, han fångas in i grenverket och lyckas med nöd och näppe undvika att bli klämd.. :lol: :lol: Det jag garvade åt var ögonen och flinet. Ögonen blev som tefat, det " smidiga flinet " förvandlades till en krystad grimas ... :lol: :lol: :lol: jag tror fan det nästan blev " brunt på sömmen.". :lol: :lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).