Virkesmätning och Matrisfub

Blisläp, hur mkt rymmer den ved

15 inlägg 65259 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Blisläp, hur mkt rymmer den ved

Matheus  
#273639 Hej,

Jag undrar om nån kan på en höft säga hur mkt kluven ved. Alltså om man bara slänger in vedkubbarna på ett vanligt bilsläp med galler rymmer.

Har läst många trådar, och vet att det är en hel vetenskap.

Men jag ska sälja lite till grannen. Vanliga vedkubbar, typ 30 cm långa klyvda.

Men blir inte klok på hur mkt man kan säga att en full släpvagn kan bli i kubik.

Nån som har nån gissning på en höft.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Blisläp, hur mkt rymmer den ved

Vedproducent  
#273640 10 m3 rymmer mitt
3,5 på dom vanliga hyreslläpen.

Användarvisningsbild

Re: Blisläp, hur mkt rymmer den ved

Bax  
#273644 LängdxBreddxHöjd i meter, blir kubikmeter.
Ex. 2,5mx1,5mx0,5m =1,875m³
Sen kallas väl det för "stjälpt mått" om man bara slänger på veden som du tänkt.

Användarvisningsbild

Re: Blisläp, hur mkt rymmer den ved

Äboda  
#273649 Beror väl lite på hur mycket släpet får lasta också. Jag har ett obromsat 500-kilos släp med gallergrindar. Flakmåtten tror jag är 250x150. Tycker att det är lagom att tippa på en 1,5 m3 vedsäck på det flaket. Annars börjar kärran se lite hjulbent ut.

Användarvisningsbild

Re: Blisläp, hur mkt rymmer den ved

Matheus  
#273657 Tackar som tusan för lite input :)
Det var just det jag undrade ochså över. Hur ycket man vågar ösa på. Men det kanske man känner.

Jag är inte van vid att leverera större mängder med bil.

Brukar mest sälja mindre mängder med 4-hjuling och släp lokalt där jag bor.

Typ till folk som bara vill ha ved tillgängligt när dom är i sin sommarstuga.

Men nu gäller det 10 kubik. Så jag blev lite stressad.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blisläp, hur mkt rymmer den ved

Matheus  
#273659
Vedproducent skrev:10 m3 rymmer mitt
3,5 på dom vanliga hyreslläpen.




Vad har du för monstersläp?

Jag har ett halvfett bromsat med galler. Alltså bil-släp.

Men jag kan inte tänka mig att den skulle max rymma mer än 4 kubik stjälpt.Men som sagt, jag är nybörjare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blisläp, hur mkt rymmer den ved

Äboda  
#273663 Säg att en kubikmeter torr ved väger ungefär 250 kg. Är veden inte torkad så lägg på upp till 100 kg mer per kubikmeter. Sedan är det bara att räkna ut vad kärran tål.

Avatar Fallback

Re: Blisläp, hur mkt rymmer den ved

ÅsaNisse  
#273667 Vadå Äboda? En kubikmeter torr ved! Syftar du på 30 cm stjälpt mått med 15% fukt? Jag vill inte vara petig men det finns många variabler att ta hänsyn till.

Användarvisningsbild

Re: Blisläp, hur mkt rymmer den ved

Äboda  
#273670 Det stämmer att det finns många variabler att ta hänsyn till densitet på träslag, fukthalt mm. Men står man på vedbacken och behöver göra ett snabbt överslag på hur mycket lasset väger så kan dessa siffror vara en utgångspunkt utan att göra allt för mycket vetenskap av det.

Avatar Fallback

Re: Blisläp, hur mkt rymmer den ved

jannee  
#273673 Hur mycket vatten rymmer ett spann? - i princip samma frågeställning, när det rinner över är det fullt, samma med släpet, när bitarna ramlar av är det fullt.
Annars är det bara att räkna bredd ggr höjd ggr längd - struket mått = lösmeter.
Obs, råge blir sådant du bjuder på.

Användarvisningsbild

Re: Blisläp, hur mkt rymmer den ved

JensSkoog  
#273676
jannee skrev:Hur mycket vatten rymmer ett spann? - i princip samma frågeställning, när det rinner över är det fullt, samma med släpet, när bitarna ramlar av är det fullt.
Annars är det bara att räkna bredd ggr höjd ggr längd - struket mått = lösmeter.
Obs, råge blir sådant du bjuder på.

Om du bara slänger veden opp och lastar med råge, så ristas den ner så det inte är stora rågen när du kommer fram, isär här jag bor med fartsdumpar alla stans. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Blisläp, hur mkt rymmer den ved

Matheus  
#273677 Såja, lugn nu pojkar. Hehe

Håller faktiskt med Äboda.

Jag ville ju bara få på en höft liksom.

Jag känner till de olika variablerna.

Tack allesammans för infot. :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Blisläp, hur mkt rymmer den ved

jannee  
#273678 Samma med ett spann vatten, du lär inte ha så mycket kvar när du kört över dina fartgupp.

Användarvisningsbild

Re: Blisläp, hur mkt rymmer den ved

Vedproducent  
#273714
Matheus skrev:
Vedproducent skrev:10 m3 rymmer mitt
3,5 på dom vanliga hyreslläpen.




Vad har du för monstersläp?

Jag har ett halvfett bromsat med galler. Alltså bil-släp.

Men jag kan inte tänka mig att den skulle max rymma mer än 4 kubik stjälpt.Men som sagt, jag är nybörjare.

Det är ett 3,5 tons Ifor Williams tippsläp med specialbyggda grindar som lastar 10 m3 med 2 fack med vardera 5 m3. Sen får man som det skrivits tidigare vara medveten om vikten. Lastar du 3,5 m3 på ett hyrsläp med torr björkved så kan det gå till åtal för överlast då du har övervikt mer än 50 procent. Med mitt släp ligger jag mycket bättre till. Sen ska du ha bil och rätt körkort också

Avatar Fallback

Re: Blisläp, hur mkt rymmer den ved

Husqy346  
#273726 Två 1,5 m3 säckar är ungefär lagom att stjälpa i om de har typ hyrsläp med de höga gallergrindarna.
En gång kom det ut en kund med en 500 kg kärra jag fick pumpa i 3 bar i hans däck för att det inte skulle synas hur tungt det blev .
Det lasset skulle åka 6 mil :ugeek:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).