Uppvärmning

Rätt pelletspannapanna minskar....

21 inlägg 20814 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rätt pelletspannapanna minskar....

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273521 ...pelletsförbrukningen med 800 kg pellets/år http://www.energimyndigheten.se/Press/P ... lo-per-ar/
/Niklas



   TS
Avatar Fallback

Re: Rätt pelletspannapanna minskar....

ulfgustav  
#273560 Hej
Vet inte vad pellets kostar, jag eldar med ved är nöjd med det och räknar inte förbrukningen i kilo.
Däremot så vet jag av många års erfarenhet att inställningar av shunt mm samt att man mellan sotar med jämna mellanrum sparar en hellsikes massa vedförbrukning eller kilo, detta oavsett om du har en super anläggning med alla dess finesser. Kanske är det så att man som fastighetsägare inte skall stirra sig blind på verkningsgrader mm, utan försöka bilda sig en uppfattning om totalkostnad för en anläggning under dess driftstid, för mig så är det trots allt det som är viktigaste

Avatar Fallback

Re: Rätt pelletspannapanna minskar....

Flax12  
#273579 Hm ja kanske dags att byta ut pannan, en ctc anno 1956!

Avatar Fallback

Re: Rätt pelletspannapanna minskar....

Rolfnilsson400  
#273585 Om du skaffar en riktigt effektiv pelletspanna, måste du se till att skorstenen klarar de låga rökgastemperaturerna det blir problem med kondens

Användarvisningsbild

Re: Rätt pelletspannapanna minskar....

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273586 Sätt en huv på skorstenen, så elimineras mycket av fuktproblemen.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Rätt pelletspannapanna minskar....

Rolfnilsson400  
#273628 Inte problem med att det regnar in.
Problemet i pelletspannor är att rökgastemperaturen ligger strax över 100 grader.
Är inte skorstenen välisolerad och med rätt area på rökgången hinner rökgaserna kylas så mycket i skorstenen att du får kondens i rökkanalen.
För pannan är det inga problem att köra på detta sätt.
Har du en plåtskorsten är det bara att samla upp kondensvattnet i pannrummet för att sedan köra det till avfallsanläggningen som miljöfarligt avfall.

Avatar Fallback

Re: Rätt pelletspannapanna minskar....

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273643 När det gäller energi, tycks de flesta ha inställningen att spara energi till varje pris. Själv har jag hög rökgastemperatur från min pelletspanna, vilket gör att murstocken blir varm och värmer upp huset.

Och artikelns 800 kg/år som man kan spara, hur många nya pelletspannor räcker det till?

Användarvisningsbild

Re: Rätt pelletspannapanna minskar....

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273645 Beror väl helt och hållet på vad en ny pelletspanna respektive pellets kostar :wink:
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Rätt pelletspannapanna minskar....

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273650 En ny panna kostar ca 100 kkr om man skall få den installerad och med bra förråd till. Pellets kostar strax under 3:-/kg. Räkna på. ;)

Användarvisningsbild

Re: Rätt pelletspannapanna minskar....

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273654 Men nu var ju dessa 800 kg pellersbesparing/år beräknat på skillnaden mellan en Extuna PV10, Combifire 2 eller Viadrus U22 med ca 80 % verkningsgrad å ena sidan och ETA PU-15 eller Baxi TPK/LOKI med 90-91% verkningsgrad å andra sidan. De har alltså inte jämfört med en gammal uttjänt kombipanna med eftermonterad pelletsbrännare.

Länk till själva testet http://www.energimyndigheten.se/Hushall ... etspannor/

Så Mangan, den korrekta frågan torde ju vara hur många års extraförbrukning av pellets krävs, innan jag förlorar på att installera en lågbudgetpanna med låg verkningsgrad istället för en dyrare panna med hög verkningsgrad? Räkna på du. :wink:
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Rätt pelletspannapanna minskar....

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273656 Jag bryr mig inte om vilka pannor de har jämfört, så länge de inte räknar med investeringskostnaden är de där 800kg jävligt ointressanta. Så det får allt energimyndigheten räkna på om de vill ge ett seriöst intryck.

Sen så bortser de helt från att pannor med låg verkningsgrad innebär bara att värmen går via murstocken istället för elementen.

Precis samma ointelligenta sätt som man lockar folk till dyra värmepumpsinstallationer med att energikostnaden minskar.

Användarvisningsbild

Re: Rätt pelletspannapanna minskar....

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273658 En hel del av värmen i skorsten går ju ut till ringa nytta. Hört uttrycket att elda för kråkorna? :wink:
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Rätt pelletspannapanna minskar....

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273660
Niking skrev:En hel del av värmen i skorsten går ju ut till ringa nytta. Hört uttrycket att elda för kråkorna? :wink:
/Niklas


Har du hört uttrycket "Common sense is neither"?

Så länge man har skorstenen inne i huskroppen så tas den mesta värmen tillvara.

Avatar Fallback

Re: Rätt pelletspannapanna minskar....

jannee  
#273669 Mangan har helt, rätt dessutom får du rätt ventilation på köpet.
En gammal hederlig panna som både värmer upp källaren, murstocken, acctanken, vad mer kan man begära.
Om det går åt någon m3 mer ved, gör ju att jag på detta vis bara eldar upp lite mer skräpved - bättrar på ventilationen.
Från en som ännu inte eldat upp allt efter Gudrun.

Avatar Fallback

Re: Rätt pelletspannapanna minskar....

röjjare  
#273697 Hur stort problem är det med kondens i skorsten? Pelletsen är ju torr så fukten är det som är i luften och det som blir i förbränningen, trä innehåller ca 6% väte tror jag.
Skorsten håller runt 30 - 40 ° om jag känner uppe på taket så det borde dunsta omgående tror jag?
Jag kan tänka mig att det blir mer kondens i en plåtskorsten då den inte är lika bra isolerad. Dvs temperaturen blir lägre längre upp.

Jag har vridit ner min brännare till minsta möjliga effekt och har runt 100 °C i röktemperatur. Jag inbillar mig att jag får minsta förbrukningen då.
En gammal ABSO panna från -64 är det förövrigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).