Motorsåg och handhållet

HVA 536 Li XP

150 inlägg 66608 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273368
Brickan skrev:Elversion av kedjeröjsågen 535 vore intressant.


Den finns väl på sätt och vis redan, fast då heter den nog Pellenc :lol:
/Niklas

   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

Hema  
#273417 Det bästa efter att du har köpt sågen med batterier är att övriga mskiner blir rätt billiga att köpa in. Räknar man med att köpa grästrimmerna och kanske häcksaxen, så blir kostnaden inte så hög, då du brukar baterierna till alla maskiner.

Men jag håller med om att det är en ganska hög initinal kostnad, men det sparar man i det lite längre perspektivet.

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273482
Niking skrev:Enligt HVA:s hemsida är det 3/8", 1,1 mm kedja (H38), men vilken filmall rekommenderas till H38? För såvitt jag sett på Husqvarnas hemsida, så saknar Husqvarna rullmall till just H38. Har förresten H38 ett oregon-namn?
/Niklas


Efter en del gogglande, så ska tydligen H38-kedjan funka med filmall art nr 579 55 88-01 http://m.husqvarna.com/se/product-acces ... -55-88-01/ och 4,5 mm rundfil :shock:

Till underställningen används då art nr 505 69 81-03 http://www.husqvarna.com/se/accessories ... yttarmall/

Stämmer detta, eller finns det flera bud? 4,5 mm fil verkar väldigt märkligt till en H38 kedja...
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

Nonkan  
#273490 Oregons motsvarighet är väl 90SG om jag inte är helt ute och seglar. 4,5 mm fil där med.

Själva har vi inte riktigt bestämt oss, men det lutar nog åt att vi kommer rekommendera Stihl PMM3, samma som till Stihls småsågar. Vi får iofs ta hem dem med 45 DL istället för 44 som Stihl själva använder, men det blir enklare med filverktygen då vi redan lagerhåller alla varianter till den kedjan.

Kommer det filsats komplett i blisterpack till H38 vore det ju en annan sak.

Alternativet är att vi lagerhåller både PMM3 och H38, det är ju inga stora pengar det handlar om. Men det är ju lite jobbigt att det ska vara så mycket varianter av precis allting hela tiden.

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273491 Nonkan! Vad är det för fil och mall till Stihl PMM3? Finns det någon annan anledning än udda filgrejor till att välja PMM3 istället för H38 till en Husqvarna 536 Li XP?

Om H38 sprider sig, lär det väl komma kompletta filpaket till den kedjan också i framtiden, skulle jag tro.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

Hema  
#273495 Är det möjligt att köra med .325-kedja?

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273500
Hema skrev:Är det möjligt att köra med .325-kedja?


Tvivlar jag starkt på. 536 Li XP är nog alldeles för klen för att en 0.325-kedja ska funka. Därtill torde det dessutom bli problem med svärdsinfästningen?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

Hema  
#273508 Synd.

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273515
Hema skrev:Synd.


Du får nog vänta tills nästa generation batterier innan vanliga 0.325"-kedjor blir intressant på en batterisåg.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: HVA 536 Li XP

Nonkan  
#273562
Niking skrev:Nonkan! Vad är det för fil och mall till Stihl PMM3? Finns det någon annan anledning än udda filgrejor till att välja PMM3 istället för H38 till en Husqvarna 536 Li XP?

Om H38 sprider sig, lär det väl komma kompletta filpaket till den kedjan också i framtiden, skulle jag tro.
/Niklas


Dels den vanliga plattan med fil på, orkar inte dra fram bild, men det är den som stihl och oregon alltid haft.

Sen finns det ju multifilen och lite filmallar som är specifika för stihlkedjorna. HAr iofs inte testat på H38, men det är ju fan aldrig kompatibelt annars så det borde inte vara det nu heller.

Stihl-kedjorna brukar vara lite billigare, det är ju en anledning. Inte för att jag betalar nåt för kedjor direkt, sånt tar man ju från demosågar och slipar upp, demosågarna har alltid nya kedjor när de går ut på demo 8)

Annars gillar jag PMM3, den skär mjukt och är kastfri.

Men ja, det är väl inga jätteanledningar mer än att det är enklare att hålla sig till få leverantörer, speciellt som restnoteringar är vanligare från HVA än Stihl.

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273571
Nonkan skrev:
Niking skrev:Nonkan! Vad är det för fil och mall till Stihl PMM3? Finns det någon annan anledning än udda filgrejor till att välja PMM3 istället för H38 till en Husqvarna 536 Li XP?

Om H38 sprider sig, lär det väl komma kompletta filpaket till den kedjan också i framtiden, skulle jag tro.
/Niklas


Dels den vanliga plattan med fil på, orkar inte dra fram bild, men det är den som stihl och oregon alltid haft.

Sen finns det ju multifilen och lite filmallar som är specifika för stihlkedjorna. HAr iofs inte testat på H38, men det är ju fan aldrig kompatibelt annars så det borde inte vara det nu heller.

Stihl-kedjorna brukar vara lite billigare, det är ju en anledning. Inte för att jag betalar nåt för kedjor direkt, sånt tar man ju från demosågar och slipar upp, demosågarna har alltid nya kedjor när de går ut på demo 8)

Annars gillar jag PMM3, den skär mjukt och är kastfri.

Men ja, det är väl inga jätteanledningar mer än att det är enklare att hålla sig till få leverantörer, speciellt som restnoteringar är vanligare från HVA än Stihl.


Är det 4,0 mm fil till PMM3?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

palbin  
#273588 Ja.

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

palbin  
#273595 PMM (Picco Micro Mini) använder man väl främst för stångsåg och
liknande - knappast för att kapa stockar annat än i "skyddad verk-
samhet" - har även Hva38-kedjorna - det är inget fel på dem - då
använda till stångsåg alltså - de är av bumperlinktyp - men sågar
förvånansvärt bra ändå ... . Det är den övre av de nedan avbildade

DSC00290.JPG

Fastän inköpt som HVA38 står det 90 på den så jag förmodar det
är en Oregon 90 kedja - fungerar i vilket fall utmärkt på stångsåg ... .

Den undre kedjan är Stihl PMMC3 - även den har ngt slags bumper-
link-liknande, men betydligt mindre accentuerat än H38-kedjan ... .
Har en rulle av denna som jag inte ens börjat använda eftersom de
stångsågkedjor jag har "i cirkulation" håller så bra ... .

DSC00291.JPG

I vilket fall är detta väl det sista man använder för kapa stockar med
- även om de iofs då vassa biter fint i klena dimensioner ... .
Senast redigerad av palbin ons 26 mar 2014, 23:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#273596 Jo, men 536 LI XP är ju inget man kapar grovt med, i vart fall inte om man som jag redan har en 242 XPG, 346 XPG NE och en 560 XPG.

Däremot tror jag på 536 Li XP när det gäller mindre träd, då man vill ha en mycket lätt och smidig såg.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: HVA 536 Li XP

palbin  
#273600 Det bästa sättet kapa småstockar (grova genar etc upp till en knapp dm
diameter) är enligt min ytterst ringa mening att mata dem med vänstran
och kapa dem med högran försedd med en Stihl MS200T enhandssåg -
det kan bli väldigt mycket uträttat sålunda om allt "arrangeras rätt" ... .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).