Motorsåg och handhållet

Något är fel...

6 inlägg 2482 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Något är fel...

Pensionär  
#273622 ... på min Hqv röjsåg. 545:an som här för någon dag sen var in på service går inte som den ska.
Före servicen gick den inte alls för att förgasaren var täppt.
Fick tillbaka den och allt var frid å fröjd för en kort stund.

Upplever nu sågen som orkeslös och den vibrerar nåt fruktansvärt. Börja gårdagen med att röja klent sly så där märktes ingen skillnad, men när man ska ta ner en björk på 5 cm i rotskär märker man tydligt skillnaden.
Grövre än de orkar den knappt med fast klingan skär som den ska.

Men det som är märkligast är bränsle förbrukningen. Tidigare tog en tank 1h 35 minuter.
Igår så var det prick 1 timme. Hade bara tid att va 4 timmar i skogen igår men körde på den tiden upp 4 tankar med det som normalt skulle vart 2,5 tank.

Tips på fel mottages tacksamt.



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Något är fel...

JensSkoog  
#273624 Nu känner jag inte Hqv 545, men om du har haft den på service så skulle du ta den dit igjen och berätta vad du upplever. För mig hörs det ut til å vara feljustering på sågen, men jag känner den inte.

Avatar Fallback

Re: Något är fel...

axwell  
#273630
JensSkoog skrev:Inlägg av JensSkoog » Idag, 07:44
Nu känner jag inte Hqv 545, men om du har haft den på service så skulle du ta den dit igjen och berätta vad du upplever. För mig hörs det ut til å vara feljustering på sågen, men jag känner den inte.


Trots att det inte är så enkelt, serviceverkstan har lyckats skruva fast klingan så att den inte centrerar.
Värt att kolla innan du återvänder dit.

Användarvisningsbild

Re: Något är fel...

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273633 I vilket fall ska sågen gå rätt så dit igen med den.

Följetång på föregående tråd:
viewtopic.php?f=12&t=19223

Avatar Fallback

Re: Något är fel...

jannee  
#273675 Min 555 gick inte alls bra, tills någon smart berättade att desto elakare (hårdare) jag körde desto bättre skulle sågen gå - och det gör en. Gasen i botten - HELA tiden.
Prova med att köra FULL gas hela tiden i 20 minuter så ska du få se på skillnad. Det är förgasardj**en som på nytt ska ställa in sig.

Avatar Fallback

Re: Något är fel...

Windsor  
#273708 Jag har en 545:a som gick mycket dåligt när jag köpte den. Ett par saker som jag haft problem med är värt att kolla.
Vad gällande vibrationer så kolla skruvarna bakom bränsletanken som håller fast motordelen mot tanken, dem kan lätta skruva ur sig och motorn glider ur de bägge gummidämparna. Det ser du om du stort mellanrum mellan tanken och motorn. Eller så kan det vara någon av vibrationsdämparna fram vid handtaget som gått av.
Att sågen går dåligt kan bero på att sågen är felställd, jag hade min såg inne flera gånger trots att återförsäljaren sa att den gick som den skulle. Men i slutändan hade jag rätt, för vid ställskruvarna till förgasaren sitter det små ringar runt. Trycker du ned dem så kan du ställa såget precis hur du vill, troligt är det någon form av strypning dem är tvugna att ha pga miljökrav.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).